why-fast-foods-are-bad-for-you-2-638

حواستان به عوارض ناشی از مصرف غذاهای چرب باشد این قبیل موادغذایی سلامت بدنتان را در خطر قرار میدهند و می توانند باعث آسیب های مغزی و قلبی شوند هر چه بیشتر از این دست موادغذایی مصرف کنند بیشتر در معرض خطر و آسیب خواهید بود

یکی از عوامل اصلی افزایش وزن و بیماری های گوناگون ( قلبی و عروقی ) مصرف غذاهای چرب می باشد که در دراز مدت سلامت فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، چه خوب است که تا جایی که امکان دارد از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنیم تا در آینده پشیمانی برایمان بوجود نیاورد. در ادامه به ضرر و زیان مصرف غذای چرب بر بدن خواهیم پرداخت.

 

غذاهای چرب و شیرین به مغز آسیب می رساند

پژوهشی جدید نشان می دهد برنامه غذایی سرشار از چربی های اشباع و قند تصفیه شده می تواند سبب بروز تغییرات در مغز افرادی شود که از این نوع برنامه غذایی استفاده می کنند و این تغییر به نوبه خود، سبب افزایش مصرف این گونه غذاها می شود و به این شکل کاهش وزن برای این دسته از افراد دشوارتر می شود. شاید به همین دلیل است که مبارزه با چاقی در برخی موارد بسیار دشوار است.

این پژوهش بر مطالعه کارکرد هیپوتالاموس متمرکز بود. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که به حافظه و یادگیری ارتباط دارد. در این پژوهش به یک دسته از موش های آزمایشگاهی، غذاهای کم چرب داده و سپس دو مساله متفاوت به آن ها آموزش داده شد. یکی از این مسائل به یادگیری مربوط به هیپوتالاموس و توانایی ای مربوط بود، ولی مساله دیگر این گونه نبود. پس از اتمام آموزش، این موش ها به دو دسته تقسیم شدند. یک گروه از موش ها دسترسی آزاد به غذاهای کم چرب داشتند و دسته دیگر به راحتی می توانستند از غذاهای پر انرژی (یعنی چرب و پرکالری) استفاده کنند.

غذای پر انرژی سرشار از روغن اشباع (چربی حیوانات مثل چربی موجود در گوشت یا لبنیات و نیز برخی چربی های گیاهی مثل روغن پنبه دانه و نارگیل) بود. این نوع غذاها به شدت ناسالم است و موجب بروز برخی انواع سرطان و نیز بیماری های قلب و عروق می شود.

پس از مدتی هر دو گروه موش ها را در برابر همان دو مساله قرار دادند. نتیجه این شد که عملکرد موش هایی که از غذاهای پرچربی تغذیه کرده بودند، در آزمون های مربوط به هیپوتالاموس بسیار ضعیف تر از گروه دیگر بود، اما هر دو گروه عملکرد مشابهی در مساله دوم داشتند.

هیپوتالاموس وظیفه کنترل افکار و خاطرات را به دوش دارد. اگر یافته های این پژوهش درست باشد، می توان گفت رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای چرب بر هیپوتالاموس تأثیر منفی می گذارد و به این ترتیب، کنترل افکار سوق دهنده فرد به سمت این دسته از غذاها دشوارتر می شود و فرد دارای اضافه وزن، حجم بیشتری از این غذاها را مصرف می کند و در نتیجه وضع هر بار بدتر خواهد شد. در نهایت ممکن است به وضعی بینجامد که فرد دچار چاقی نتواند بر اوضاع تغذیه ای خود کنترل داشته باشد.

هنوز مشخص نیست که تأثیرات منفی رژیم غذایی نادرست بر مغز، دائمی است یا موقت. برخی پژوهش ها نشان داده است که فعالیت هیپوتالاموس افرادی که در گذشته چاق بودند، کمتر از افراد هم سن و سال آن هاست که تا به حال چاق نبوده اند. البته بی تردید، باقی ماندن در وزن ایده آل، نیازمند ایجاد تغییر در سبک زندگی و نیز تعهد بلندمدت در قبال اجرای این تغییرات است.

غذاهای چرب اعتیادآور هستند

نتایج بررسی های پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد که در اثر مصرف غذاهای چرب ماده ای شیمیایی در معده تولید می شود که سبب اعتیاد فرد به این نوع غذاها می شود.

هرگز فکر کرده اید که چرا به محض خوردن مقدار کمی میوه تمایل خود را نسبت به ادامه خوردن از دست می دهید اما حتی پس از خوردن یک بشقاب بزرگ سیب زمینی سرخ کرده و مرغ سوخاری همچنان می خواهید به خوردن ادامه دهید.

تاکنون تصور می شد که نوع ذائقه علت اصلی این مسئله باشد اما اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در بررسی های خود نشان دادند که در اثر مصرف سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاهای پر چرب ماده ای شیمیایی تولید می شود که همانند یک ماده مخدر واقعی عمل کرده و سبب بروز اعتیاد در فرد می شود.

