موضوعات

تاثیرات منفی اشتهای کاذب بر بدن

 

algraed3

غذاخوردن به صورت کنترل نشده و بدون رعایت رژیم غذایی خاص می تواند برای بدن مضرات جبران ناپذیری در بر داشته بشد می خواهیم از پیامدهای پرخوری بیشتر بدانیم و عوارض جبران ناپذیر اشتهای کاذب را بدانیم تعریف پرخوری از نظر متخصصین تغذیه چیست آن ها درباره پرخوری به چه مواردی اشاره می کنند؟

 

یکی از عوارض مهمی که مشکل جوامع مختلف از جمله جامعه ما می‌باشد، عارضه شایعی است بنام پرخوری.

جالب آنکه این عارضه در جوامع پیشرفته صنعتی شیوع خیلی بیشتری دارد، بدین معنا که با پیشرفت علم، توسعه صنعت و گسترش ارتباطات جمعی، مسئله پرخوری رواج بیشتری یافته است.

در حالی‌که انتظار می‌رود با افزایش آگاهی جمعی در زمینه علوم مختلف از جمله علم تغذیه بهبود قابل توجهی در الگوی غذائی و شیوه تغذیه افرد حاصل شود اما عملاً عکس این قضیه در اجتماعات پیشرفته صادق است.

حال ببینیم پرخوری به چه معنا است. آیا کسانی‌که تمایل زیادی به خوردن غذا دارند و بیش از دیگران غذا میل می‌کنند نشانه‌ای از نیاز بیشتر آنان به مواد غذائی نیست؟

آیا بدن آنان احتیاج بیشتر به مواد مغذی (در مقایسه با دیگران) ندارد؟ آیا این امر بعلت  پدیده‌ای به نام نیاز بدن نیست که آنان را بسوی زیاد غذا خوردن و پرخوری می‌کشاند؟

ابتدا بهتر است به تعریف پرخوری بپردازیم و سپس به این سوال مهم پاسخ دهیم.

پرخوری عبارت است از دریافت مواد غذائی بیش از نیاز بدن، انباشتن معده از غذا و غذا خوردن بدون لذت و یا با لذت کاذب.

در پاسخ به سوالی که در این مبحث مطرح شد لازم به ذکر است که بجز در 3 مورد که شرح آن خواهد رفت در سایر موارد تمایل زیاده از حد به مصرف برخی مواد غذائی به هیچ وجه نشانه نیاز بدن به آن ماده غذائی نیست بلکه صرفاً نشأت گرفته از عادات غذائی اکتسابی از خانواده و محیط است.

به عنوان مثال، تمایل زیاد  هموطنانمان به مصرف شیرینی بعلت دادن مثلا قنداق در دوران طفولیت و نوزادی، به طفل است که عادت به مصرف مواد شیرین را در او برقرار می‌کند و یا استفاده زیاد از شیرینی، شربت و سایر مواد شیرین در خانواده، کودک را از بدو طفولیت، به مصرف مواد شیرین عادت می‌دهد.

گفته شد که در 3 مورد تمایل به مصرف بعضی مواد غذائی بعلت نیاز بدن به آن مواد است.

مورد 1: زمانی که مقدار آب میان بافتی در داخل بدن کاهش پیدا می‌کند و نیاز سلول‌ها به آب افزایش می‌یابد، به عبارت دیگر وقتی که فشار اسمزی مایعات داخلی بالا می‌رود شخص احساس تشنگی کرده و با مصرف آب، نیاز سلول‌های بدنش را نسبت به آب تأمین می‌کند.

مورد 2: در افراد دیابتی بعلت آنکه انسولین به میزان کافی ترشح نمی‌شود،‌ متابولیسم کربوهیدرات‌ها (مواد قندی – نشاسته‌ای) به خوبی انجام نشده و قند به میزان کافی به مصرف سلول‌ها نمی‌رسد،

بدین جهت شخص دیابتی تمایل زیادی به مصرف مواد قندی دارد. اما برای چاره این مشکل راه حل آن است که افراد دیابتی مواد نشاسته‌‌ای را جانشین مواد قندی بنمایند (البته به میزان متعادل) زیرا مواد نشاسته‌‌ای قند خود را به تدریج وارد خون می‌کنند در نتیجه قندخون به حالت ثابت باقی می‌ماند و نیاز شدید به مصرف شیرینی و مواد شیرین کاهش پیدا می‌کند.

 

ضمناً‌ مصرف مواد حاوی فیبر همراه غذا، مانند سبزی خوردن یا سالاد و نیز نان‌های سبوس‌دار، موجب ورود تدریجی قند به داخل خون می‌شود.

مورد 3: زمانی که شخص در معرض گرسنگی طولانی قرار می‌گیرد، مثلا در افرادی که از رژیم‌های بسیار کم کالری و سخت پیروی می‌کنند و مدت طولانی مواد مغذی بخصوص انرژی به بدنشان نمی‌رسد و یا افرادی که بدون سحری روزه می‌گیرند و مدت زیادی غذا مصرف نمی‌کنند.

