کمبود ویتامین D عوارض کمبود ویتامین D دریافت منابع ویتامین B خطرات کمبود ویتامین D

 

وقتی ویتامین دی در بدنمان کاهش پیدا میکند با چه علائمی مواجه می شویم منابع مهم غذایی برای جبران این ویتامین کدامند متخصصین رژیم درمانی چه توصیه هایی به کودکان و سالمندان برای دریافت این ویتامین مهم می کنند برخی منابع مانند ماهی ،لبنیات ،سویاو دیگر مواد غذایی حاوی ویتامین دی بالایی هستند.

 یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف خودسرانه از مکمل ها و قرص های ویتامینی در برخی موارد نه تنها مفید نیست بلکه موجب بروز عوارض مسمومیتی نیز می شود.

لادن گیاهی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا درخصوص مصرف مکمل ها و ویتامین ها به صورت قرص و آمپول در افراد عادی، بیان کرد: در یک فرد سالم بدون هیچ بیماری و سوء تغذیه، مصرف ویتامین نه تنها ذخیره نمی شود بلکه بدون فایده رساندن به بدن، دفع می شود.

وی افرادی که عمل جراحی داشته اند و هم چنین افراد دارای شرایط خاص را نیازمند تامین ویتامین به جز مواد غذایی خواند و گفت: ویتامین این افراد با دریافت غذایی رفع نمی شود و نیاز به مصرف مکمل های قرص و آمپول دارند که باید با دستور پزشک از این مکمل ها مصرف شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اثرات زیان آور مصرف سرخود ویتامین های محلول در چربی، تصریح کرد: مصرف خود سرانه آمپول ها و مکمل های ویتامین های A، E ، D ، K (محلول در چربی) عوارض مسمومیتی داشته و در صورت کمبود این نوع ویتامین ها تامین آنها فقط از طریق مواد غذایی ممکن نیست.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود ویتامین D در 80 درصد جمعیت ایرانی با سنین متفاوت، تامین آن به صرف استفاده از ماهی روغنی، تخم مرغ و کره امکان پذیر نبوده و باید طبق تجویز پزشک از قرص ها و یا آمپول های آن برای رفع نیاز بدن استفاده کرد.

وی مصرف گوشت، حبوبات و سبزیجات را منابع خوبی برای تامین آهن بدن در افراد عادی مفید دانست و ادامه داد: کمبود آهن نیز مانند دیگر ویتامین ها تنها با مصرف مواد غذایی ممکن نیست و مصرف سرخود از آهن نیز بخصوص در آقایان به دلیل ناتوانی در دفع آهن، موجب تجمع آن شده و اثرات سوئی روی بدن دارند.

گیاهی افزود: گروه ویتامین B در بسیاری مواد غذایی مانند پروتئینی، غلات سبوس دار، شیر و غیره وجود دارد و برای دریافت منابع ویتامین B به صورت کامل باید از تمام گروه های مواد غذایی استفاده شود.

وی مصرف ویتامین ها و مواد معدنی را بسته به شرایط فرد، سن، جنس، نوع شرایط زندگی و سابقه پزشکی متفاوت دانست و یادآور شد: رعایت تعادل و تنوع در مصرف غذایی مهمترین شرط سلامتی و تامین انواع ویتامین ها و مواد معدنی است.

باشگاه خبرنگاران جوان

5 1000
ارسال شده در 12 شهریور 1395 توسط با موضوع اخبار پزشکی | 360 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • روش های پی بردن به روحیات بانوان
  • سالمندان و این لیست غذایی
  • چند دلیل قانع کننده برای دیدن فیلم لانتوری
  • درمان ام اس امکان پذیر است یا خیر؟
  • بهترین مواد غذایی موثر برای درمان درد زانو
  • آنچه که باید در خصوص چهاردهمین هفته بارداری بدانید
  • هرگز این مواد غذایی را همراه با نوشابه مصرف نکنید
  • نگاهی به فواید و ویژگی های مهم مصرف میگو
  • محبوبترین ها

  • بالون و حلقه معده
  • زمان مشخص برای منجمد کردن انواع مواد غذایی
  • با این رژیم غذایی با افسردگی خداحافظی کنید
  • 10 سبزی که به افزایش چند اینچی قد کمک میکند
  • فواید فوق العاده ماست و تاثیرات شگفت انگیز آن بر آرامش روانی
  • با این خوراکی ها سموم را از بدنتان خارج کنید
  • آیا شکرک زدن عسل دلیلی برای تقلبی بودن آن هست یا نه؟
  • 3 غذای شگفت انگیز که برای سلامت و زیبایی زن لازمست
  • رپورتاژ

  • لیفت‌پلاس، آخرین تکنیک لیفت صورت، گردن و ابرو
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • مرکز دندانپزشکی لوتوس
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما