5.-vegetables
چگونه می توانیم کودکان را به مصرف سبزیجات ترغیب کنیم و علاقه آن ها به مصرف غذاهایی با طعم سبزیجات را بالا ببریم جای دادن سبزیجات در خورد و خوراک روزانه چگونه امکانپذیر خواهد بود

برای طعم دادن گوشت‌ها به جای استفاده از نمک و روغن فراوان از سیر، پیاز، ریحان، شوید، نعنا تازه یا خشک شده در ترکیب با آبلیمو یا ماست و ادویه‌جات استفاده کنید.

سبزیجات به عنوان غذای اصلی

از برگ کاهو، کلم، کلم پیچ و برگ مو برای پیچاندن گوشت، مرغ و بوقلمون استفاده کنید.

به جای استفاده از سس مایونز می‌توانید مخلوط نخود فرنگی یا فلفل دلمه‌ای پخته و پوره شده را با مایونز کم چرب، یا آواکادو را به عنوان سس به انواع ساندویچ‌های گوشت، مرغ، بوقلمون یا ماهی بمالید و میل کنید.

به جای سرخ کردن گوشت، مرغ، ماهی یا  ناگت آنها در کره یا روغن فراوان اجازه بدهید با آب سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی پخته شوند که طعم و بوی بسیار مطبوعی نیز پیدا می‌کنند.

برای طعم دادن گوشت‌ها به جای استفاده از نمک و روغن فراوان از سیر، پیاز، ریحان، شوید، نعنا تازه یا خشک شده در ترکیب با آبلیمو یا ماست و ادویه‌جات استفاده کنید.

در خوراک عدسی یا لوبیا یا سایر حبوبات از قارچ، هویج و فلفل دلمه‌ای خرد شده استفاده کنید.

سبزیجات به عنوان دسر

هویج، خیار، ریواس، بادمجان و لبو در تهیه مربا یا مارمالاد به تنهایی یا در ترکیب با میوه‌ها بسیار خوشمزه‌اند.

می توانید از انواع سبزیجات مثل هویج، ریواس و کدو مسمایی در تهیه انواع کیک و کلوچه‌ها استفاده کنید.

استفاده از لبو، کدو حلوایی یا ریواس پخته خرد یا پوره شده در ماست دسر بسیار خوشمزه‌ای است.

در کنار سالاد میوه حتما از سبزیجاتی مثل خیار، کاهو، کرفس، ریواس و هویج هم استفاده کنید.

چند غذای گیاهی

غذاهای زیر را امتحان کنید. حتماً خوشتان می‌آید:

املت بادمجان یا قارچ، پاستا اسفناج و پنیر، برگر سبزیجات، لازانیای سبزیجات، پیتزا سبزیجات (گوجه فرنگی و پنیر، ذرت، قارچ، فلفل دلمه‌ای، بادمجان و پنیر، بروکلی و پنیر و…)، انواع سوپ سبزیجات (کلم، پیازچه، هویج، گوجه فرنگی و…).

با بچه‌هایی که سبزیجات نمی‌خورندچه کنیم؟

یکی از گلایه‌های همیشگی پدر و مادرها از کودکانشان در مورد غذا این است که بچه‌ها خیلی وقت‌ها غذاهای مفید و مناسب برای سلامتی از جمله سبزیجات را نمی‌خورند یا اینکه این موادغذایی با اکراه یا به اجبار به آنها خورانده می‌شود. چند نکته مهم را والدین باید مدنظر داشته باشند:

الگو و گرایش‌های غذایی کودکان از همان طفولیت شکل می‌گیرد که والدین باید به این نکته توجه داشته باشند. اگر بچه‌ها در این سنین با غذاهای سالم آشنا شوند، مشکلات خوردنشان در سنین بالا کمتر بوده و انتخاب غذای سالم‌تری خواهند داشت.

بچه‌ها در خوردن و انتخاب‌های غذای خود از والدین و بزرگ‌تر‌ها تقلید می‌کنند. پدر و مادری که خود علاقه به خوردن سبزیجات ندارند و کمتر از این مواد غذایی استفاده می‌کنند، نباید انتظار داشته باشند که بچه‌ها مشتاقانه این مواد غذایی را مصرف کنند. پس بهتر است به انتخاب‌های غذایی خود، توصیفی که از غذا داریم و حرف‌هایی که روی میز غذا و سفره رد و بدل می‌شود، توجه بیشتری کنیم.

