3831

در سن بلوغ کالری دریافتی روزانه نوجوانان باید متناسب با رشد ان ها باشد فعالیت جسمانی  و تحرک در این سن افزایش پیدا میکند و متناسب با آن اشتهای نوجوانان نیز زیاد می شود بهتر است خانوداده ها و والدین در امر تغذیه بیشتر دقت کنند و مراقب اضافه وزن و چاقی فرزندانشان باشند خطر چاقی این رده سنی را تهدید میکند   تفکر، حفظ گرمای خون، و حفظ قلب، کبد و کار کلیه ها نیازمند دریافت کالری از طریق غذایی هستند!

وقتی بچه ها به بلوغ میرسند، اُفتی سریع در میزان کالری مصرفی آنها در شرایط استراحت پدید می آید.این یافته ها در تضاد با انتظار ماست که بر مبنای آن، سوزانیدن کالری باید با افزایش سطح بدن و رشد جهشی نوجوانان در دوران بلوغ افزایش یابد، و میتواند این موضوع را توضیح دهد که چرا نوجوانان در این مرحله از زندگی دچار چاقی میشوند.نوجوانان ١۵ ساله در شرایط استراحت و در مقایسه با دوره ده سالگی زندگی خود ۴٠٠ تا ۵٠٠ کالری کمتر میسوزانند که کاهشی در حدود یک چهارم در مصرف کالری را نشان میدهد(از سن ده سالگی میزان سوزانیدن کالری روزانه افت میکند.).

در هر حال، مصرف کالری آنها در ١۶ سالگی دوباره افزایش پیدا میکند.نوجوانان در سراسر دوره بلوغ کمتر ورزش میکنند، که این نیز به کالریهای اضافی که میتوانند منتهی به چاقی شوند، افزوده میشود. کاهش فعالیت جسمانی مشخصاً در دختران قابل ملاحظه است، که در سنین بین ٧ تا ١۶ سال در حدود یکسوم از میزان آن کم میشود.چاقی کودکان و دیابت مرتبط بدان از جمله بزرگترین چالشهای بهداشت و سلامت هستند.کالریها یا از طریق فعالیت جسمانی میسوزند یا از راه فرآیندهای حیاتی انسانی مانند تفکر، حفظ گرمای خون، و حفظ قلب، کبد و کار کلیه ها؛ فرآیندهایی که در دوران نوجوانی روزانه باعث مصرف حدود ١۶٠٠ کالری میشوند.

بچه ها در دو دوره رشد در معرض احتمال اضافه وزن قرار دارند نخست در دوره نوزادی و دیگری در دوره بلوغ. در حالی که افزایش وزن در کودکی میتواند به صورت بالقوه به تصمیمات والدین کودک در مورد رژیم غذایی و انتخاب شیوه زندگی او بستگی داشته باشد، اوج دوم وزنگیری در دوره نوجوانی تاکنون بدون توضیح باقی مانده است.در دوره بلوغ اُفتی غیر منتظره در تعداد کالریهای سوزانده شده در زمان استراحت وجود دارد.

این میتواند نتیجه یک فرایند تکاملی در ذخیره کالری برای رشد باشد که ممکن است حالا با جهش خطرناک چاقی نوجوانان در کشورهایی که غذا در آنها به وفوردر دسترس وجود دارد، همیاری نشان میدهد.این بدان معناست که ما طوری تکامل یافتهایم که کالریها را برای اطمینان از کفایت مقدار آن برای حمایت از بدن در طول دوره بلوغ حفظ کنیم، اما حالا به مقدار کافی کالری در اختیار داریم، پس اُفت مصرف کالری به صورت افزایش وزن بروز میکند.
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

 

پزشک آنلاین

ارسال شده در 26 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی , عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • آیا رفتار خشونت آمیز خانواده ها منجر به پوسیدگی دندان می شود؟
  • مشکلات مختلف بدن بخاطر رژیم غذای نامناسب
  • نکات یکسان بین همه کسانی که در لاغری موفق هستند
  • مصرف ” شربت متادون ” ، سبب مسموميت كشنده اطفال مي‌شود
  • چه ارتباطی بین چاقی وخرابی دندان وجود دارد؟
  • سوپ پیاز به روش ترکیه
  • چگونه ماسک گشنیز درست کنیم
  • شناخت مشکلات در روابط بین زن وشوهر
  • مصون ماندن از سرطان با خوردن پیاز
  • ملاحظات مهم برای حامله شدن دیر هنگام
  • سلامت مو با چرب کردن به آنها
  • منابع پروتئنینی و بدنسازی
  • تمرین چرخشی چه فواید و زیانهایی دارد؟
  • شیوه طراحی برای برنامه های مکرر بدنسازی
  • خانم ها پیاده روی را از یاد نبرند
  • محبوبترین ها

  • جلوگیری از گردن درد با این روش ها
  • رابطه فقر و استرس آن با بیماری های قلبی
  • پیشگیری از تب کریمه کنگو
  • علت مهم گرسنه شدن در هنگام مطالعه
  • چای کیسه ای هم برای سلامتی تان خطرساز شد
  • کیفیت دادن به خواب در تعطیلات
  • مشکلات رایج در زمینه دریافت ویتامین دی
  • کارهای جانبی تان را به رختخواب نبرید!
  • معرفی منابع موثر برای دریافت پتاسیم
  • تناول غذا به حالت ایستاده
  • 8 کلید طلایی برای درمان بی خوابی
  • تاثیرات مختلف دست نویسی روی یادگیری
  • کم آبی بدن این بیماری ها را با خودش می آورد
  • زمینه چینی برای درخواست افزایش دستمزد
  • 5 نصیحت مادرانه درباره سلامتی که حقیقت دارد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است