38464

 

حبوبات فایده های زیادی برای سلامتی ما دربر دارند مصرف نخود،لوبیا و عدس به خاطر پروتئین و فیبری که دارند برای پیشگیری از انواع سرطان ها توصیه شده است حبوبات چربی، کلسترول و سدیم  پایینی دارند و برای تقویت سلامتی بدن ما بسیار مفید هستند.

پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۵۰ خوراک ۹.۷ میلیارد نفر باید تامین شود. تولید مواد غذایی کافی بدون استفاده از زمین زراعی بیشتر، تشدید تغییرات آب و هوا یا مصرف بیشتر ذخایر آب، خاک و انرژی چالش برانگیز خواهد بود.

در گذشته، محققان بر تولید مواد خوراکی بدون توجه به تقاضای مصرف کننده و نحوه مصرف مواد خوراکی در وعده های غذایی تاکید داشتند. با این حال با اشتیاق و تمایل کشورهای در حال توسعه به سوی رژیم غذایی غربی، تقاضا برای گوشت و محصولات حیوانی به سرعت افزایش یافت.

این خبر بسیار بدی برای کره زمین است. گوشت یک غذای تجملی بوده که هزینه هنگفتی به محیط زیست وارد می کند. دامداری نیاز به مقادیر بالای اب و زمین برای چریدن و تولید مواد خوراکی دارد، بطوریکه حدود ۷۰ درصد از تمام زمین های کشاورزی و ۲۷ درصد از آب های شرب را مصرف می کند.

اکثر این زمین های مختص چراگاه به مروز زمین به خاطر چریدن بیش از اندازه زیاد حیوانات و فرسایش، بایر و خشک می شوند.

همچنین احشام یکی از بزرگ ترین عاملان دخیل در انتشار گازهای گلخانه ای بشمار می آیند، بطوریکه ۶۵ درصد انتشار اکسید نیتروژؤن انسانی را شامل می شوند.

از آنجایی که میلیون ها نفر از مردم کشورهای در حال توسعه از سوءتغذیه پروتئین رنج می برند، بر عهده مردم کشورهای ثروتمند است که مصرف گوشت خود را کاهش داده و از سایر منابع پروتئین استفاده کنند.

متخصصان تغذیه، نخود، لوبیا و عدس را که در مجموع ارزان تر هستند، منبع غنی پروتئین دانسته که در عین حال دارای ریزمغذی های ضروری بدن همچون آهن، روی، منیزیم و فولات هستند.

از آنجائیکه این مواد خوراکی دارای شاخص گلوکزی پایینی هستند، انرژی شان را به مرور زمان و آهسته آزاد می کنند و مانع از افزایش قند خون می شوند.

بعلاوه به طور طبیعی عاری از گلوتن بوده و برای افراد مبتلا به بیماری روده ای سلیاک بسیار ایده آل هستند.

همچنین این گروه از حبوبات از لحاظ چربی، کلسترول و سدیم هم پایین هستند. از این رو برای سلامت قلب و بافت های خون مفید هستند. تحقیقات متعددی نشان داده است که رژیم غذایی غنی از عدس می تواند به کاهش میزان کلسترول کمک کند و همچنین افزودن ۵۰ گرم عدس به رژیم غذایی بیماران دیابتی موجب کاهش قابل توجه سطح قند خون آنها به هنگام ناشتا می شود.

در عین حال افرادی که بیشترین مصرف عدس را دارند با نرخ بسیار پایین ابتلا به سرطان سینه، پروستات و روده روبرو هستند. این خاصیت تا حدودی ناشی از میزان بالای فیبر این دانه غذایی است. به علاوه رژیم غذایی غنی از فیبر با کاهش ریسک سرطان روده مرتبط است.

علاوه بر فواید غذایی این حبوبات، آنها برای محیط زیست هم سودمند هستند. این حبوبات با همکاری باکتری ها، نیتروژن جوی را به بخار آمونیاک یا نیترات های مفید تبدیل می کنند، بدین ترتیب موجب بهبود حاصلخیزی خاک شده و وابستگی به کودهای حیوانی را کاهش می دهند.

 

الودکتر

ارسال شده در 22 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • رفتار مرموز مردانه و این واکنش ها
  • خردسالان و ورزش های دسته جمعی
  • آمار کشیدن دندان در بین ایرانیان
  • اشتباهات رایج درهنگام تمرین
  • برگزاری جشن فارغ التحصیلی دانشجویان پزشکی گیلان
  • معضل یادگیری در اطفال
  • راه هایی برای پیشنهاد ازدواج با استفاده از محصولات غذایی
  • مضرات اضطراب چیست؟
  • علت های درد در بیضه | درمان دردهای بیضه
  • اسکوات پا و شیوه های درست آن
  • اطلاعات جامع در مورد کیست کلیه
  • 6 روغن ضروری برای درد میگرن
  • آیا سرماخوردگی در خانه درمان پذیر است؟
  • صدور کارت هوشمند سلامت
  • جنین دختر میخواهید یا پسر؟
  • محبوبترین ها

  • راههای مختلف برای کسب اطلاعات جنسی
  • اهمیت تهیه کاندوم بنابر میل جنسی
  • درمورد شایع ترین علت های ناباروری بدانیم
  • برطرف کردن مشکلات هورمونی
  • ایست قلبی برای مردان خیانتکار
  • دوران یائسگی و این مشکلات
  • راه هایی که شما را برای شوهرتان جذاب تر می کند
  • ارتباط رابطه ی جنسی و سلامتی بدن
  • مضرات فعالیت جنسی زیاد برای مردان
  • چه عواملی باعث میشود که بچه دار نشوید
  • واکنش های بدن شما در طول یک رابطه جنسی
  • شکستگی آلت تناسلی و ارتباط آن با نعوظ در خواب
  • مطالب علمی و دانستنی های مهم در زمینه اسپرم
  • تقویت قوای جنسی زنانه با سیب
  • صدمه به اندام های آمیزشی زن و مرد حین نزدیکی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است