کمبود ویتامین D عوارض کمبود ویتامین D دریافت منابع ویتامین B خطرات کمبود ویتامین D

 

وقتی ویتامین دی در بدنمان کاهش پیدا میکند با چه علائمی مواجه می شویم منابع مهم غذایی برای جبران این ویتامین کدامند متخصصین رژیم درمانی چه توصیه هایی به کودکان و سالمندان برای دریافت این ویتامین مهم می کنند برخی منابع مانند ماهی ،لبنیات ،سویاو دیگر مواد غذایی حاوی ویتامین دی بالایی هستند.

 یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف خودسرانه از مکمل ها و قرص های ویتامینی در برخی موارد نه تنها مفید نیست بلکه موجب بروز عوارض مسمومیتی نیز می شود.

لادن گیاهی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا درخصوص مصرف مکمل ها و ویتامین ها به صورت قرص و آمپول در افراد عادی، بیان کرد: در یک فرد سالم بدون هیچ بیماری و سوء تغذیه، مصرف ویتامین نه تنها ذخیره نمی شود بلکه بدون فایده رساندن به بدن، دفع می شود.

وی افرادی که عمل جراحی داشته اند و هم چنین افراد دارای شرایط خاص را نیازمند تامین ویتامین به جز مواد غذایی خواند و گفت: ویتامین این افراد با دریافت غذایی رفع نمی شود و نیاز به مصرف مکمل های قرص و آمپول دارند که باید با دستور پزشک از این مکمل ها مصرف شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اثرات زیان آور مصرف سرخود ویتامین های محلول در چربی، تصریح کرد: مصرف خود سرانه آمپول ها و مکمل های ویتامین های A، E ، D ، K (محلول در چربی) عوارض مسمومیتی داشته و در صورت کمبود این نوع ویتامین ها تامین آنها فقط از طریق مواد غذایی ممکن نیست.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود ویتامین D در 80 درصد جمعیت ایرانی با سنین متفاوت، تامین آن به صرف استفاده از ماهی روغنی، تخم مرغ و کره امکان پذیر نبوده و باید طبق تجویز پزشک از قرص ها و یا آمپول های آن برای رفع نیاز بدن استفاده کرد.

وی مصرف گوشت، حبوبات و سبزیجات را منابع خوبی برای تامین آهن بدن در افراد عادی مفید دانست و ادامه داد: کمبود آهن نیز مانند دیگر ویتامین ها تنها با مصرف مواد غذایی ممکن نیست و مصرف سرخود از آهن نیز بخصوص در آقایان به دلیل ناتوانی در دفع آهن، موجب تجمع آن شده و اثرات سوئی روی بدن دارند.

گیاهی افزود: گروه ویتامین B در بسیاری مواد غذایی مانند پروتئینی، غلات سبوس دار، شیر و غیره وجود دارد و برای دریافت منابع ویتامین B به صورت کامل باید از تمام گروه های مواد غذایی استفاده شود.

وی مصرف ویتامین ها و مواد معدنی را بسته به شرایط فرد، سن، جنس، نوع شرایط زندگی و سابقه پزشکی متفاوت دانست و یادآور شد: رعایت تعادل و تنوع در مصرف غذایی مهمترین شرط سلامتی و تامین انواع ویتامین ها و مواد معدنی است.

باشگاه خبرنگاران جوان

5 1000
ارسال شده در 12 شهریور 1395 توسط با موضوع اخبار پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • معرفی روشی جالب برای ترک سیگار
  • آموزش تهیه نوشیدنی با طعم زنجبیل
  • چه نکاتی را باید در خوردن صبحانه رعایت کرد؟
  • پیش بینی مشکلات رایج در بین زوجین
  • فواید ویتامین E برای ناباروری
  • تقویت استخوان با سبزی
  • چه زمانی افسردگی به سراغ انسان می رود
  • همیشه نوشیدن آب مفید نیست!
  • محبوبترین ها

  • علتها و طریقه های لاغر شدن
  • روزه تان را با آب و خرما باز کنید
  • چه داروهایی با چه مواد غذایی تداخل دارند
  • از کجا بدانیم به گلوتن حساسیت داریم
  • حواستان به مسمومیت با مرغ باشید
  • انواع فیبر و تاثیر آن‌ بر سلامتی انسان
  • غذاهای مناسب و نامناسب از دیدگاه طب سنتی
  • این مواد غذایی را با هم میل کنید
  • رپورتاژ

  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • کلینیک فوق تخصصی آندوسکوپی وکولونسکوپی بدون درد
  • کلینیک دندانپزشکی و زیبایی دکتر علیرضا نوروزعلی
  • مرکز دندانپزشکی لوتوس
  • پلی کلینیک شبانه روزی ساج
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما