کمبود ویتامین D عوارض کمبود ویتامین D دریافت منابع ویتامین B خطرات کمبود ویتامین D

 

وقتی ویتامین دی در بدنمان کاهش پیدا میکند با چه علائمی مواجه می شویم منابع مهم غذایی برای جبران این ویتامین کدامند متخصصین رژیم درمانی چه توصیه هایی به کودکان و سالمندان برای دریافت این ویتامین مهم می کنند برخی منابع مانند ماهی ،لبنیات ،سویاو دیگر مواد غذایی حاوی ویتامین دی بالایی هستند.

 یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف خودسرانه از مکمل ها و قرص های ویتامینی در برخی موارد نه تنها مفید نیست بلکه موجب بروز عوارض مسمومیتی نیز می شود.

لادن گیاهی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا درخصوص مصرف مکمل ها و ویتامین ها به صورت قرص و آمپول در افراد عادی، بیان کرد: در یک فرد سالم بدون هیچ بیماری و سوء تغذیه، مصرف ویتامین نه تنها ذخیره نمی شود بلکه بدون فایده رساندن به بدن، دفع می شود.

وی افرادی که عمل جراحی داشته اند و هم چنین افراد دارای شرایط خاص را نیازمند تامین ویتامین به جز مواد غذایی خواند و گفت: ویتامین این افراد با دریافت غذایی رفع نمی شود و نیاز به مصرف مکمل های قرص و آمپول دارند که باید با دستور پزشک از این مکمل ها مصرف شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اثرات زیان آور مصرف سرخود ویتامین های محلول در چربی، تصریح کرد: مصرف خود سرانه آمپول ها و مکمل های ویتامین های A، E ، D ، K (محلول در چربی) عوارض مسمومیتی داشته و در صورت کمبود این نوع ویتامین ها تامین آنها فقط از طریق مواد غذایی ممکن نیست.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود ویتامین D در 80 درصد جمعیت ایرانی با سنین متفاوت، تامین آن به صرف استفاده از ماهی روغنی، تخم مرغ و کره امکان پذیر نبوده و باید طبق تجویز پزشک از قرص ها و یا آمپول های آن برای رفع نیاز بدن استفاده کرد.

وی مصرف گوشت، حبوبات و سبزیجات را منابع خوبی برای تامین آهن بدن در افراد عادی مفید دانست و ادامه داد: کمبود آهن نیز مانند دیگر ویتامین ها تنها با مصرف مواد غذایی ممکن نیست و مصرف سرخود از آهن نیز بخصوص در آقایان به دلیل ناتوانی در دفع آهن، موجب تجمع آن شده و اثرات سوئی روی بدن دارند.

گیاهی افزود: گروه ویتامین B در بسیاری مواد غذایی مانند پروتئینی، غلات سبوس دار، شیر و غیره وجود دارد و برای دریافت منابع ویتامین B به صورت کامل باید از تمام گروه های مواد غذایی استفاده شود.

وی مصرف ویتامین ها و مواد معدنی را بسته به شرایط فرد، سن، جنس، نوع شرایط زندگی و سابقه پزشکی متفاوت دانست و یادآور شد: رعایت تعادل و تنوع در مصرف غذایی مهمترین شرط سلامتی و تامین انواع ویتامین ها و مواد معدنی است.

باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال شده در 12 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع اخبار پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • رفتارشناس جنسی و اهمیت ملاقات با وی
  • معرفی مواد خوراکی کم کالری
  • اشتباهات خطرناک روزمره
  • عارضه های استفاده از توتون
  • تکنیک پوشاندن جای زخم با استفاده از آرایش
  • ارتباط آرتروز با چاقی و بیماری قلبی
  • جمع آوری قرص سودوافدرین از کلیه داروخانه ها
  • علل کمبود شادی در بین ایرانی ها
  • خوشرویی و همه فواید آن
  • فواید خوردن ماهی همراه با استخوانش
  • فر کردن مو با انواع وسایل مختلف
  • تاثیر ازدواج بر روحیه ی زنان و مردان
  • بر وزن بدن رژیم های پر پروتئین چه تاثیراتی دارد؟
  • از این طریق بلافاصله متوجه سرطان روده شوید!
  • تغذیه نادرست در میان دختران جوان
  • محبوبترین ها

  • آیا مصرف تخم مرغ سبب بالا رفتن کلسترول و بیماری قلبی می شود؟
  • افزایش تمرکز و هوش خردسالان با مصرف صبحانه
  • ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران نوجوانی
  • معرفی غذاهایی که به شما کمک می‌کند قلب‌تان سالم بماند.
  • تجربه تناسب اندام با این صبحانه
  • سلامت و بهبودی مغز با این خوراکی ها
  • بهترین ویژگی های خیار برای سلامتی
  • پیشگیری از آلزایمر با امگا3
  • صبحانه خوردن و تاثیرات مفید آن
  • فواید سیر راباهم مرور میکنیم
  • برای چربی شکم بدترین مواد غذایی کدام است؟
  • عادت های غذایی سالم
  • کلسیم بدن با چه موادی کاهش می یابد؟
  • نوشیدنی پرطرفدار دشمن کلسیم
  • رژیم درمانی در نقرس
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است