Doubt-and-Fear

  چرا برخی از افراد مدام از شکست خوردن در زندگی می ترسند و هراس شکست اجازه ریسک و خطرکردن به آن ها نمیدهد و اراده آن ها را سست کرده است راه و روش موثر برای رفع این حالت در این افراد چیست؟

بیشتر مردم شکست را تهدیدی برای انگیزه‌هایشان می‌بینند و هنگام شکست چنان ناراحت و آزرده خاطر می‌شوند که به طور ناخودآگاه فرصت‌های موفقیت را از بین می‌برند.

 

آیا از شکست در کاری می ترسید؟ درست است. هیچ کس دوست ندارد شکست بخورد و تقریبا همه، از آن می ترسند.

افرادی که از شکست می ترسند، معمولا علایم زیر را از خود بروز می دهند

* نسبت به افکار دیگران در مورد خودشان به شدت نگران اند.

* نسبت به توانایی هایشان دچار شک و تردید می شوند.

* فکر می کنند شکست باعث می شود که اطرافیان شان دیگر به آنها اهمیت ندهند و از آنها ناامید شوند.

* نسبت به هوش خود دچار تردید می شوند.

اما باید بدانید شکست شما را عقب نگه نمی دارد بلکه این احساس ترس از شکست است که در مسیر راه تان قرار می گیرد.

حقیقت این است که عدم شکست برابر با خطر نکردن است و گاهی خطر کردن موفقیت های با ارزشی را موجب می شود.

 

در این بخش روش هایی آورده شده است که می توانید با کمک آنها تردید و ترس از شکست را از خود دور کنید.

1- خطاهایتان را بپذیرید

روانشناسان طرز تلقی افرادی را که خطاهایشان را با روی باز می پذیرند را بررسی کرده و متوجه شده اند که آنها شکست را برای یادگیری و موفقیت ضروری می دانند.

اگر شما بعد از هر خطایی خودتان را به شدت سرزنش کنید ، به احتمال زیاد گرفتار افکار ثابت و بسته ای خواهید شد.

برای اینکه ذهن و احساس تان را نسبت به شکست تغییر دهید باید نگرش تان نسبت به آن را تغییر داده و دست از سرزنش خود بردارید.

2- از پیچیدگی ها بپرهیزید

گاهی اوقات برخی از افراد برای انجام دادن کارهایشان روش های بسیار پیچیده ای به کار می برند و به جای اینکه در مسیر پیشرفت قرار بگیرند خود را خسته کرده و در معرض شکست و ترس های ناشی از آن قرار می دهند.

به جای تحلیل بیش از حد، سادگی را درپیش بگیرید.

3- کمک بخواهید

ما همیشه تصور می کنیم اگر در موردی از کسی کمک بخواهیم، بی لیاقت به نظر می آییم و این مساله با شکست هیچ فرقی ندارد.

به جای ترسیدن از شکست احتمالی بهتر است از دیگران در مواقع ضروری کمک بخواهید و با این کار قوی تر از همیشه شوید.

 

 4- روی جنبه های کار مورد نظرتان متمرکز شوید

جنبه های کاری را که می خواهید انجام دهید را درنظر بگیرید و روی آنها متمرکز شوید.

قبل از شروع کار مورد نظرتان، تمام مسائل مربوط به آن را بررسی کنید تا اگر با شکستی مواجه شدید بدانید علت آن چه می توانسته باشد.

5- با ترس هایتان مقابله کنید

برخی از افراد از ترس شکست خوردن هرگز خود را در معرض فرصت های جدید قرار نمی دهند.

مثلا برخی با وجود اینکه از حرفه یا محل کارشان بیزار هستند از ترس به دست نیاوردن کاری بهتر هرگز شرایط خود را عوض نمی کنند و از زندگی لذت نمی برند.

زمانی که می دانید باید برای تغییر وضعیتی دست به کار شوید اما نگران هستید، با وجود ترس هایتان، به آن کار بپردازید و فرصت های تازه ای برای خود به وجود آورید.

6- مغزتان را دوباره آموزش دهید

مثلا با شرکت کردن در  کارهایی که قبلا انجام نداده بودید و حتی با یادگرفتن کارهای جدید مثل نقاشی، موسیقی، یوگا و هرچیز دیگری که شما را با فرصت های بیشتری از زندگی آشنا می کند، منطقه آرامش تان را بیش از پیش افزایش دهید.

زندگی آنلاین

ارسال شده در 31 مرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • از درگیریهای ذهنی تان بکاهید
  • راهکار هایی برای داشتن ثبات وزنی
  • نوشیدنی خانگی با انبه تازه برای ماه های تابستان
  • کنترل و تثبیت وزن با برخی توصیه های مهم
  • آیا سردرد گرفتن با رژیم ارتباط دارد؟
  • ورزش چه نقشی در درمان سرطان دارد
  • تاثیرات مفید راه رفتن روی تردمیل
  • رفتارهای خطرناک در محیط کار
  • از رنگ مو های گیاهی چه می دانید؟
  • نحوه صحیح انجام حرکت اسکوات ( اسکات )
  • کنترل استرس با شست و شوی ظروف
  • تزريق واکسن آنفلوآنزا به پرسنل پزشکي و افراد بالاي50 سال ضروري است
  • آشنایی با این معجزه ماست
  • فواید پروتئین برای سلامت بدن
  • تقویت عملکرد ذهنی اطفال با این لیست خوراکی
  • محبوبترین ها

  • عادت کردن کودک به حضور در فضای مجازی
  • راه های درمان لکنت زبان
  • با این عوامل صاحب نوزادانی گریه رو خواهید شد!
  • تاثیرات مثبت گوجه فرنگی بر رشد قدی فرزند
  • کمک والدین پس از کابوس دیدن به فرزندان
  • افزایش حافظه و تمركز کودک با موسیقی
  • دلایل و درمان یبوست در کودکان
  • طلایی ترین موارد درباره حمام نوزاد
  • مشکلات عصبی شیرخوار در هنگام شیرخوردن
  • ترک دادن بچه ازپستانک
  • بهترین راه برای نگهداری از غذای نوزاد
  • راه های مناسب برای برخورد با کودک لجوج
  • جنین و تغذیه او در دوران بارداری
  • توصیه های غذایی در دوران شیردهی
  • اطلاعات کامل درباره ی مسمومیت سالمونلا
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است