مواد غذایی سرشار پروتئین مواد غذایی دارای فیبر فواید پروتئین رژیم غذایی پروتئینه افزایش دریافت فیبر

پروتئین از آن دسته مواد غذاییست که حتما باید وجود آن در رژیم غذایی رعایت شود چرا که بدن ما به شدت به اسید های آمینه نیازمند است و رفتار سلولی و تمام فعالیت‌هایی که در سلول انجام می‌شود بر عهده پروتئین‌ها است. ولی مصرف پروتئین قاعده و قانون دارد و هر ماده غذایی به اندازه خود میتواند به بدن پروتئین برساند؛ پس چه بهتر که مواد غذایی سرشار از پروتئین را بشناسیم و از آن ها تغذیه کنیم.

 

برای این کار و تغذیه از پروتئین می توانید با خوراکی های زیر شروع کنید:

۱ مرغ آب‌پز و یا کبابی و انواع ماهی تازه بخارپز یا کباب شده

۲ گوشت چربی گرفته

۳ شیر و لبنیات کم چرب شامل ماست، پنیر و کشک

۴ استفاده از انواع حبوبات (عدس، لوبیا، ماش، باقلا و…) همراه با غلات

۷توصیه برای افزایش دریافت فیبر

فیبر بخشی از میوه‌ها، سبزی‌ها و دانه‌های خوراکی به ویژه حبوبات و غلات است که در بدن انسان هضم نمی‌شود. غذاهای پرفیبر به سیر شدن کمک می‌کنند و سبب می‌شوند غذا و به خصوص چربی کمتری مصرف شود.

مصرف فیبر موجب حجیم شدن مدفوع شده و در نتیجه خروج مدفوع راحت‌تر و سریع‌تر انجام شده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند. همچنین احتمال بروز بیماری‌های روده مانند سرطان و بواسیر را کمتر می‌کند. از سوی دیگر فیبرها موجب کاهش کلسترول خون می‌شوند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهـش می‌دهند.

راه‌های افزایش دریافت فیبر عبارت‌اند از :

۱ مصرف روزانه سبزی خوردن، سبزی‌های محلی یا سالاد (کاهو، کلم، گوجه فرنگی، خیار، هویج، فلفل دلمه‌ای سبز و…) همراه با غذا

۲ مصرف میوه‌های تازه به‌عنوان میان وعده وترجیحا استفاده از خود میوه به جای آب میوه

۳ استفاده از خشکبار (برگه زردآلو، کشمش و…) و سبزی‌های تازه (هویج، گل کلم، خیار، گوجه فرنگی و…) به‌عنوان میان وعده

۴ استفاده بیشتر از انواع حبوبات (لوبیا، عدس، ماش و نخود) در انواع سوپ‌ها و آش‌ها

۵ استفاده از سبزی‌هایی مانند کاهو، گوجه فرنگی، جعفری و پیاز، کلم، فلفل دلمه‌ای در ساندویچ‌های خانگی

۶ استفاده از سبزی‌ها در بیشتر غذاها (ماکارونی، باقلا پلو، کلم پلو، سبزی پلو)، ماست و خیار، ماست و سبزی و انواع سوپ‌ها

۷ مصرف نان‌های سبوس‌دار (نان سنگک، نان جو) به جای نان‌هایی که با آرد سفید تهیه شده‌اند مانند نان لواش، بربری، نان فانتزی

منبع: سلامتی

5 1000
ارسال شده در 2 شهریور 1395 توسط با موضوع تغذیه | 741 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • شکر تیغال بر سلامت شما چه تاثیری دارد؟
  • تیپ افراد مختلف و ارتباط آن با روحیات آنها
  • باورهای نادرست درمورد مشکلات نوزادان
  • همه چیز درمورد تغذیه مورد نیاز جنین
  • استفاده از این دندان های مصنوعی سبب ابتلا به سرطان می شود
  • از گوشت قرمز پرهیز کنید
  • چه رنگ مویی هر چقدر که شسته شود خوشرنگ تر می شود
  • درمان نوین برای خارج کردن سنگ از کلیه
  • محبوبترین ها

  • راهکار هایی مفید برای پیشگیری از بروز حوادث شغلی
  • با مصرف این 10 ماده خوراکی کبدی سالم داشته باشد
  • خوردنی هایی که انرژی تان را کاهش میدهند
  • با کم کاری تروئید چگونه مبارزه کنیم؟
  • قوانین ضربه ی مغزی برای جوانان ورزشکار اغلب نادیده گرفته می شود
  • همه چیز درباره پیوند کبد (بخش دوم)
  • خطرات مصرف مونوسدیم گلوتامات
  • آسیب های رایج برای قلیان
  • رپورتاژ

  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • جوان سازی و لیفت صورت بدون جراحی
  • ایمپلنت بهترین روش برای کاشت دندان و زیبایی صورت
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • لیزر بهترین روش در مشکلات دندان های مصنوعی و خانم‌های باردار
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما