What_antioxidants_are_the_most_effective_in_protecting_skin_from_free_radicals

بیشتر افراد تصور می‌‌کنند منظور از دریافت آنتی اکسیدان بیشتر، مصرف مکمل‌‌هاست اما باید بدانید فقط مکمل‌‌های خوراکی آنتی اکسیدان ندارند، بلکه میوه‌‌ها، سبزی‌‌ها و غلات سبوس دار دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند.

دکترمحمدعلی نیلفروش زاده؛ متخصص پوست و مو، دانشیار پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی، رئیس انجمن متخصصین پوست ایران، عضو تحریریه دنیای سلامت

 

پیری پوست جزء لاینفک زندگی است و علل پیری پوست نیز بیشمار است. یکی از دلایل پیری پوست تخریب سلولی توسط رادیکال‌های آزاد است. رادیکال‌های آزاد عمدتاً در اثر سوخت و ساز سلولی تولید می‌شوند. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از اثر رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌‌کند. نتایج قطعی آنتی اکسیدان در مواد غذایی بیان نشده است ولی به نظر می‌‌رسد افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، از پوست در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌‌کند.

 

آنتی‌اکسیدان موجود در غذاها

بیش از 4000 ترکیب آنتی‌اکسیدان درغذاها وجود دارد ولی بیش از همه، ویتامین‌‌های C,E و بتاکاروتن و نیز ماده معدنی سلنیوم مهم هستند.

بیشتر افراد تصور می‌‌کنند منظور از دریافت آنتی اکسیدان بیشتر، مصرف مکمل‌‌هاست اما باید بدانید فقط مکمل‌‌های خوراکی آنتی اکسیدان ندارند، بلکه میوه‌‌ها، سبزی‌‌ها و غلات سبوس دار دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند.

اگرچه سیستم‌‌های آنزیمی متعددی برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن وجود دارد، ولی آنتی‌اکسیدان‌های اصلی ویتامین‌‌های E,C و بتاکاروتن هستند، سلنیوم نیز به عنوان یک ماده معدنی نقش آنتی‌اکسیدان مهمی دارد. ویتامین C یا اسید اسکوربیک نوعی ویتامین محلول در آب است و در تمام مایعات بدن وجود دارد. نیاز روزانه آن 60 میلی‌گرم است. مهمترین منابع آن عبارتند از: مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، سبزیجات برگی شکل سبز، کیوی، کلم، طالبی، توت فرنگی، اسفناج و سیب زمینی.

ویتامین E نوعی ویتامین محلول در چربی است و در روغن‌‌های گیاهی، جوانه گندم، آجیل، دانه‌‌ها، غلات سبوس‌دار، سبزیجات برگی شکل سبز.

بتاکاروتن، پیش‌ساز ویتامین A است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌‌شود. این ترکیب در سبزی‌‌ها و میوه‌‌های سبز، زرد و نارنجی یافت می‌‌شود. از جمله هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم، طالبی، هلو و زردآلو.

سلنیوم: بهترین منابع غذایی آن شامل ماهی، گوشت قرمز، غلات، حبوبات، تخم مرغ، مرغ و سیر است. سبزیجاتی که در خاک‌‌های غنی از سلنیوم رشد می‌‌کنند نیز منابع خوبی برای سلنیوم هستند.

 

آنتی‌اکسیدان در میوه‌ها

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه فلوریدا، بعضی از انواع آنتی اکسیدان‌ها در پوست میوه‌‌ها وجود دارد. شاید به همین دلیل است که مصرف میوه‌‌ها با پوست می‌‌توانند مفیدتر باشد از جمله این میوه‌‌ها سیب است که مواد فیتوشیمیایی موجود در سیب که اثرات ضد سرطان دارد، در پوست سیب درختی 87 درصد بیشتر از مغز میوه است. خیار میوه‌ای است که دارای سیلیکا بوده و مصرف یک خیار با پوست میزان 5 میلی‌گرم سیلیکا به بدن اضافه می‌‌کند. این ترکیب خاصیت کلاژن دارد.

البته لازم به ذکر است که نتایج تحقیقات جدید، آنتی‌اکسیدان‌ها نقشی در کند کردن روند پیری ندارند. براساس تحقیقات دانشگاه کالج لندن در تحقیقاتی که با دستکاری نماتد که از نظر ژنتیکی شباهت‌هایی با انسان دارد متوجه شدند رادیکال‌های آزاد تأثیر چندانی در فرسایش سلولی و تسریع روند پیری ندارند.

در واقع عامل اصلی پیری پوست تخریب ایجاد شده بوسیله رادیکال‌های آزاد نیست.

تغذیه سالم می‌‌تواند در کاهش خطر بسیاری از بیماری‌های ناشی از افزایش سن مانند سرطان، دیابت و پوکی استخوان موثر باشد ولی هیچ مدرکی که بیانگر نقش آنتی اکسیدان موجود در کرمها در پیشگیری از پیری باشد، موجود ندارد.

 

ارسال شده در 6 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • تازه ترین راه حل های درمانی برای پوسیدگی دندان
  • خوب جویدن غذا را فراموش نکنید
  • لاغر شدن با این روش ها
  • از روی نقاشی کودک به شخصیت او پی ببرید
  • رهایی از شر مورچه های سمج
  • اگر دلتان میخواهد وزنتان کاهش پیدا کند پاستا بخورید!
  • داروي جديد، سيروز كبدي را در موشها درمان كرد
  • دویست نوع سم درون هر نخ سیگار
  • هر آنچه لازم است درباره بیماری پوستی کراتوزیس‌ پیلاریس‌ بدانیم
  • آقایان و ویژگیهای شخصیتی منفی شان
  • تاثیر دیر شام خوردن بر اضافه وزن
  • کیکی شبیه جوجه
  • سرد کردن بدن پس از ورزش
  • لطفاً شکلات صبحانه نوتلا (Nutella) نخورید!
  • اگر زیاد تن ماهی می خورید بخوانید
  • محبوبترین ها

  • با بدترین مواد غذایی و رژیم های غذایی آشنا شوید
  • هر آنچه خوراکی آلوده در طی این سالها میل کرده اید
  • آنچه باید درباره غذاهای حاضری بدانید
  • با این رژیم غذایی به راحتی وزن کم کنید
  • اگر می خواهید چشمهایتان مانند عقاب تیز باشد
  • نکاتی مهم پیرامون تغذیه ی نوجوانان
  • چرا برخی از افراد با خوردن میوه دلشان درد میگیرد
  • با خوردن خوراک مرغ در فصل سرما بدن خود را ضد عفونی کنید
  • این مواد غذایی سرشار از خاصیت برای بدن ما هستند
  • چطور برنج پلاستیکی را شناسایی کنیم؟
  • برطرف کردن افسردگی با روش های طبیعی
  • موادی که نباید در مایکروفر گرم شوند
  • تاثیرات مختلف خوراکی های سبوس دار
  • اهمیت صرف ناهار سر موقع
  • شایعات رایج درباره خوردن پنیر
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است