HeatSafety

گرما می تواند عملکرد و فعالیت یک ورزشکار را تحت الشعاع قرار دهد و موجب ناتوان شدن آن ها شود گرما فرسودگی در اندام آن ها ایجاد خواهد کرد و مقاومت آن ها در برابر فشار عضلانی ناشی از فعالیت و تحرک را کاهش میدهد بهتر است راه حل های موثر برای مقابله با گرما را بدانند

بهترین کار از لحاظ سلامت و بهداشت بدن ، جلوگیری از ایجاد آسیب گرمایی است. به هرحال ، اگر به علائم طبیعی استرس گرمایی ( تشنگی ، خستگی ، اختلالات چشمی و گیجی ) توجهی نشان داده نشود ، عدم جبران قلبی عروقی آغازگر یکسری علائم ناتوان کننده می گردد که به آن بیماری گرمایی اطلاق می شود. آن عوارض در میان افرادی که اضافه وزن دارند و یا تطابق درستی با گرما پیدا نکرده اند، شدیدتر است. بیماری گرمایی برحسب شدت اختلال شامل کرامپ های گرمایی، فرسودگی ناشی از گرما و گرمازدگی می باشد، اگرچه گاهی مرز مشخص و واضحی بین مراحل فوق وجود ندارد.

1) کرامپ های گرمایی ( Heat cramps ) :
کرامپ ( اسپاسم غیر ارادی عضله ) در حین یا پس از فعالیت فیزیکی شدید ، در گروه خاصی از عضلات ایجاد می شود. کرامپ احتمالا در نتیجه عدم تعادل در غلظت الکترولیت ها و نیز آب بدن رخ می دهد. نمک به علت تعرق زیاد، از دست رفته و احتمال درد عضلانی و اسپاسم ( خصوصا در عضلات شکم و اندامها ) افزایش می یابد.افزایش مصرف روزانه نمک همراه با مایعات کافی ( به میزان 20-15 گرم ) ، از احتمال ایجاد کرامپ می کاهد. در جریان کرامپ ، الزاما درجه حرارت بدن افزایش نمی یابد. برای جلوگیری از ایجاد کرامپ دو راه وجود دارد :
1) خوردن مقادیر زیاد آب
2) افزایش دریافت نمک چندین روز پیش از مسابقه ( با اضافه کردن اندکی نمک به غذاها ).

2) فرسودگی ناشی از گرما ( Heat exhaustion ) :
شایعترین بیماری گرمایی در میان افراد ورزشکار ، فرسودگی ناشی از گرماست و عموما در افراد تمرین ندیده ، تطابق نیافته با گرما و دهیدره ایجاد می شود. این عارضه معمولا در اولین اوج گرمای تابستانی و یا تمرین سخت اولیه در روزی گرم ایجاد می شود. علائم آن شامل نبض ضعیف و سریع ، فشارخون پایین در حالت ایستاده، سردرد ، تهوع ، گیجی و ضعف عمومی می باشد. شاید از میزان تعریق تا حدودی کاسته شود، اما دمای بدن به حد خطرناکی بالا می رود. در این حالت باید فعالیت بدنی فرد قطع شده ، به محیطی خنک انتقال یافته و وی مایع رسانده شود ( خوراکی یا تزریقی ).

ارسال شده در 5 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پرسش و پاسخ

پیشنهاد سردبیر

  • فراری دادن آلودگی هوا از خودمان چگونه ممکن است؟
  • صورت را چطوری ماساژ بدهیم که خطوط پیری از بین برود
  • داروهای خانگی برای رگهای واریسی
  • آیا جراحی چاقی شیوه خوبی برای لاغر شدن است؟
  • عمده ترین عوامل افسرد کننده
  • درمان آرتریت عفونی را باهم مرور میکنیم
  • مردان یا زنان کدامیک زودتر لاغر می شوند؟
  • حرکات ورزشی مخصوص سینه ها
  • سلامت و ارامش دیسک کمر با این کارها
  • راز و رمز بین فروشندگان!
  • استخوان چرا دچار عفونت میشود و چه کسانی مبتلا می شوند
  • شناسایی 7 عامل جدید سرطان زا
  • اطلاعات مهم درباره سرطان حنجره
  • کتاب‌های چاپ شده در زمينه سرطان پستان را بشناسیم
  • منزوی شدن عشاق
  • محبوبترین ها

  • بدبینی در بیماران افسرده
  • پیامدهای مضر حضور کاربران در فضای مجازی
  • تیغ دو لبه ترس
  • بهبود عملکرد قلب با زندگی هدفمند
  • زمانیکه عاشق شخصی می شوید مبتلا به سرطان می شود -قسمت 1
  • کاهش تنش روانی با این کارها
  • راهی ساده برای کمک به پایداری حافظه
  • 10 روش برای داشتن یک روز خوب در محیط کار
  • اختلال های توام در روانشناسی کودک
  • ارتباط دیگر آزاری و خودآزاری با اضطراب چیست؟
  • در دوره نامزدی اینگونه باشید
  • مراقبت های روانی لازم از افراد زلزله زده
  • دگرگونی های مختلف ناشی از عشق و عاشقی
  • چاکراهای بدن
  • تاثیرات مخرب طلاق روی سلامت زنان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است