وعده صبحانه مصرف خوردن صبحانه صرف وعده صبحانه دانش آموزان و وعده صبحانه خوردن صبحانه
صبحانه مهم ترین وعده غذایی برای کودکان است که باید حتما آن را مصرف کنند خوردن صبحانه تاثیر زیادی برای قدرت ذهنی و روند یادگیری دروش توسط محصلین دارد عدم استفاده از وعده صبحانه باعث کسلی و بی حالی و عدیم یادگیری آن ها خواهد شد ساندویچ‌های خانگی‏، مانند نان، پنیر و گردو، غذاهای خانگی، میوه‌های تازه یا خشک  بهترین میان وعده های همراه برای دانش آموازن هستند.

یک دانشیار دانشگاه علوم پزشکی با تشریح اهمیت خوردن صبحانه نسبت به چگونگی برخورد با بی‌میلی دانش‌آموزان نسبت به وعده صبحانه توضیحاتی ارائه کرد.

 احسان صادقی – دانشیار کنترل کیفی، بهداشتی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: صرف وعده صبحانه برای دانش‌آموزان بسیار بااهمیت است به طوریکه نخوردن صبحانه باعث پایین آمدن راندمان فکری و ذهنی دانش‌آموز و در نهایت سبب کاهش تمرکز و ایجاد مشکل در یادگیری خواهد شد.این دانشیار کنترل کیفی، بهداشتی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیرامون نقش مهم تغذیه در رشد فیزیولوژیکی و مغزی دانش‌آموزان عنوان کرد: با توجه به نزدیکی فصل بازگشایی مدارس مهمترین نکته در تغذیه دانش‌آموزان توصیه به صرف وعده صبحانه است، عدم استفاده از وعده صبحانه راندمان فکری و ذهنی را به شدت کاهش می‌دهد و سبب کاهش تمرکز و یادگیری می‌شود.

وی در پاسخ به نوع خوراک مناسب برای وعده صبحانه دانش‌آموزان گفت: مصرف تخم‌مرغ آب‌پز به همراه آب‌میوه‌های طبیعی یکی از ترکیب‌های مناسب برای صبحانه است، همچنین در نوعی دیگر از وعده صبحانه مصرف لبنیات ترجیحاً شیر پیشنهاد می‌شود، البته برای پیشگیری از ایجاد اختلال در جذب کلسیم نباید شیر را به همراه تخم‌مرغ مصرف کرد.

دانشیار کنترل کیفی، بهداشتی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به میان‌ وعده گفت: بعد از صبحانه باید یک میان‌وعده برای دانش‌آموزان حدود ساعت 10 در نظر بگیریم، نوع این میان‌وعده بسیار مهم است که باید  از تنقلات مضر مانند انواع چیپس، پفک، نوشابه‌ها و ساندویچ‌های حاوی فست‌فود پرهیز شود. بهترین نوع خوراکی ساندویچ‌های خانگی‏، مانند نان، پنیر و گردو، غذاهای خانگی، میوه‌های تازه یا خشک و بهترین نوشیدنی آب یا آبمیوه‌های طبیعی فاقد شکر افزودنی هستند.

وی افزود: دانش‌آموزان باید از مصرف زیاد قهوه و نسکافه فوری خودداری کنند، زیرا طبق تحقیقات انجام شده به دلیل ماهیت تولید این ماده بدترین نوع چربی در این نوشیدنی‌های فوری است به طوریکه ساختار آن از چربی موجود در شیرینی‌ها مضرتر است و نباید به این نوشیدنی‌ها عادت کنند. رمز سلامت رعایت اصل تنوع و تعادل در رژیم غذایی است ما سعی می‌کنیم از همه گروه‌های غذایی به میزان اندک استفاده کنیم و زیاده‌روی در هیچ‌کدام توصیه نمی‌شود.

نوشابه‌های پرتقالی سبب بیش‌فعالی و کاهش تمرکز

صادقی، با تأکید بر لزوم عدم عرضه فست‌فود، نوشابه و تنقلاتی مانند چیپس و پفک در بوفه مدارس به بسیج پزشکی گفت: این نوع از خوراکی‌ها کاملاً اثر عکس بر روند رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموزان دارند، در تحقیقات اثبات شده که در تولید نوشابه‌های پرتقالی و پفک از رنگ‌هایی شبیه سان‌ست‌یلو یا تارترازین استفاده می‌شود که بسیار مضر هستند و سبب بیش‌فعالی و کاهش تمرکز می‌شوند که در نهایت در دراز مدت به افت تحصیلی دانش‌آموز منجر خواهند شد.

ویتامین‌های لازم برای دانش‌آموزان

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره ویتامین‌های لازم برای دانش‌آموزان گفت: با توجه به اهمیت ویتامین B تأمین منایع عمده این ویتامین بسیار مهم است، همچنین اسید فولیک برای رشد سلول‌های مغزی بسیار لازم است و در منابعی مانند لبنیات، جگر و حبوبات یافت می‌شود، از این‌رو توصیه می‌شود که از دانه‌ها و غلات مانند عدسی در وعده‌های صبحانه استفاده شود.

با بی‌میلی دانش‌آموزان نسبت به وعده صبحانه چگونه برخورد کنیم

صادقی، در پاسخ به چگونگی ایجاد اشتها در دانش‌آموزان نسبت به وعده مهم صبحانه خاطرنشان کرد: در ابتدا والدین باید در وعده صبحانه خوراک‌هایی را قرار دهند که کودک نسبت به آن‌ها اشتهای بیشتری دارد، به تدریج با ایجاد عادت  صبحانه در کودک می‌توانند سایر گروه‌های مواد غذایی را در این وعده وارد کنند. همچنین توصیه می‌شود ساعت بیداری از خواب را طوری تنظیم کنند که زمان کافی  برای صرف صبحانه خانوادگی وجود داشته باشد و به علت نبود وقت از این وعده مهم غذایی صرف‌نظر نشود.

شفاانلاین

ارسال شده در 27 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • خطرات ناشی از تغییر رنگ مایع منی
  • علت تنوع رنگ عسل ها چیست
  • شیوع بی سابقه کبد چرب در اطفال
  • تبیین رسالت هلال احمر از زبان دبیرکل این جمعیت
  • انتخاب محصولات پوستی
  • همه چیز درباره مشکلات نیمه دوم حاملگی
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با نگاه کردن به تلویزیون
  • صبحانه سرشار از ویتامین برای کودکان بالای 6 ماه
  • لامینیت دندانی چقدر دوام دارد؟
  • بدن برای مقابله با سرما چه می کند؟
  • رنگ پیاز و کالری دریافتی از آن
  • نحوه صحیح مواجه با مشکلات
  • افسردگی چه خوبی هایی دارد؟
  • خوراکی بسیار خطرناک برای دختر بچه ها
  • رابطه بین سیگار کشیدن و نابارور شدن
  • محبوبترین ها

  • خطرات جدی استفاده از استامینوفن در دوران حاملگی
  • درد بکشید ولی زایمان طبیعی داشته باشید
  • بررسی عوامل بالا رفتن وزن در بارداری
  • مصرف چه داروهایی در زنان شیرده مبتلا به روماتیسم ممنوعیت ندارد؟
  • سوگلی خانواده پسرزا
  • جنین و ابتلای مادر به آکنه
  • درمان خانگی انواع عفونت های باکتریایی و ویروسی
  • همه چیز در مورد وزن گیری کودک با شیر مادر
  • مهمترین و رایج ترین سوالات بارداری
  • خطرات ناشی از رنگ کردن مو و مصرف کرم ضد آفتاب برای حاملگی
  • بعد از فرزندآوری چگونه به اندام ایده آل خود دست یابیم ؟
  • هفتمین هفته از بارداری
  • شکلات خوردن در طی بارداری
  • اهمیت برنامه ریزی برای فرزند دار شدن از بیست سالگی
  • نگاهی به مقوله افسرده شدن پس از زایمان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است