موضوعات

عوارض ناشی از ورود فلزات سنگین به بدن

heasy-metals-final1

برای پیشگیری از آسیب فلزات سنگینی که وارد بدن می شوند می توانید از برخی راهکارهای طبیعی کمک بگیریدسرب ،جیوه ،کادمیوم و آرسنیک برای بدن افراد مختلف عوارض زیادی در بر دارند لبنیات، کلم بروکلی، ماهی کیلکا و ساردین و سبزیجات می توانند در رفع عوارض این فلزات به شما کمک کنند.تضعیف سیستم ایمنی بدن و آسیب کلیوی از جمله عوارض ورود این فلزات به بدن است.

فلزات سنگین اغلب از طریق آب، غذا و هوا وارد بدن ما می‌شوند و چون مقادیر کم آنها نیز سمیت زیادی دارد، باید با افزایش مصرف برخی مواد غذایی و اجتناب از بعضی کارها، آثار سوء این سموم را خنثی کرد.

، فلزات سنگین، گروهی از عناصر فلزی محسوب می‌شوند که بسیار سمی بوده، نقش مضری در بدن انسان دارند. سمی ترین آن ها سرب، کادمیوم، جیوه و آرسنیک است اما مخرب‌ترین اثر این نوع فلزات، آن است که وقتی وارد بدن می شوند در بافت ها به خصوص کبد تجمع یافته و از بدن خارج نمی شوند و در دراز مدت که به دوز معینی می رسند منجر به بروز مسمومیت و بیماری در مصرف کننده می شوند.

سیستم ایمنی بدن تا جایی که امکان داشته باشد، سعی می کند فلزات سنگین را از طریق تعریق، ادرار و مدفوع دفع کند، اما انواعی از این فلزات سریعتر از آنکه بدن بتواند آن ها را دفع کند در بافت ها رسوب کرده و آثار سوء خود را برجای می گذارند.

*سرب

سرب علاوه بر هوای آلوده، از طریق لوله های آب، لوازم آرایشی، ظروف فلزی نگهداری مواد غذایی، برخی قوطی های کنسرو، سیگار و شیر حیواناتی که در مناطق آلوده تغذیه می کنند وارد بدن ما می شود. ضمن اینکه برخی از انواع شمع های عطری حاوی سرب بوده و از طریق تنفس وارد بدن می شود. این فلز سمی، انعطاف رگ ها را کم و ضربان قلب را نامنظم می کند و افراد را در معرض پرفشاری خون قرار می دهد. همچنین در استخوان ها تجمع کرده، در دوران یائسگی و با کاهش توده استخوانی، در بدن آزاد می شود. کاهش ضریب هوشی، بیشفعالی کودکان، تحریک‌پذیری و بیخوابی از علائم افزایش سرب در بدن است.

ویتامین C و مکمل های آن به دفع سرب از طریق ادرار کمک می کند. منابع حاوی کلسیم، از جمله لبنیات، کلم بروکلی، ماهی کیلکا و ساردین و سبزیجات برای کاهش آثار سوء سرب مفید است.

*جیوه

در میان تمامی انواع فلزات سنگین، جیوه خطرات و علائم بیشتری دارد. آمالگام دندان، آفت کش ها و به خصوص ماهی های دریاهای آلوده، بیشترین راه‌های ورود احتمالی جیوه به بدن را فراهم می‌آورند. جیوه در عملکرد سلول های قرمز خون و اکسیژن تداخل ایجاد می‌کند و با کمبود اکسیژن، سبب خستگی، کم خونی، بی قراری و ضعف می شود و چون این فلز خطرناک، تمایل خاصی به رسوب در بافت مغز دارد، با بروز افسردگی، اختلالات روانی، اشکال در تمرکز و سردرد نیز مرتبط است. همچنین این فلز سمی می تواند موجب تشدید بیماری MS شود و اگر جنین از طریق مادر در معرض آن قرار گیرد، عوارضی چون فلج مغزی، عقب افتادگی ذهنی و نقایص مادرزادی را ایجاد خواهد کرد.

ماهی تن و ماهی های دریا حاوی میزان بالاتری جیوه اند. برای پیشگیری از این موارد، بهتر است از خوردن ماهی های بزرگ‌جثه، بویژه به صورت مستمر یا زیاده از حد اجتناب کنید و به صورت هفتگی در نوع مصرف ماهی ها تنوع ایجاد کنید. ویتامین E و سلنیوم از جمله مواد خنثی کننده آثار سمی جیوه هستند. مغزهای آجیلی، حبوبات، زرده تخم مرغ، سبزیجات حاوی برگ سبز تیره و گوجه فرنگی نیز شامل ریزمغذی‌هایی برای اجتناب از مسمومیت جیوه هستند.

*کادمیوم

ظروف مخصوص یخ در یخچال، حشره کش ها، قهوه فوری، برخی غذاهای کنسروی و نوشیدنی های کولادار و رنگ های غیر مجاز خوراکی از جمله منابع اصلی ورود کادمیوم به بدن محسوب می‌شوند. کادمیوم در سیگار نیز وجود دارد و ۳۰ درصد آن مستقیم جذب بدن می شود و ۷۰ درصد آن در هوا انتشار می‌یابد. این فلز سمی، منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن و آسیب کلیوی می شود.

برای در امان ماندن از آثار مخرب این ماده سمی اید از کشیدن سیگار خودداری کنید و در معرض دود آن قرار نگیرید. نان سفید و برنج سفید حاوی میزانی از این فلز سنگین هستند. آهن، کلسیم و منیزیم از جمله املاحی هستند که جذب کادمیوم را کاهش می دهند. گوشت قرمز، لبنیات، مغزهای آجیلی، غلات سبوس دار و غذاهای غنی شده از روی به ترتیب از منابع خوب این املاح به شمار می روند.

*ارسنیک

طبق تحقیقات انجام شده، برای حفظ و نگهداری بیشتر چوب، به ۹۰ درصد از سازه های چوبی، ارسنیک می زنند و افراد با دست زدن به چوب، بسادگی ارسنیک را جذب می کنند. بسیاری از محصولات غذایی فراوری شده و انگور که برای دفع افاتش از آفت کش های حاوی ارسنیک استفاده می شود، حاوی مقادیر بالایی از این فلز سمی هستند اما خوشبختانه ۹۵ درصد ارسنیک از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود. با این حال، متاسفانه، ۵ درصد باقی مانده آن می تواند به ریه و پوست آسیب جدی برساند.

برای در امان ماندن از زیان این ماده سمی، مصرف میوه ها و سبزیجات ارگانیک به عنوان راهکار اصلی توصیه شده است. منابع غذایی حاوی ویتامین C مانند مرکبات، توت فرنگی و فلفل قرمز نیز می توانند از بدن در برابر مسمومیت به آرسنیک محافظت کنند. (سلامت آنلاین/ فاخره بهبهانی- مهندس علوم و صنایع غذایی)

سلامت آنلاین-

writer.n1

26 شهریور 1395

مطالب مرتبط

  • آیا دستمال توالت سمی است؟
  • اهدای عضو معامله با خدا است
  • درمان مشکلات بدن با نوشیدن آب
  • انتخاب دختر ایده آل و مناسب برای زندگی
  • عوارض جسمی بلوغ زودرس
  • آیا ایران با این خشکی به سمت نابودی میرود؟
  • چطور به تصمیم‌گیری فرزدندم کمک کنم؟
  • چه فرقی بین خوابیدن مردان و زنان است؟
  • رفع احتلال خواب با رعایت بهداشت
  • تنظیم وقت و برنامه ریزی برای محصلین
  • تاثیرات مختلف درونگرایی و برونگرایی برهمسران
  • کسب موفقیت در زندگی مشترک
  • خواندن احساسات افراد مختلف
  • نفسی خوشبو با یک دهانشویه طبیعی
  • افزایش سرعت برای آموختن بیشتر
  • پربازدیدترین مطالب

  • افزایش بهبودی بیمار با عیادت از وی
  • سلفی هایتان را حرفه ای بگیرید
  • مشارکت در امور منزل
  • مبارزه با کاهش فشار خون
  • نظافت اصولی مبل
  • رابطه زیبایی همسر و خوشبختی
  • پیامدهای اعتیاد به داروهای خواب آور
  • حس برق گرفتگی در قسمت کمر
  • لیموترش، پاک کننده ی جادوئی
  • اهمیت نوشیدن آب پس از بیداری
  • دستور تهیه شوینده خانگی
  • تغییرات مختلف مواد غذایی درون یخچال
  • عوارض و پیامدهای پوشش کفش های پاشنه دار
  • همیشه جوان ماندن با این ترفندها
  • سیکل دوره ای اهدا خون چه مدت باید باشد؟
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • درمان مشکلات روده به روش طب چینی (بخش اول)
  • چند ماسک خانگی برای درمان جوش و آکنه (بخش دوم)
  • چند ماسک خانگی برای درمان جوش و آکنه (بخش اول)
  • مراقبت از گوش؛ با چند ترفند ساده
  • روغن زیتون همراه با پومیس
  • آسیب زدن به موها هنگام خشک کردن
  • عوارض جسمی بلوغ زودرس
  • فایده های مختلف دویدن برای بدن
  • با دروغ گفتن همسر چیکار کنیم؟
  • اهدای عضو معامله با خدا است
  • مادر علی مسعودی معروف به علی مشهدی درگذشت
  • این برگ ها جادویی هستند
  • در نظام سلامت پرداختی ها به چه صورت است؟
  • آیا دستمال توالت سمی است؟
  • مفید بودن نیکوتین برای مغز،درست یا غلط؟
  • پیشنهاد سردبیر

  • تنهایی ورزش کردن و مضرات آن
  • علل بروز سینوزیت، درمان و پیشگیری-قسمت دوم
  • هشدار برای آپاندیسیت اینگونه است!
  • اهمیت ورزش صبحگاهی با معده خالی
  • شایع ترین اختلافات زناشویی
  • بهترین راه برای بیان انتقاد جنسی
  • 6 راه ساده برای جلوگیری از آسیب مو
  • نگاهی اجمالی به روانشناسی تربیت کودک
  • مواردی در ارتباط با سونا
  • سالمندان و مشکلات قلبی و مفصلی
  • آیا از عوارض جراحی بینی آگاهی دارید ؟
  • گیاهان سمی و عوارض ناشی از آن ها
  • آسیب شناسی ازدواج کودکان
  • دستور مغز برای دوستیابی
  • شایع ترین علت بی اشتهایی در رمضان
  • 
       
    
    x