rice
خانم های ایرانی روی مسئله دم کردن برنج بسیار حساس اند و به هر قیمتی که شده باید برنج آن ها خوب از آب در بیاید. ما دو نوع روش پخت برای برنج داریم؛ کته و آبکش، معمولا برنج آبکش برای ضیافت شام و مهمانی استفاده میشود؛ از این بابت اکثر خانم ها هم فکر میکنند روش پخت از طریق آبکش از کته بهتر است. ولی در ادامه یک متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که “برنج کته بهتر است یا آبکش شده؟” توضیحاتی را ارائه کرده است که در این مطلب می‌توانید آنها را مطالعه کنید.

شهاب اولیایی متخصص تغذیه گفت: هر چقدر برنج کمتر آبکش شود و بیشتر به صورت کته( دمی) مصرف شود، ارزش غذایی بیشتری دارد.

وی افزود: ویتامین‌های B1 موجود در برنج که به تیامین معروفند، ویتامین‌های محلول در آب محسوب می‌شوند، بنابراین زمانی که برنج آبکش می‌شود این ویتامین‌ها از بین می‌روند.

این متخصص تغذیه در ادامه توضیحاتش گفت: هنگامی‌ که برنج به صورت کته تهیه می‌شود، ویتامین‌های موجود در آن در مراحل پخت حفظ می‌شود و بنابراین برنج کته از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است.

وی همچنین درباره این تصور افراد که درصورت شستن زیاد برنج یا آبکش کردن آن، از میزان نشاسته آن کاسته و برنج کم کالری می‌شود؛ اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد و میزان نشاسته‌ی برنج هیچ ارتباطی با شستن آن ندارد.

اولیایی در خصوص جذب قند موجود در برنج یادآور شد: حرارت سبب جذب املاح موجود در مواد غذایی می‌شود و از آنجایی که  برنج آبکش در معرض حرارت بیشتری قرار دارد، بنابراین جذب قند آن بیشتر بوده و انتخاب مناسبی برای افراد دیابتی محسوب نمی‌شود.

این متخصص تغذیه همچنین در مورد برنج قهوه‌ای عنوان کرد: گرچه برنج قهوه‌ای شامل برخی مواد شیمیایی همچون آرسینیک می‌باشد اما برنج قهوه‌ای دارای منیزیم و فیبر است که به کنترل سطح قند خون و تعادل وزن کمک می‌کند.

منبع: خبر داغ

ارسال شده در 21 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع آشپزی رژیمی و سالم

پیشنهاد سردبیر

  • توصیه های درمانی مختلف طب سنتی
  • خوردنی هایی برای افراد پریشان
  • تاثیر داروهای ضد بارداری بر عدم باروری زوجین
  • رفتن اطفال به مطب دندانپزشکی
  • مراقب عطسه هایتان باشید
  • رفع فشار چشم با این روش ها
  • خطرناک ترین وابستگی های مضر
  • انواع مختلف عارضه های روانشناسی
  • انتقال یافتن انواع زگیل
  • شاخه مهم اختلال دو قطبی در روانشناسی
  • تاثیر گذار ترین خوراکی ها برای رفع پوکی در استخوان
  • ژله هویجی را یاد بگیرید
  • اوتیسم را با کمک روش های تغذیه ای مهار کنید
  • لزوم استفاده از کفش بند دار
  • جلیقه لاغری و این ویژگی ها
  • محبوبترین ها

  • اطلاعاتی در مورد خال
  • مراقبت های مهم در زمینه حشره کش ها
  • تنفس برای حمله های ناگهانی
  • تعریق زیاد با این لباس ها
  • نقش یکپارچگی حسی در یادگیری
  • جلیقه لاغری و این ویژگی ها
  • مهم ترین دلایل بوی بدن
  • تاثیرات مختلف ورزش بر مغز
  • رفع مشکلات قلبی با گیاهان
  • همه چیز درباره رنگین کمان
  • ممنوعیت خرید دارو از فضاهای مجازی
  • اهمیت به سالم بودن آب استخر ها
  • آب یخ ننوشید
  • خستگی و رهایی از آن
  • 6 دلیلی که پرستاران بیمار نمی شوند.
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است