به گفته این محققان، چربی های این غذاها در معده یک سری ماده مخدر طبیعی به نام «اندوکانابینوئیدها» تولید می کنند. این ماده از نظر ترکیبات شباهت بسیاری به «ماری جوانا» دارد. تولید این مخدر طبیعی سیگنال «تمایل بیشتر به خوردن غذاهای چرب» را روشن می کند.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج، فرایندی را که در زمان خوردن غذاهای چرب رخ می دهد با مطالعه بر روی موش ها بررسی کردند. این نتایج نشان داد که به محض خوردن این غذاها چربی ها در نوک زبان درک می شوند و از این طریق مستقیماً با مغز ارتباط برقرار کرده و یک سیستم انتقال را برای ارسال یک پیام به معده فعال می کنند. این پیام، دیواره های معده را برای ترشح مواد مخدر طبیعی بدن (اندوکانابینوئیدها) تحریک می کند. پس از ترشح این مواد، سیگنال هایی فعال می شوند که تمایل مجدد به غذاهای چرب را القا می کنند و به این ترتیب با وجود حس سیری، فرد بدون اینکه بتواند از غذا دست بردارد همچنان به خوردن ادامه می دهد

رژیم های غذایی پر از چربی ممکن است باعث افزایش بروز افسردگی و سایر اختلالات روانپزشکی در افراد شود.

مطالعه جدید با عنوان «روانپزشکی بیولوژیکی»، این احتمال را افزایش می دهد که رژیم غذایی پرچرب موجب تغییر در سلامت و رفتار می شود؛ این تغییرات تا حدودی ناشی از تغییر در ترکیب باکتری های موجود در روده موسوم به «میکروبیوم روده» است.

میکروبیوم انسانی متشکل از هزاران میلیارد میکروارگانیزم است که بسیاری از آنها در مجرای گوارشی مستقر هستند. این ریزاندامگان همزیست برای عملکرد عادی فیزیولوژیکی لازم هستند. با این حال، مطالعه تحقیقاتی جدید بیان می کند که تغییر در میکروبیوم ها می تواند زمینه ساز ابتلای فرد به بیماری از جمله اختلالات روانی و عصبی باشد.

طبق این مطالعه، رژیم های غذایی پرچرب موجب بروز چندین اختلال در رفتار از جمله افزایش اضطراب، حافظه ضعیف، و رفتارهای تکراری می شود. همچنین باعث ایجاد التهاب در مغز شده که از نشانه های آن، تغییرات رفتاری در فرد است.

دکتر «جان کریستال»، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این مقاله بیان می کند که رژیم های غذایی پرچرب به سلامت مغز و روان آسیب می رسانند، که این مسئله تا حدودی به دلیل اختلال در رابطه همزیستی بین انسان ها و میکروارگانیزم هایی است که در مجاری معده و روده ای ما مستقر هستند.»

الودکتر ، مهرنیوز

ارسال شده در 6 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع آشپزی رژیمی و سالم , تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • عارضه های شایع شنوایی در بدو تولد
  • پیامدهای مضر آفت کش ها برای ذهن کودکان
  • تصاویر انواع میکروسکوپ دیجیتال
  • جراحی های اوربیت
  • خوردنی های نابود کننده حافظه
  • راهکار های درمانی عجیب ولی واقعی
  • داروي ضد قارچ ناخن پا براي درمان سرطان موثر است
  • چطور اشتهارا افزایش دهیم
  • تفسیر درد از دید بدنسازان ماهر
  • بیماران دیابتی و آموزش مسافرت برای این اشخاص
  • رهایی از سکته قلبی با شلیل
  • توقعات همسران و بروز نارضایتی از زندگی زناشویی
  • برای پس از افطار عرق آویشن را فراموش نکنید
  • داروی خوراكی، درمان جدید ام اس
  • مواد غذایی ایجاد کننده بوی دهان
  • محبوبترین ها

  • درج هشدارهای تصویری روی نوشابه ها
  • انواع روغن و خصوصیت های روغن های گیاهی و حیوانی
  • راهنمایی های تغذیه ای برای کبد چرب
  • زیانهای نوشابه را با دویدن از بین ببرید
  • با گردو همراه شوید
  • تهدید سلامتی بدن با این نشانه های خطرناک
  • مکمل های غذایی مورد نیاز برای کودک
  • کسانیکه سحری را آخر شب میخورند و میخوابند بخوانند
  • گرمی هوا و نوشیدنی های مناسب
  • درباره تشنگی عضلات چقدر اطلاعات دارید؟
  • در مورد روغن کرمانشاهی اینگونه فکر نکنید
  • عوارض ترک صبحانه توسط مردان
  • وعده های غذایی متخصصان تغذیه
  • کنترل فشار خون با این روش های موثر
  • این غذاها باعث ایجاد عضله در بدن مردها میشود
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است