dt_150831_brain_fire_alzheimers_dementia_800x600

اگر از ابتلا به آلزایمر هراسان و نگران هستید به دو روش موثر برای پیشگیری از آن اشاره می کنیم سبک زندگی سالم به شما در این زمینه کمک خواهد کرد و مانع ایجاد زوال عقل در حافظه شما می شود رژیم مدیترانه های انتخاب خوبی در این زمینه خواهد بود

به گفته محققان، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم راهکار پیشگیری از بروز تغییر در مغز که منجر به بیماری آلزایمر می شود، است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس با مطالعه ۴۴ بیمار با رده سنی ۴۰ تا ۸۵ سال که مبتلا به مشکلات خفیف حافظه بودند دریافتند مغز افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کرده و فعالیت فیزیکی منظمی داشتند در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی شان کمتر سلامت بود و فعالیت فیزیکی کمتری نیز داشتند، دارای پلاک ها و گره های کمتری بود.

دکتر دیوید مریل، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «بیماری آلزایمر یک بیماری غیرقابل درمان تلقی می شود، اما تا زمانیکه می شود از آن پیشگیری کرد، نیاز به نگرانی نیست.»

به گفته وی، مطالعات متعدد نشان داده اند که سبک زندگی سالم با کاهش چروکیدگی مغز و میزان پایین نقصان بافت مغز مرتبط است.

اما این اولین مطالعه است که نشان می دهد چقدر فاکتورهای سبک زندگی سالم تاثیر مستقیمی بر سطح رسوبات غیرعادی پروتئین در مغز که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند، داشته است. به گفته مریل، افراد تحت مطالعه، بیماران مبتلا به از بین رفتن خفیف حافظه بودند که هنوز مبتلا به دمانس تشخیص داده نشده بودند.

طبق این مطالعه و براساس انجام اسکن PET، رژیم غذایی مدیترانه ای، فعالیت بدنی منظم و شاخص توده بدنی طبیعی از تجمع ۲ پروتئین «بتا آمیلوئید» و «تاو» که عامل اصلی آلزایمر هستند در افراد مبتلا به مشکلات خفیف حافظه جلوگیری می کند.

تجمع پروتئین های بتا آمیلوئید و تاو سبب تشکیل پلاک بین سلول های عصبی شده و سیگنال دهی مغز را مختل می کنند.

رژیم مدیترانه ای به طور معمول شامل چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، مغزیجات آجیلی، آووکادو و غلات سبوس دار، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. ماهی نیز اهمیت ویژه ای در این رژیم غذایی دارد. در رژیم غذایی مدیترانه ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد.

انجمن آلزایمر آمریکا ۱۰ شیوه حفظ سلامت مغز را به شرح زیر عنوان می کند:

۱- ورزش کنید.

۲- مغزتان را با رفتن به کلاس ورزش دهید.

۳- سیگار نکشید.

۴- فشارخون و دیابت تان را تحت کنترل داشته باشید.

۵- رژیم غذایی سالم داشته باشید.

۶- خوب بخوابید. بیخوابی و اختلال خواب خود را درمان کنید.

۷- افسردگی و اضطراب خود را درمان کنید.

۸- فعالیت اجتماعی داشته باشید.

۹- با انجام بازی، هنر و سرگرمی ذهن تان را به چالش بکشانید.

۱۰- از سرتان محافظت کنید. به هنگام رانندگی کمربند ایمنی را ببندید؛ به هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی استفاده کنید و با دقت گام بردارید تا زمین نخورید.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، از هر سه سالمند در سراسر دنیا، یک مورد بر اثر آلزایمر یا دیگر انواع زوال عقل، جان خود را از دست می دهد. هزینه نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر در سراسر جهان حدود ۶۰۵ میلیارد دلار است که معادل یک درصد از تولیدات ناخالص داخلی کل جهان است.

مهر،

ارسال شده در 3 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع مغز و اعصاب

پیشنهاد سردبیر

  • دکتر اوز چه توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از سرطان دارد؟
  • برای کاهش فشار خون این موارد ورزشی را بدانید
  • چطوری با ورزش وزنمان را کم کنیم ؟
  • شکستگی استخوان و این آسیب ها
  • عدم مداوای افسردگی و تشدید آن
  • مرگ نوزادان از تركيب داروها
  • معضل چاقی شکم در بانوان
  • پوره های لذیذ و مقوی برای دلبندتان
  • رازیانه و پیشگیری از بیماریها
  • چرا باید سیب بخوریم ؟ + فواید
  • ویتامین ب 6 و یک دنیا فایده
  • اضافه وزن هم میتواند یکی از علتهای کمر درد باشد
  • منشا عیب و ایراد گرفتن همسران از یکدیگر
  • صندلی تائو برای ورزش دوستان
  • آسیب های علنی کردن پرونده کیارستمی
  • محبوبترین ها

  • تفاوت قیمت داروی داخلی با مشابه وارداتی
  • شایع ترین عقاید در مورد طلاق
  • عوارض و مشکلات بازی های رایانه ای
  • افرادی که کتاب میخوانند، بیشتر عمر میکنند
  • 4 مورد که ارتباط رنگ مو را با سلامت شما بیان می کند
  • ۵ مشکل شکمی که عادی تر از آن هستند که فکر می کنید
  • لزوم نظافت این وسایل پر استفاده
  • خواب طولانی روزانه و آسیب های آن
  • کف زدن و ایجاد واکنش های شگفت انگیز در بدن
  • اختلالات خواب و دردهای ناشی از آن
  • افزایش رضایت بخش موالید در کشور
  • مزاج افراد مهربان چیست؟
  • اطلاعاتی مفید در مورد تخته آشپزخانه
  • مراقب یخ های فله ای باشید
  • تغییر رنگ لباس های سفید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است