در دسترس بودن مواد غذایی سالم بسیار مهم است. یخچال، فریزر و کابینت‌های آشپزخانه‌ای که با سوسیس و کالباس، انواع غذاهای آماده، انواع سس‌ها و نوشابه‌ها، کیک و شیرینی‌ها پر می‌شود، معمولا جای کمتری برای سبزیجات و میوه‌های تازه دارد و خود به خود ذائقه و الگوی غذایی خانواده و خصوصا بچه‌ها نیز به همین نوع غذاها کشیده می‌شود.

حال با توجه به موارد بالا راهکار عملی برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به خوردن غذاهای سالم مثل سبزیجات چیست؟    

از بچه‌ها برای تهیه غذا، چیدن میز و تزئین غذاها و حتی خرید مواد غذایی کمک بگیرید. خیلی وقت‌ها دیده می‌شود بچه‌ها خود علاقه‌مند به کمک کردن به مادر یا پدر در این موارد هستند. علاقه کودک را سرکوب نکنید. از همین فرصت برای ترغیب آنها به خوردن غذاهای سالم کمک بگیرید.

بچه‌ها با کمک، نظارت و کنترل شما می‌توانند به عنوان مثال یک سالاد سبز تهیه کنند. از بچه‌ها می‌توانید در شستن کاهو، کلم، خیار، گوجه فرنگی و… ، تکه و خرد کردن این سبزیجات با نظارت شما، افزودن کشمش، کنجد یا تخم آفتابگردان برای تزئین سالاد کمک بگیرید. برای تزئین خوراک مرغ و گوشت، سالاد الویه از بچه‌ها کمک بگیرید.

با این کار هم بچه‌ها با این مواد غذایی رنگارنگ و پرفایده آشنا می‌شوند و همین عامل روی ترجیحات و انتخاب غذایی آنان نیز اثر گذار است.

علاوه بر راه‌هایی که اشاره شد، روش‌های آسان، جذاب و ساده بسیار زیادی برای افزایش دریافت سبزیجات وجود دارد که کافی است کمی خلاقیت به خرج بدهید و از امتحان غذاهای جدید نترسید و اشتیاق برای امتحان غذاهای جدید و متنوع داشته باشید. تا حد امکان از سبزیجات تازه استفاده کنید. سبزیجات شسته تازه و خرد شده را در یخچال یا فریزر در ظرف‌های جداگانه نگهداری کنید تا همیشه برای تهیه غذا در دسترس باشند.

ارسال شده در 7 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • راه حلی هایی برای خلاص شدن از خرپف
  • اگر به طول عمر فکر می کنید ؛موز بخورید
  • در زمینه کبد خود چه میزان اطلاع دارید
  • حواستان به این مواد ارزان قیمت باشد!
  • زن باردار و اجتناب از حشره کش
  • حجامت و بیماری هپاتیت چه ارتباطی باهم دارند؟
  • مصرف داروهاي ضد روان پريشي خطر بروز سكته مغزي را افزايش مي‌دهد
  • مصارف مختلف درمانی چربی های گیاهی
  • آنفولانزای معده چه علائمی دارد؟
  • تاثیرات مفید برقراری رابطه جنسی برای خانم های پا به ماه
  • با این روش های ساده مشکلات پیچیده ی خود را حل کنید
  • عوامل ایجاد کننده خوابگردی را بشناسید
  • در 3 مرحله پوست را درخشان و نرم کنید
  • درس گرفتن از خطاهای پیشین
  • کاهش آب مورد نیاز بدن
  • محبوبترین ها

  • هنر گذراندن یک مصاحبه شغلی موفق
  • دلیل تمایل جوانان ایرانی به ازدواج سفید چیست؟
  • هشدار بدن برای دریافت آهن
  • پلوما کتری منحصر بفرد
  • جوان ماندن تا چه سنی است؟
  • پند و اندرزهای دوران نامزدی
  • تعریق بیش از اندازه؛ از علت تا درمان
  • مشکلات خواب و این درمان های طبیعی
  • چگونگی قوی کردن ذهن
  • تاثیرات مفید کم کردن زمان نشستن
  • مشکلات ناشی از امواج وای فای
  • عشق و احساسات عاشقانه در مردان
  • تغییر وزن پس از ازدواج
  • چه چیزی نباید در مایکروویو قرار دهیم
  • تعطیلات و این فعالیت های مفید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است