مقابله با افسردگی سریع تر شدن تنفس و ضربان قلب رفع خشکی پوست خواص حمام با آب سرد حمام با آب گرم حمام با آب سرد تغییر خلق و خو احساس سرمستی آرامش و نشاط

حمام با آب سرد فایده های بی شماری برای سلامتی تان به همراه دارد . آرامش و نشاط ,مقابله با افسردگی ,احساس سرمستی ,تغییر خلق و خو ,رفع خشکی پوست ,سریع تر شدن تنفس و ضربان قلب, تقویت سیستم ایمنی بدن و مواجهه با سندرم خستگی مزمن از مهمترین فواید دوش گرفتن با آب سرد به شمار می رود.

 

تحقیقات زیادی در مورد فواید دوش گرفتن با آب سرد انجام شده است و تقریبا همه آنها تاکید دارند که این شیوه اگر به شکل متعادل و منظم مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد.

زمانی که به حمام با آب گرم و بخار ناشی از آن فکر می کنیم، احساس راحتی و سرمستی به ما دست می دهد. اما اگر استحمام با آب سرد باشد، وضعیت چطور است؟ شاید بسیاری از شما درباره نتایج مثبت دوش آب سرد تردید داشته باشید.

از جمله اعتقادات رایج درباره حمام کردن این است که دوش آب سرد ، فقط برای شکنجه است، اما آب سرد، تاثیرات بسیار مثبتی بر سلامت روانی افراد دارد. افزون بر اینکه ورزشکاران از دوش آب سرد به عنوان روشی برای درمان گرفتگی عضلات استفاده می کنند.

البته زمانی که می گوییم دوش آب سرد، منظورمان این نیست که ناگهان در آب سرد غوطه ور شوید، بلکه می توانید دوش خود را با آب ولرم شروع کنید و سپس آب سرد را جایگزین کنید. حتی فقط می توانید چند دقیقه ی آخر استحمام را با آب سرد دوش بگیرید تا مزایای آن نصیب شما شود.
یکی از اثرات قطعی و اثبات شده دوش آب سرد، مقابله با افسردگی است

افرادی که با آب سرد دوش می گیرند، بعد از پایان این کار، به احساس سرمستی و نشاط و شادابی دست یافته و روحیه خوبی برای کار کردن پیدا می کنند.

این روش، خلق و خوی افراد را بهتر کرده و باعث می شود از آرامش و نشاط به مدت طولانی تر برخوردار شوند.

افزون بر آن، دوش آب سرد ابتدای صبح، فرد را از نوشیدن یک فنجان قهوه بی نیاز می کند، زیرا فرد چنان احساس نشاط و سرحالی دارد که گویی ماده کافئین موجود در فنجان قهوه صبحگاهی وارد بدن او شده است.

دوش آب سرد برای موها و پوست بهتر است، زیرا دوش آب گرم ممکن است باعث خشکی پوست شود، اما دوش آب سرد به پوست و مو کمک می کند تا کمبود آب خود را جبران کنند.

همچنین دوش آب سرد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و حتی بر روی تعداد گلبول های سفید خون هم تاثیر مثبت دارد.

یکی از اثرات قطعی و اثبات شده دوش آب سرد، مقابله با افسردگی است. متخصصان برای درمان افسردگی توصیه می کنند دو مرتبه در روز دوش آب سرد به مدت 2 تا 3 دقیقه گرفته شود. فقط قبل از انجام این کار، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

شستن و آبکشی موها زیر دوش حمام

تقریبا همه منابع در مورد اثرات مثبت دوش آب سرد بر روی سیستم تنفسی و گردش خون صحبت کرده اند.

برخورد آب سرد با پوست که تحت عنوان شوک سرد شناخته می شود، بلافاصله به سریع تر شدن تنفس و ضربان قلب منجر می شود. در این شرایط بدن اکسیژن بیشتری جذب می کند و همچنین رگ ها تا حدی دچار انقباض می شوند. بدن تلاش می کند با ارسال خون به اندام های حیاتی، آنها را گرم نگه دارد و برآیند تمام این فرایند فعال تر شدن سیستم تنفسی و گردش خون است.

بدن به محض قرار گرفتن زیر دوش آب سرد به صورت لحظه ای دچار استرس می شود و سیستم دفاعی بدن به مقابله با این وضعیت می پردازد.

دوش آب سرد به علت شوکی که به بدن وارد می کند، مکانیسم جنگ و گریز را که مربوط به شرایط خطر است، فعال می کند و طبیعتا بدن هم پاسخ های مربوطه را (افزایش انرژی و قدرت و در واقع ترشح آدرنالین) بروز می دهد. به همین دلیل تحقیقات نشان داده است که دوش آب سرد می تواند راهکاری مناسب برای مواجهه با سندرم خستگی مزمن (CFS) باشد.

روش خاص دوش گرفتن با آب سرد به این صورت است که حدود پنج دقیقه با آب بیست درجه دوش گرفته شود و سپس دمای آب برای مدت دو دقیقه به سه درجه کاهش یابد. این روش می تواند به عنوان جایگزینی بسیار سالم تر برای الکتروشوک که در مورد بیماری های شدید روانی مورد استفاده قرار می گیرد، به کار گرفته شود.

هشدار

آب سرد در افرادی که به سرمای آب حساسیت دارند، امکان دارد باعث سنکوپ و افت فشار خون شود و حالتی شبیه به سکته را در فرد به وجود آورد.

شهر خبر

5 1000
ارسال شده در 23 شهریور 1395 توسط با موضوع علمی , عمومی | 335 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • اگر دچار افتاب سوختگی شدیم چکار کنیم
  • سندروم ROHHAD چیست؟
  • چگونه چاق شویم؟رژیم چاقی
  • برکناری رئیس دانشگاه شهیدبهشتی
  • علت کاهش ناگهانی شنوایی
  • رابطه جنسی را چگونه گرم نگه داریم
  • آموزش تصویری از بین بردن لک و آکنه با چای
  • روانشناسی انواع خوابهای کودکانه و تعبیر ان
  • محبوبترین ها

  • کدام رفتار خانمها برای آقایان غیر قابل تحمل است
  • عوارض ناگوار بحث و جدال بر بدن
  • آیا آموزش مهارت های زندگی توسط سیستم آموزشی ما انجام میگیرد؟
  • منشا روانی جویدن ناخن
  • با قلدرهای مدرسه چطور رفتار کنیم؟
  • مقابله با سرزنش و تضعیف روحیه
  • اهمیت نهادینه کردن مهارت های اجتماعی
  • افسردگی و این علایم جسمانی
  • رپورتاژ

  • بهترین راه حل برای افراد پرمشغله جهت تناسب اندام
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • استفاده از لوازم آرایشی در بارداری
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما