ناراحتی های معده روده ای ناتوانی در مقابل حفظ شدت تمرینات گلیکولیز بی هوازی درد عضلانی یا کرامپ درد عضلانی و خستگی جمع یون هیدروژن

بی کربنات در خون چه مکانیسمی دارد و در اثر چه فعالیت هایی افزایش یا کاهش می یابد بی کربنات عنصری اثرگذار بر بدن است که در افراد ورزشکار بسیار حائز اهمیت و مهم محسوب می شود تمرینات بی هوازی نیاز به این عنصر در بدن ورزشکار دارند

گلیکولیز بی هوازی ( فرآیند ایجاد انرژی در شرایط بدون اکسیژن) منبع سوخت اولیه برای ورزش های دارای حد اکثر شدت که حدودا بیشتر از 30-20 ثانیه طول بکشد را فراهم می آورد. ظرفیت کل این سیستم محدود میباشد ، افزایش فزاینده اسیدیتی محیط درون سلولی ( از ساخت و تجمع اسید پیروویک لاکتیک) باعث درد عضلانی و خستگی و ناتوانی در مقابل حفظ شدت تمرینات می شود. اگرچه مکانیزم دقیق واضح نمی باشد، اما عقیده بر این است که تجمع درون سلولی یونهای هیدروژن به طور مستقیم انقباض عضله را با مختل کردن نقش کلسیم در این فرآیند و به علاوه با کاهش آنزیم های گلیکولیتیک مهار می نماید. وقتی بر ظرفیت بافر درون سلولی برتری حاصل شود، لاکتات و یون های هیدروژن به فضای خارج سلولی انتشار یافته و احتمالا توسط یک شیب یا غلظت یون هیدروژنی حمایت می شود. بی کربنات معرف مهمترین بافر خارج سلولی می باشد.

این نکته فرض گرفته شده است که افزایش سطح بی کربنات خون ممکن است عامل تاخیر در بروز خستگی عضلانی در طی متابولیسم بی هوازی دراز مدت، از طریق افزایش ظرفیت بافری خارج سلولی و توان عضله در ارتباط با در معرض قرار دادن یون های اضافی هیدروژن باشد.ترمیم یا پر سازی با سودا یا بی کربنات مصرف بی کربنات سدیم و افزایش سطح بی کربنات خون توسط ورزشکاران به مدت بیش از 50 سال مورد مطالعه دانشمندان قرار گرفته است و نتایج حاصله دو پهلو و ناپایدار است.پروتکل عمومی برای این مسئله دریافت 3/0 گرم بی کربنات سدیم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (حدود 5-4 قاشق چایی خوری برای یک ورزشکار)، یک دوساعت قبل از تمرین می باشد.عقیده بر این است این عمل خطر چندانی ندارد، مگر اینکه بعضی افراد دچار ناراحتی های معده روده ای، نظیر درد عضلانی یا کرامپ و یا اسهال بشوند.

به هر حال به نظر می رسد بی کربنات قادر به تسهیل نمایش ورزشی که توسط تجمع یون هیدروژن اضافی محدودیت یافته است باشد که از این نوع نمایش ها می توان از فعالیت هایی که تقریبا با شدت تمام در مدت زمان 7-1 دقیقه برگزار می شود نام برد. این شامل دو 1500-400 متر، شنای 400-100 متر و رشته های پاروزنی می شود. نمایش هایی هم که بستگی به ورزش های بی هوازی مکرر دارد نیز ممکن است بهبود یابد. ورزش هایی که ممکن است از مصرف بی کربنات بهره مند گرند دارای ویژگی خاصی نسبت به نوع فعالیت یا ورزش، ویژگی انفرادی ورزشکاران و توان آنها نسبت به رقابت با دستگاه بافری آنها می باشد. تا انجام پژوهش های بیشتر و روشن کردن دامنه فعالیت های تمرینات به ورزشکار توصیه می شود که در تمرینات خود را نسبت به این مسئله آزمایش کرده و برای خودش قضاوت نماید. به این ترتیب نه تنها فواید احتمالی، بلکه عوارض جانبی نا خواسته نیز شناسایی خواهد شد.

 

ارسال شده در 5 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • گیاهی که خواب شما را تنظیم می کند
  • 7 فایده شیر بز برای نوزاد
  • ارتباط نوشیدنیهای شیرین با بیماری کبد چرب غیرالکلی
  • عارضه های خطرناک ناشی از اعتیاد
  • 7 درمان برای ویروس ابولا
  • ژل رویال را دست کم نگیرید
  • چرا رژیم گیاهی خطر دارد؟
  • اهمیت پیاده روی برای بیماران شیمی درمانی
  • محبوبترین ها

  • تنظیم دما در انسان
  • پیش از ورزش زمان ایده ال و میزان وعده غذایی چقدراست؟
  • پرتحرکی با پیاده روی
  • راهکار هایی اساسی برای کاهش آسیب دیدگی ورزشکاران
  • چرا ورزش کردن بر بسیاری از اشخاص چاق بی ثاثیر است
  • آموزش تصویری ورزش یوگا برای کمر درد
  • رابطه بین مصرف غذا و انجام ورزش ها
  • معرفی وسایلی که بایستی در ورزش چوگان از آن استفاده کرد
  • رپورتاژ

  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • لیزر بهترین روش در مشکلات دندان های مصنوعی و خانم‌های باردار
  • چگونه دندانهای سالمتر و قوی‌تر داشته باشیم؟
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید
    لاغر شو

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است