موضوعات

12 کلید طلایی برای افزایش قد (قسمت اول)

imageget2

همه داشتن قد بلند را دوست دارند اما عوامل زیادی هست که چنان این سیب کوتاهی قد افراد باشد. از جمله این موارد می توان به عوامل وراثتی و محیط زندگی افراد اشاره کرد. اما روش هایی هم برای مقابله با این عوامل وجود دارند که می توانند قد افراد را به حد اکثر توان رشد برسانند.از جمله تمرین های مختلف ورزشی و یا اصلاح کردن برنامه غذایی و…

بلندی و افزایش قد همواره یکی از موضوعات بسیار مورد علاقه انسانهاست. رشد انسان یک فرایند بسیار منظم و پیچیده است

 کوتاهی قد در بیشتر موارد ناشی از عوامل فیزیولوژیک مانند علل سرشتی یا فامیلیال (ژنتیک) است، اما ممکن است به دنبال بیماری‌های مهم و قابل درمان (علل پاتولوژیک) نیز رخ دهد. علل پاتولوژیک کوتاهی قد شامل بیماری‌های مزمن گوارشی یا کلیوی، ریکتز، دیسپلاری استخوانی، اختلالات کروموزومی، بیماری‌های مختلف نظیر سوءتغذیه و بیماری‌های ریوی، خونی و مشکلات روحی- روانی است.

علت دیگر کوتاهی قد مربوط به اختلالات هورمونی می‌باشد. با توجه به این که تغییرات رشد و افزایش قد می‌تواند، شاخص حساسی از سلامت عمومی تلقی شود، بررسی دقیق الگوی رشد به ویژه در دوران کودکی ضروری است. بلندقد شدن به عوامل متعددی بستگی دارد. قد افراد نتیجه‌ای از تداخل عوامل داخلی و محیطی در طول دوران رشد است.
عوامل داخلی تعیین‌کننده قد، فاکتورهای ژنتیکی است که فرد از والدینش دریافت می‌کند و قابل تغییر نیست، عوامل محیطی تاثیرگذار نیز عبارتند از: تغذیه، آب و هوا، اقلیم و بیماری‌ها و… مثلا شواهد موجود نشان می‌دهد نزدیکی یا دوری به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر است.
اگر چه نمی‌توان عوامل محیطی و ژنتیکی را به راحتی جدا کرد ولی با بررسی ملل مختلف، نژادها و سرزمین‌های گوناگون این نتیجه به‌دست آمده که عوامل محیطی مانند تغذیه و رژیم غذایی مناسب و سالم بسیار مهم‌اند. از نظر ژنتیکی پس از اتمام دوران بلوغ افزایش قد متوقف می‌شود. در این نقطه، فعل و انفعالات پیچیده ژن‌ها، مواد مغذی و هورمون‌ها به اوج خود می‌رسد.
هدف نهایی رشد رسیدن به نقطه تولید مثل و انتقال وراثت به نسل‌های بعد می‌باشد که در اینجا رشد قدی هم به اوج خود می‌رسد. تغذیه مناسب بیشترین اثر را در مراحل رشد دارد. دوران بلوغ آخرین فرصت برای افزایش قد است. علاوه بر هورمون رشد که از هیپوفیز ترشح شده و مسئول افزایش قد است، ترشح بعضی هورمون‌ها نیز در رشد قد تاثیر دارد به عنوان مثال هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه در مقدار بالا باعث تکمیل زودهنگام رشد استخوانی و غضروف‌ها شده و عملکرد هیپوفیز را مهار می‌کند، همچنین کم کاری تیروئید می‌تواند باعث اتصال زودهنگام غضروف‌های مفصلی و توقف رشد شود.
رشد قدی با سلامت استخوان و رشد استخوانی همسو می‌باشد. بسیاری از مکمل‌ها و مواد مغذی و هورمون‌ها ضروری برای این منظور به صورت طبیعی و صنعتی وجود دارند که در فرآیند رشد استخوان و افزایش قد موثر هستند.
۱کلسیم
کلسیم برای رشد و افزایش تراکم استخوان‌ها ضروری است چون ماده معدنی اصلی استخوانی می‌باشد. در دوران کودکی و نوجوانی استخوان‌ها در حال رشد هستند، حتی پس از توقف رشد، هنوز استخوان‌سازی ادامه دارد اما باعث رشد طولی استخوان و افزایش قد نمی‌شود. کلسیم در محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و… تخم‌مرغ، گیاهان برگ سبز تیره مانند اسفناج، ماهی ساردین، مغزجات یافت می‌شود. بعضی غذاها مهارکننده جذب کلسیم‌اند و بر روی رشد اثر منفی دارند. این غذاها شامل نوشیدنی‌های حاوی کربوهیدرات‌ها، نمک، چربی، شکر و قهوه می‌باشند.
۲منیزیم
مصرف آن باعث افزایش تراکم استخوانی می‌شود. منیزیم محرک غده تیروئید برای ترشح هورمون کلسیتونین است، این هورمون میزان کلسیم در خون و فعالیت سلول‌های استخوان‌ها را تنظیم می‌کند. با افزایش منیزیم و کلسیم در خون ساخت و رشد طولی استخوان‌ها افزایش پیدا می‌کند. رژیم‌های غذایی حاوی منیزیم و مکمل‌های حاوی آن باعث افزایش دانسیته استخوانی و تحریک رشد قدی می‌شود.
۳ویتامین‌های گروهB+
از بین ویتامین‌های گروه B ویتامین B۱ و B۲ در رشد قد و جلوگیری از کوتاهی قد نسبت به بقیه موثرتر هستند.
۴روی
عنصر روی با تاثیر بر ترشح برخی هورمون‌ها از غدد جنسی و تاثیر مثبت بر غده تیروئید و ترشح کلسیتونین و همچنین با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین D و در نتیجه جذب کلسیم در رشد استخوانی و افزایش قد موثر است. از طرفی روی با تاثیر بر فعالیت هورمون سوماتومدین که توسط هورمون رشد ترشح آن تحریک می‌شود، باعث ایجاد بافت غضروفی و استخوان شده و عامل موثری بر رشد بدن و رشد اسکلت استخوانی است. بنابراین کمبود آن باعث مشکلات حاد از جمله کوتاهی قد خواهدشد.
۵ویتامینD
حداکثر تاثیرگذاری آن بر سلامت استخوان و بافت‌های همبند موثر بر افزایش قد و جلوگیری از کوتاهی قد در استفاده همزمان با کلسیم است. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم و نشست آن در استخوان باعث تحریک رشد اسکلت استخوانی و بلندتر شدن قد می‌شود
۶ویتامینC
یکی از ویتامین‌های اساسی برای رشد و نیز افزایش قد و رشد اسکلتی ویتامین C است. این ویتامین باعث افزایش ساخت بافت همبند و تاندون‌ها و سایر اجزای بافت اسکلتی شده و استحکام بیشتر آن را موجب می‌شود. منبع این ویتامین میوه‌های تازه از جمله مرکبات، زردآلو، توت فرنگی، انبه، سیب، موز، گوجه فرنگی و سبزیجات می‌باشد

javanbakht

24 شهریور 1395

مطالب مرتبط

  • مناسب ترین راه برای از بین بردن کبودی
  • 12 کلید طلایی برای افزایش قد (قسمت دوم)
  • کاهش دامنه حرکتی با زانوی پرانتزی
  • افزایش قد به کمک طب سنتی چینی
  • کمک به افزایش قد با این روش ها
  • با سبک چینی ها برای رفع چربی های بدن آشنا شوید
  • با شکم بزرگ کبدتان چرب خواهد شد
  • علائم بروز اضافه وزن احتمالی
  • عدم تناسب اندام با رژیم غذایی
  • برطرف کردن چربی دور شکم
  • با اندام های اضافی بدنتان آشنا شوید
  • براساس طب سنتی رژیم بگیرید
  • در دست گرفتن کنترل بدن با این روش ها
  • دانستنی های علمی پیرامون حس بویایی
  • چاقی و اضافه وزن بیش از حد
  • پربازدیدترین مطالب

  • هرگز لم ندهید
  • کاسته شدن از وزن و این خاصیت ها
  • انواع استخوان بر حسب شکل
  • پیامدهای کمبود وزن را بدانید
  • تجربه لاغرشدن با طب سنتی
  • بهبود عملکرد کلیه ها
  • نکاتی مهم در مورد سد دفاعی بدن در برابر میکروب ها
  • چگونگی عملکرد قلب مصنوعی
  • چاقی و اضافه وزن بیش از حد
  • مبارزه با مشکلات استخوانی
  • آناتومی انسان – مجله پزشکی دکتر سلام
  • عوامل ناخواسته منجر به چاقی
  • تعریف عضلات آگونیست (موافق) Agonist
  • این حرکات ورزشی را حتما انجام دهید
  • استخوان بندی یک فرد بالغ و قسمت های آن
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • پیامدهای جسمی و روحی سقط جنین ناخواسته
  • توقف تولید پروتئین در باکتری ها
  • نوشیدن آب در کنار غذا ممنوع
  • درمان بیماری ها با کمک انواع آنتی بیوتیک ها
  • تاثیرات مختلف آسپرین بر بیماران دیابتی
  • سبزیجات مناسب برای ایجاد احساس سیری
  • احساس سیری بیشتر با استفاده از میوه ها
  • حرکات کششی و هزار و یک فایده!
  • باور کنید دیسک‌های کمرتان، نیاز به مراقبت دارند!
  • با پاکورا، سفره را به آتش بکشید
  • دستور پخت اسلایس میوه های خشک
  • آستیگماتیسم؛ از علت تا درمان
  • بی‌اختیاری ادرار و راه های پیشگیری از آن
  • آیا معاینه چشم دانش آموزان، ضرورت دارد؟
  • آیا کودکان میتوانند کدئین مصرف کنند؟!
  • پیشنهاد سردبیر

  • ورزش های جهشی مردانه و این تاثیرات مفید
  • معرفی تغذیه های مناسب برای افراد سالمند
  • وحشتناک ترین شنیدنی های آزاردهنده
  • آیا میشود هوش هیجانی را تقویت کرد؟
  • کراتین چه حروف الفبایی دارد؟
  • هشدار به والدین با این علائم در اطفال
  • دسر انجیر و شیر بدون شکر
  • بلاخره ثابت شد، تنبل ها باهوش ترند!
  • خودتان در خانه با ساده ترین تست, سلامتی خود را چک کنید
  • فوایدی چند از آب درمانی
  • تبليغ ناصحيح دارو توسط والدين، علت مسموميت‌هاي اطفال
  • به کودکتان نگویید خجالتی!
  • علائم یک رابطه ایده آل
  • چرا مشکل چاقی دختران ایرانی را ول نمیکند
  • تاثیر نگاه کردن به گل و گیاه در افراد افسرده
  • 
       
    
    x