از آنجائیکه بدن انسان نمی‌‌تواند قند را به مدت طولانی در خون ذخیره کند و سلول‌های عصبی انرژی مورد نیاز خود را صرفا از کربوهیدرات‌ها تأمین می‌نمایند.

لذا گرسنگی طولانی موجب تمایل زیاد نسبت به مصرف مواد شیرین می‌شود.

با توجه به نکات فوق، تاثیر عادات غذائی که از کودکی در طفل شکل می‌گیرد و نشأت گرفته از الگویی غذائی خانواده می‌باشد در تمایلات شخص نسبت به برخی مواد غذائی هر چه بیشتر شفاف می‌شود…

 

زندگی آنلاین

writer.n1

14 شهریور 1395

مطالب مرتبط

  • از 50 سال سن شان بیشتر شده؟پس این مواد غذایی را فراموش نکنید
  • معجزه در این نوشیدنی های گیاهی است
  • سرکه سیب را قبل از غذا بخورید،لاغر شوید
  • چاق شدن با مصرف گوشت قرمز،درست یا غلط؟
  • بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار بر میل جنسی
  • منوی غذایی مناسب برای ناهار مدرسه
  • روش تهیه اکسیر جوانی
  • دیابتی ها این صبحانه را مصرف کنند
  • آیا ماست در افسردگی تاثیر میگذارد؟
  • عملکرد مغز را با روغن ماهی حفظ کنید
  • راه حلی برای رفع آلرژی به بادام زمینی و تخم مرغ
  • بررسی ارزش تغذیه ای مختلف نخود فرنگی
  • خوردنی های سالم برای 40 ساله ها
  • داشتن پوست درخشان با این توصیه های غذایی
  • نوشیدن قهوه قبل از ورزش،چرا؟
  • پربازدیدترین مطالب

  • خوراکی های ممنوعه در زمان سردرد
  • رژِیم مناسب و مغذی ده کیلویی در عرض 2 هفته
  • با بدترین مواد غذایی و رژیم های غذایی آشنا شوید
  • اینگونه خودتان را فریب دهید تا آب بیشتری بنوشید
  • برای سرما خوردگی چه سوپی مفید است
  • اهمیت خوردن تخم مرغ به خاطر قلب
  • مصرف سبزیجات راه حلی مناسب برای افسردگی
  • نامنظم شدن ریتم قلب با این نوشیدنی ها
  • لیست 7 تایی از خوراکی های طبیعی و شادی آور
  • این نکات را در زمان پختن و کباب کردن غذا فراموش نکنید
  • برخی اشکالات رایج در رژیم‌های غذایی
  • با این نکات رژیم غذایی خود را کیفیت ببخشید
  • با مصرف کلم بدن سالم داشته باشید
  • به چه دلیل بایستی نوشابه را ترک کنیم؟
  • مقایسه غذاهای نیمه آماده و فست فودها
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • کدو سبز و کلی خواص فوق العاده
  • از اوریون چه میدانید؟!
  • چگونه توپک خرمایی درست کنیم؟
  • طرز تهیه پیتای سینه مرغ
  • بررسی علل احساس سقوط در خواب
  • علائم تب مخملک در کودکان چیست؟
  • آیا علائم سینه پهلو یا پنومونی میدانید؟
  • برگزاری کنگره ی پیشگیری بزرگترین و اولین بیماری شایع جهان
  • 39 کودک مبتلا به کم کاری تیروئید در همدان شناسایی شد
  • اعلام مقالات برتر همایش ملی «سلامت از دیدگاه قرآن»
  • بیمه ها در سوانح جاده ای موثرند
  • خمیر دندان هایی که نباید خرید : “سنسوداین” و “آکوافرش”
  • چطور میتونم از گود شدن کمرم جلوگیری کنم؟
  • چاق شدن با مصرف گوشت قرمز،درست یا غلط؟
  • سرکه سیب را قبل از غذا بخورید،لاغر شوید
  • پیشنهاد سردبیر

  • روش آمنیوسنتز / آزمون و خطرات
  • جالب ترین راهها برای تمیز کردن معده
  • مضرترین ترکیب‌های غذایی
  • بروز مشکلات در بدن با کار زیاد
  • آیا خوردن زرشک برای زنان باردار مناسب است؟
  • اهمیت فعالیت جسمانی برای سلامتی
  • مختصری از بیماری آلرژی
  • تفاوت های میان دو روش جلا دادن دندان
  • یکی از مهلک ترین مضرات کشیدن سیگار
  • اضافه وزن و سرطان، و ارتباط آنها با BMI نرمال
  • تجربه پر انرژِی ترین هفته کاریتان با این روش ها
  • اهمیت این موارد در محیط کار
  • اقدامات لازم برای مقابله با نیش خوردگی کودکان
  • سندرم هلپ در طی دوران حاملگی چیست؟
  • از کجا بدانیم فشار خون داریم
  • 
       
    
    x