تابستان و این نوشیدنی های خوشمزه
یکی از نکات منفی تابستان این است که بدن انسان به شدت دچار کمبود آب میشود. در واقع کم آبی بدن یکی از مهمترین مشکلات فصل گرماست که می تواند منجر به عوارض جدی از جمله اختلال در عملکرد کلیه و کبد شود. اما این کم آبی با خوردن آبمیوه های خوش طعم و دل چسب تابستانی جبران میشود. ولی مسئله ای که وجود دارد؛ تنوع در این آبمیوه هاست. در ادامه قصد داریم در بین این همه تنوع شما را به بهترین نوشیدنی های تابستانی آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

نیویورک‌تایمز گزارشی درباره بهترین نوشیدنی‌های مناسب این فصل منتشر کرده است.نوشیدن هشت لیوان آب در روز نکته ای است که بارها شنیده ایم. محققان انگلیسی تحقیقاتی با عنوان ‘شاخص هیدراتاسیون نوشیدنی ها’ انجام داده اند که در آن به نوشیدنی هایی که در بدن برای مدت طولانی باقی می مانند و برای آبرسانی در تابستان مفید هستند، اشاره شده است.

این مطالعه استفاده از نوشیدنی های ذکر شده در فهرست را موثرترین روش آبرسانی ذکر کرده است. آبرسانی به ویژه برای افرادی که مدت زمان زیادی را در طول روز خاج از منزل سپری می کنند و افرادی که به فعالیت های ورزشی مشغولند، ضروری می داند.

شاخص هیدراتاسیون نوشیدنی ها به این صورت اندازه گیری شد که از 72 مرد 20 تا 30 ساله خواسته شد از نوشیدنی مورد نظر بنوشند، سپس میزان نوشیدنی باقیمانده پس از گذشت دو ساعت در بدن آنان اندازه گیری شد.

اولین نوشیدنی آب بود، از داوطلبان خواسته شد یک لیتر آب بنوشند، پس از دو ساعت مشاهده شد که هنوز مقدار زیادی آب در بدن داوطلبان باقی مانده است (از طریق ادرار دفع نشده است). بنابراین به آب شاخص 1.0 داده شد. مایعات دیگر نیز به همین ترتیب شاخص های متفاوتی دریافت کردند و این شاخص با شاخص آب مقایسه شد. شاخص بالاتر از 1 به این معناست که مایع مورد نظر نسبت به آب مدت زمان بیشتری در بدن باقی می ماند و شاخص کمتر از 1 یعنی دفع مایع سریعتر از آب صورت می گیرد.

این مطالعه نشان می دهد شیر کامل، شیر بدون چربی و آبمیوه های طبیعی شاخصی بالاتر از آب دارند و مدت زمان بیشتری در بدن باقی می مانند؛ بنابراین گزینه های ایده آلی برای روزهای گرم تابستان هستند. شاخص شیر حدود 1.5 و شاخص آبمیوه طبیعی حدود 1.1 ارزیابی شده است.

محققان مصرف آب، شیر و آبمیوه های طبیعی را در روزهای گرم تابستان، به ویژه برای جبران کم آب ناشی از اسهال توصیه می کنند. شاخص نوشیدنی های حاوی کافئین متعادل مانند چای، در حدود آب ارزیابی شده است. البته کافئین سبب افزایش ادرار می شود؛ بنابراین در صورتی که قرار است برای مدت طولانی خارج از منزل باشید، نوشیدن شیر به جای کافئین توصیه می شود.

محققان استفاده از آب و نوشیدنی هایی با شاخص بالا را در روزهای گرم توصیه می کنند؛ چراکه کم آب ناشی از گرما یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در تابستان است. در این مطالعه آمده است یکی از مهمترین نشانه های کم آبی بدن، سردرد و تیره شدن رنگ ادرار است.

منبع: جام جم آنلاین

5 1000
ارسال شده در 2 شهریور 1395 توسط با موضوع عمومی | 302 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • چطور غذا بخوریم که انرژیمان هدر نرود
  • علائم و درمان بیماری مالاریا را باهم مرور میکنیم
  • کمک به بیمار آلزایمری
  • نوشیدن چای سبز قبل از خوردن فست فود
  • اقدامات اورژانسی برای بند آوردن خونریزی از بینی
  • گریپ فروت و عسل- اکسیر زیبایی و لاغری
  • گیاهان سمی و عوارض ناشی از آن ها
  • سنین پایین و مشکلات ناشی از تلفن همراه
  • محبوبترین ها

  • راه حل هایی برای رفع تنهایی در خردسالان
  • چطور ایده پردازی در کودک را تقویت کنیم؟
  • موارد مهم در زمینه بیش فعالی
  • کولیک نوزادان و این روش های مراقبتی
  • عوارض جسمی استفاده از تلویزیون و رایانه برای دلبندتان
  • کودکان سه تا پنج ساله چه خصوصیاتی دارند
  • مشکلات کلیه برای نوزادان با گرم شدن بدن
  • آماده سازی فرزندان برای ورود به دوره بلوغ
  • رپورتاژ

  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • جوان سازی و لیفت صورت بدون جراحی
  • جراحی پلاستیک و ترمیمی
  • جراحی های پیشرفته زیبایی و پلاستیک
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • الو دکتر

    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما