copper

از فایده های مصرف مس برای بدنتان چه میزان اطلاع دارید این ماده معدنی در چه زمینه هایی برای بدنمان موثر خواهد بود نشانه های کاهش مس در بدن چگونه است چگونه می توانیم از این ماده معدنی  بهره مند شویم تاثیرات مفید درمانی این ماده برای بدن به چه صورت است در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه خواهیم داد .

فواید مس برای سلامتی شامل رشد مناسب بدن، استفاده کارآمد و موثر از آهن، واکنش‌های مناسب آنزیمی و نیز بهبود سلامت بافت‌های همبند، مو و چشم است. این ماده همچنین برای جلوگیری از پیری زودرس و تولید انرژی بسیار مهم است. علاوه بر این موارد، ریتم قلبی منظم، غده تیروئید تنظیم شده، کاهش نشانه‌های مرتبط با التهاب مفاصل، درمان سریع زخم، افزایش تشکیل گلبول‌های قرمز خون و کاهش کلسترول سایر مزایای مس برای سلامتی است. مس برای سلامت کلی بدن بسیار ضروری است و فرآیند متابولیک طبیعی در ارتباط با اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها را قادر می‌سازد. این ماده داخل بدن تولید نمی‌شود ، بنابراین باید از طریق منابع خارجی وارد بدن گردد. مس سومین ماده معدنی در بدن است و تقریبا توسط پروتئین پلاسمای خون با نام سرولوپلاسمین حمل می‌شود. برای اینکه از مزایای این ماده بیشترین استفاده را ببرید باید آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.
علائم کمبود مس در بدن:

کمبود مس در بدن می‌تواند نشانه‌های زیر را به وجود اورد:

کم خونی
دمای پایین بدن
استخوان‌های شکننده
پوکی استخوان
گشاد شدن رگ
تعداد گلبول سفید پایین
ضربان قلب نامنظم
افزایش سطح کلسترول
مقاومت بسیار پایین بدن در برابر عفونت‌ها
نقص به هنگام تولد
رنگ کم پوست
اختلالات تیروئیدی

سایر نشانه‌ها شامل بی حالی، رنگ پریدگی ، زخم ، ادم(edema)، توقف رشد ، ریزش مو ، بی اشتهایی، اسهال، خونریزی در زیر پوست و درماتیت است. در پسران نوزاد، کمبود مس به ارث رسیده می‌تواند اتفاق بیفتد. این کمبود زمانی اتفاق می‌افتد که جذب طبیعی مس غیر ممکن است. مداخله زودهنگام پزشکی در چنین مواردی ضروری است.
منابع مهم مس:

این ماده در منابع غذایی متعددی همچون جگر، گوشت، غذاهای دریایی، حبوبات، غلات کامل، آرد سویا،سبوس گندم، بادام، آووکادو، جو، سیر، آجیل‌ها، جوی دو سر، چغندر و عدس موجود است. مس همچنین از طریق نوشیدن آب از لوله‌های مسی وارد بدن می‌شود. صدف غنی ترین منبع مس در طبیعت است. محتوای مس در غذاهایی که محتوای اسیدی بالایی دارند یا در طولانی مدت در قوطی حلبی نگهداری می‌شوند از دست می‌رود.
خواص مس برای سلامتی:

مس نقش بسیار مهمی در حفظ و نگهداری سلامتی بدن بازی می‌کند. این ماده مزایای زیر را به همراه خواهد داشت.
آرتروز:

مزایای مس مرتبط با خاصیت ضد التهابی آن است که می‌تواند در کاهش نشانه‌های آرتروز مفید باشد. بازار مصرف کنندگان نیز با دستبندهای مسی و نیز سایر لوازم تزیینی پر شده است که می‌تواند این شرایط را درمان نماید. مس می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی برای آرتروز به کار رود. ذخیره کردن آب در یک ظرف مسی می‌تواند آب را غنی از مس سازد. این آب می‌تواند سیستم عضلانی بدن را تقویت کند. بنابراین صبح زود به هنگام بیدار شدن از خواب این آب را بنوشید. بعد از نوشیدن آب، در کل روز پر انرژی خواهید بود زیرا متابولیسم بدن شما منبع خوبی از مس برای فرآیندهای روزانه خود خواهد داشت.
رنگ مو و چشم:

مس یک ماده ضروری برای رنگدانه تیره طبیعی ( ملانین) است که به پوست، مو و چشم رنگ می‌دهد. ملانین، توسط ملانوسیت و تنها در حضور آنزیمی به نام تیروزیناز تولید می‌شود. مصرف مکمل‌های حاوی مس نیز می‌تواند به محافظت در برابر خاکستری شدن مو کمک کند بنابراین اگرچه بیشتر افراد این موضوع را نادیده می‌گیرند اما مس یک ماده معدنی مهم برای جوان دیده شدن شماست. مس همچنین در نگهداری رنگ چشم‌های شما نیز بسیار موثر است. مس به همراه روی در نگهداری رنگ زیبای چشم‌های شما بسیار مهم است.
بافت‌های همبند:

مس یک ماده مغذی مهم است که نقش بسیار مهمی در سنتر هموگلوبین، میلین، ملانین و کلاژن دارد. این ماده به محافظت از غلاف میلین اطراف اعصاب کمک می‌کند و به طور فعال در تولید الاستین نقش دارد. الاستین عنصری است که در بافت‌های همبند به انعطاف پذیری پوست کمک می‌کند. همچنین وجود این ماده برای جلوگیری از بروز چین و چروک بسیار ضروری است.

واکنش‌های آنزیمی:

مس یک عنصر یا یک کوفاکتور در انزیم‌های مختلف است که در بیشتر واکنش‌های بیولوژیکی در داخل بدن شرکت دارد. این آنزیم‌ها تنها در حضور مس عملکرد خوب و مناسبی خواهند داشت. بدون واکنش‌های آنزیمی در بیشتر اندام‌های مختلف، متابولیسم کلی بدن کندتر می‌شود. این موضوع بیشتر در مسیرهای مغزی خاصی مهم است.
استفاده از آهن و قند:

مس به جذب آهن از دستگاه گوارش و انتشار آن از محل ذخیره سازی اولیه همچون کبد کمک می‌کند. این ماده همچنین می‌تواند به کاربرد قند در بدن مفید باشد. با کمک به جذب آهن از غذاها و سایر منابع؛ مس می‌تواند به تعداد گلبول‌های قرمز سالم نیز کمک کند. بدون منبع آهن مناسب در بدن، افراد از کم خونی رنج خواهند برد که به کم خونی ناشی از فقر آهن شناخته شده است. این شرایط می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث ایجاد علایمی همچون خستگی، درد عضلانی، مشکلات گوارشی و ضعف عمومی می‌شود.
انرژی بیشتر:

مس برای سنتر آدنوزین تری فسفات که منبع انرژی برای بدن است بسیار ضروری است. این ماده بر روی تولید انرژی بدن اثر می‌گذارد. مس به عنوان کاتالیزور در احیای اکسیژن مولکولی به آب عمل می‌کند. زمانی که مس کافی در بدن خود داریم، انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های خود را خواهیم داشت.
خواص آنتی باکتریایی:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مس می‌تواند رشد باکتری‌ها را متوقف کرده یا نابود کند. این ماده همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از تلف شدن انرژی مازاد برای مبارزه با عفونت‌ها جلوگیری نماید.
غده تیروئید:

مس نقش بسیار مهمی در عملکرد مناسب غده تیروئید بازی می‌کند. با اینحال، مس اضافی نیز می‌تواند مانع از عملکرد صحیح این غده شود. بنابراین باید سطح متعادلی از مس در خون حفظ شود در غیر اینصورت فعالیت‌های هورمونی متعادل نخواهد بود و ممکن است باعث ایجاد نشانه‌های کم کاری یا پرکاری تیروئید در بدن شود.
تشکیل سلول‌های قرمز خون:

مس در تولید گلبول‌های قرمز خون بسیار ضروری است. مس مسئول جذب کارآمد آهن از منابع غذایی است.
سیستم ایمنی بدن:

مس بخش بسیار مهمی از فرایند درمان زخم‌هاست. این ماده به عنوان یک سازنده ایمنی خوب عمل می‌کند و به عنوان درمانی برای کم خونی فعالیت خواهد کرد. همین امر باعث می‌شود بدن سریع‌تر و بهتر با بیماری‌ها مبارزه کند. مس یک کو فاکتور در بیشتر فرایندهای آنزیمی است که منجر به تسریع فرایند درمان می‌شود.
کاهش کلسترول:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مس می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد و به افزایش کلسترول خوب خون کمک نماید. همین امر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته و حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

الودکتر

ارسال شده در 14 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آخرین وضعیت تکمیل شبکه بهداشت از زبان وزیر بهداشت
  • تناسب اندام بیشتر با این روش ها
  • تارت کیوی و تمشک
  • در زمان استراحت عضلاتتان را بکشید
  • مقصرین اصلی در بروز سردرد
  • آسپرين باعث بروز سوء هاضمه مي‌شود
  • بیش فعالی به وسیله این علائم ایجاد می شود
  • همه چيز در مورد عوارض خود ارضايي
  • ادویه های از بین برنده چربی
  • چطوری بافت هایی که با چاپگر سه بعدی پرینت میشوند شامل رگ خونی میگردند
  • لاغری سریع و مداوم با تکنیک اولترازد لیپوساکشن
  • کنار آمدن با همسری که غر می زند!
  • بیماری های ناشی از مواد غذایی تراریخته
  • اطلاعاتی کامل در خصوص موهای زائد در آقایان
  • بازگرداندن طعم به سبزیجات یخ‌زده
  • محبوبترین ها

  • نقش کیوی در برطرف کردن نفخ شگفت انگیز است
  • باقلا و لوبیا زهر دارند!
  • خربزه خوردن و فایده های آن
  • نکات ریز درمورد نگهداری از میوه
  • آب بادمجان انتخابی مناسب برای کاهش وزن
  • اطلاعات کامل درباره فواید انار بر بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون
  • فواید خوردن تمبر هندی
  • سیب یک میوه برای لاغر شدن
  • خاصیت های مختلف سبزیجات سفید
  • یک دنیا خاصیت برای موز
  • این خوراکی ها برای چربی بدن مفیدند
  • عرقیات گیاهی مفید و دلپذیر
  • انار از بیماریهای قلبی پیشگیری میکند
  • با میوه های سبز رنگ اعصابتان را آرام کنید
  • معطر ساختن محیط با ترکیبات سالم گیاهی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است