چه عواملی باعث شکستن ناخن ها میشوند؟

شکستن ناخن ها واقعا دردناک و عذاب آور است؛ مخصوصا برای خانم هایی که به ناخن های خود توجه دارند. ناخن ها مثل مو و پوست ما می مانند و باید به همان اندازه به آن ها رسیدگی کرد؛ اما همه ی ما از روی ناآگاهی عادت هایی داریم که به ناخن های خود آسیب وارد میکنیم. با انجام این عادات به طور روزمره ناخن های ما به شدت شکننده و ضعیف میشوند و آن کیفیت اولیه را از دست میدهند. در ادامه با ما همراه باشید تا هشت عادت آسیب رسان به ناخن را به شما معرفی کنیم.

عقب زدن کوتیکول ناخن هنگام مانیکور

کوتیکل به به چین پوستی لبه ناخن می گویند. با عقب زدن کوتیکول یک شکاف در اپایه ناخن ایجاد می کنید که نتیجه آن شکننده شدن ناخن است. اگر این عادت را مرتب تکرار کنید به مرور رشد ناخن کند می شود، ناخن نرم تر می شود و سطح آن پستی و بلندی پیدا می کند. زمانی که کوتیکول ناخن عقب می رود، میزان محافظت از ناخن کمتر می شود و همین مساله احتمال ابتلا به عفونت های قارچی را بالا می برد.

بررسی های علمی ثابت کرده در افرادی که به کرات در ماه ناخن هایشان را مانیکور می کنند، احتمال ابتلا به هپاتیت و زگیل در مقایسه با سایر افراد بالاتر است. در ضمن نباید فراموش کرد سوهان کشیدن ناخن هنگام مانیکور در واقع وارد آوردن ضربات مکرر به اطراف ناخن است که در صورت تکرار و عادت شدن آن، روی رشد ناخن و شکل طبیعی آن اثر منفی می گذارد و می تواند عامل فرورفتگی و خطوط روی ناخن باشد.عادت جایگزین: عقب راندن کوتیکول ناخن و مانیکور را به شرایط خاص موکول کنید. در عوض روزانه از کرم مرطوب کننده استفاده کنید و ریشه ناخن را به واسطه آن ماساژ دهید. وقتی کوتیکول ناخن مرطوب باشد و آبرسانی به خوبی انجام شود، ناخن قوی تر و زیباتر خواهدبود.

تماس با مواد شیمیایی
تماس مرتب با مواد شوینده شیمیایی دلیل اصلی سست و شکننده و نرم شدن ناخن هاست. ناخن یک زائده پوستی است و هر آنچه که برای پوست مضر باشد برای ناخن هم مخرب است.عادت جایگزین: حین کار با محصولات شوینده و دیگر مواد شیمیایی از دستکش استفاده کنید.

کاشت ناخن و استفاده از ناخن مصنوعی

به دنبال کاشت ناخن با استفاده از ناخن مصنوعی، احتمال بروز حساسیت به مواد مورد استفاده و حتی بروز عفونت های قارچی وجود دارد. ناخن مصنوعی یا کاشت ناخن باعث ایجاد فضایی بسته روی ناخن می شود که در آن آب و میکروب تجمع پیدا می کند و می تواند عالم ابتلای فرد به بیماری های میکروبی، قارچی و باکتریایی باشد. بعد از برداشتن این نوع ناخن ها هم معمولا بستر ناخن ضعیف، نازک و شکننده است و حتی ممکن است تا مدت ها رشد ناخن دچار اختلال شود.عادت جایگزین: بلند کردن ناخن، چه به صورت طبیعی چه با کاشت، می تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند. ناخن های بلند معمولا لای در گیر می کنند و ضربه به آنها صدمات شدیدی به ریشه ناخن وارد می کند که در آینده رشد ناخن را مختل خواهدکرد. هم چنین ضربه به ناخن می تواند عامل بروز لک های سفید یا شیارهای افقی روی ناخن باشد و گاهی عفونت های جدی ایجاد کند. سعی کنید ناخن ها را پاکیزه و کوتاه نگه دارید.

تماس مداوم ناخن با آب

آیا به دلیل شغلی که دارید باید مرتبا دستانتان را بشویید؟ خیس کردن مرتب دست ها می تواند سبب سست و شکننده شدن ناخن ها شود. اگر به دلیل شغل یا شیوه زندگی تان در طول روز چند بار دستانتان را می شویید یا با آب در تماس اید، سعی کنید از کرم های چرب کننده و استفاده کنید. این نوع کرم ها چربی بالایی دارند و معمولا از ناخن و پوست در 4-3 وعده شستشو محافظت می کنند.عادت جایگزین: می توانید به جای شستشو با آب و صابون از ژل های هیدروالکلیک استفاده کنید که به ناخن آسیب نمی رسانند.

لاک

لاک ناخن دشمن شماره 1 ناخن است و می تواند علت سستی ناخن در برخی خانم ها باشد. لاک، ناخن را خشک می کند و به همین دلیل عامل شکننده بودن آن است. لاک همچنین می تواند عامل بروز حساسیت نه تنها در پوست اطراف ناخن بلکه در پوست تمام بدن به ویژه در ناحیه صورت باشد. غیر از مساله حساسیت، استفاده مرتب از استون برای پاک کردن لاک، می تواند سبب خشکی کوتیکول اطراف ناخن و ترک خوردگی آن شود.

برخی لاک ها به راحتی پاک نمی شوند و آرایشگر باید لاک را با سوهان پاک کند که این کار نیز می تواند سبب ضعیف و نازک شدن صفحه ناخن شود. گاهی به دنبال استفاده از سوهان های برقی روی صفحه نخن، ناخن ها فوق العاده شکننده می شوند و گاهی از نزدیک ریشه می شکنند. در ضمن استفاده مکرر از لاک سبب کدر شدن و زردی ناخن می شود.

عادت جایگزین: تا جای ممکن سعی کنید از لاک زدن به ناخن پرهیز کنید. اگر تمایل به این کار دارید از پایه های محافظت کننده ناخن زیر لاک استفاده کنید. اگر ناخن شما زرد یا شکننده و سست شده، 3-2 ماه لاک زدن را فراموش و هر از گاهی مانیکور کنید. امروز برچسب هایی برای ناخن وارد بازار شده که شاید بهتر از لاک هایی باشد که حاوی ترکیبات شیمیایی اند.

سیگار

سیگار نه تنها جریان خون زیر ناخن ها را کند می کند بلکه عامل زردی ناخن ها هم است. ناخن افراد سیگاری معمولا به دلیل کندی جریان خون رشد کمتری هم دارد.عادت های جایگزین: سعی کنید در درجه اول سیگار را ترک کنید. بعد از ترک سیگار جریان خون بهتر خواهدشد و ناخن ها به مرور سلامت خود را باز می یابند اما اگر سیگاری هستید و این عادت را هنوز ترک نکرده اید برای بهتر شدن وضع ناخن هایتان از دستکش گرم استفاده کنید و دستانتان را با آب گرم بشویید. مصرف مواد غذایی غنی از امگا 3 و انجام ورزش هم می تواند مفید باشد.

تماس مداوم ناخن با سرما

در فصل زمستان بدون دستکش از خانه خارج می شوید؟ این عادت نه تنها برای پوست بلکه برای ناخن هایتان هم مضر است. در هوای سرد، جریان خون در ناحیه زیر ناخن به حداقل می رسد و این مساله عامل کندی رشد ناخن و شکننده شدن آن است.عادت جایگزین: قبل از خروج از منزل در فصل سرد سال دستکش ها را فراموش نکنید.

رژیم های سفت و سخت

یک دوره رژیم سخت غذایی برای 3-2 ماه می تواند رشد ناخن را متوقف کند. به دنبال این موضوع ناخن ها شکننده و نرم می شوند که نشانه فقر ریزمغذی های لازم برای ناخن هاست. ناخن ها برای زیبا و سالم بودن همانند موها به برخی ریزمغذی ها نیاز دارند.عادت جایگزین: تغذیه متعادل، متناسب و متنوعی داشته باشید. سعی کنید از برخی مواد غذایی که غنی از مواد معدنی هستند، استفاده کنید. تخم مرغ را در برنامه غذایی خود داشته باشید زیرا حاوی ویتامین B5 فراوانی است. از مصرف ماهی غفلت نکنید زیرا غنی از اسیدهای چرب ضروری است و به زیبایی ناخن کمک می کند

ارسال شده در 1 شهریور 1395 توسط writer.m با موضوع زیبایی, پوست, مو

پیشنهاد سردبیر

  • چگونه زمان دقیق تخمک گذاری را پیش بینی کنیم ؟
  • افزایش زایمان طبیعی در ایران
  • تاثیر پذیری روابط عاشقانه از ژن های بدن
  • اسنک کم کالری و خوشمزه با کدو حلوایی
  • چه زنانی بیشتر در معرض سرطان قرار دارند
  • مقابله با مشکل بزهکاری
  • فواید و خواص دارویی دانه، برگ و ریشه بارهنگ
  • میان وعده مناسب پیش از فعالیت ورزشی
  • تاثیرات مختلف اکسیژن بر بروز آکنه روی پوست
  • نجات قلب توسط دندان پزشک،صحت دارد؟
  • ایست قلبی یا اختلالات گوارشی ؟
  • رعایت اعتدال در مصرف شیرینی جات
  • زمان و لباس مناسب خواب نوزاد در فصل سرما
  • رفع چربی مو
  • راهکار هایی برای بهبود وضعیت اشتهای کودک
  • محبوبترین ها

  • نشانه های کمبود ویتامین را در بدن خود شناسایی کنیم
  • اسفناج بخورید تا استرس نداشته باشید
  • باور کردنی نیست ولی، این غذاها چربی شکم‌ کاهش می دهد
  • تغذیه برای لذت بردن از خواب
  • بررسی فواید زیتون سبز و زیتون سیاه
  • تفاوت برنج با رنگ های مختلف
  • نوشیدنی های حاوی شکر و احتمال مبتلا شدن به سندرم متابولیک
  • برطرف کردن پرخوری بخاطر استرس
  • از این دانه ها بیشتر میل کنید
  • ترکیب تخم مرغ با سبزیجات برای مقابله با التهاب
  • خوراکی های موثر در شادی و خنده
  • نشانه های بدن ناشی از کم شدن ویتامین B
  • پیتزا با بدن انسان چیکار میکند ؟
  • مصرف میان وعده های مفید برای افزایش وزن
  • اهمیت ساعت غذا خوردن برای بدن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است