دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش و حلق وبينى
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال

cold-water-weight-loss_fe

آیا میدانستید با مصرف آب یخ موجب چربی سوزی و لاغری خود می شوید نوشیدن آب یخ تاثیرات مثبت زیادی بر بدن مصرف کنندگان میگذارد از فایده های نوشیدن آب یخ می توانیم به کالری سوزی اشاره کنیم و با استفاده از آن مانع از اضافه‌وزن یا افزایش وزن‌ خود شویم.

حالا زمان آن است تا در این مورد بحث کنیم که آیا آب سرد واقعا باعث سوزاندن کالری بیشتری می‌شود یا خیر. و در پاسخ باید گفت بله، چنین است. اما نه آن اندازه که به نظر می‌رسد.

 

تحقیقات قبلی در این زمینه در حوزه‌هایی مانند این بود که آیا تمرینات مقاومتی یا تمرینات هوازی کالری بیشتری می‌سوزاند یا مثلا آیا افزایش مصرف آب همراه با لیمو تأثیری در کاهش وزن شما دارد. اخیرا به این فهرست، آب سرد را هم افزودیم اما حالا زمان آن است تا در این مورد بحث کنیم که آیا آب سرد واقعا باعث سوزاندن کالری بیشتری می‌شود یا خیر. و در پاسخ باید گفت بله، چنین است. اما نه آن اندازه که به نظر می‌رسد.
در سال ۲۰۰۳،‌ تیمی از محققان آلمانی ۱۴ فرد را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که اگر این شرکت‌کنندگان آب یخ بخورند،‌ می‌توانند میزان مصرف کالری خود را تا یک ساعت به مدت ۳۰ درصد کاهش دهند. این یعنی که «اگر بتوانید در روز چیزی حدود دو لیتر آب سرد بخورید، قادر خواهید بود چیزی حدود ۱۰۰ کالری بسوزانید.» این میزان معادل مقدار زیادی آب یخ خواهد بود، در واقع اندازه یک بطری بزرگ –به خاطر داشته باشید که سوزاندن ۱۰۰ کالری بیشتر در روز با این میزان آب دیگر به هیچ تلاش دیگری نیاز ندارد.
این تحقیق باعث افزایش شک و شبهه سایر محققان شد.
بسیاری از محققان بعد از تأمل در این تحقیق گفتند: «در تحقیقات دیگر، به مسئله گرمازایی غذاها پرداخته شده است (این‌که سوخت و ساز غذا با چه میزان کالری همراه بوده و یا در این مورد، مسئله گرمابخشی به آب تا رساندن آن به دمای بدن به چه صورت بوده است) و در آن دسته از تحقیقات چیزی درباره سوزاندن کالری عنوان نشده یا اگر شده خیلی مختصر بوده است.» این نتایج کاری از پیش نبرد، بنابراین تحقیقات دیگری به این مسئله پرداخت و دریافت که تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ در این زمینه انجام گرفت میزان مصرف کالری را به شیوه‌ای غلط عنوان کرده است. زمانی که محققان این تحقیق را دوباره انجام دادند به این نتیجه رسیدند که اثر کوچکی در کار بوده که به لحاظ آماری چندان بارز نبوده است.
بدن شما سعی می‌کند که آب سرد را به حد دمای درونی خود برساند و این مسئله منجر به سوزاندن مقدار مختصری کالری خواهد شد.
وقتی به این مسئله فکر کنید از شیوه‌ آن سر در می‌آورید. این یک قانون فیزیکی است، زمانی که یک تکه یخ را داخل نوشیدنی ولرم قرار می‌دهید، آن نوشیدنی با استفاده از انرژی سعی می‌کند تا یخ را آب کند. نظیر این اتفاق در بدن شما می‌افتد، اما میزان آن بسیار جزئی است. در واقع میزان آن آنقدر کم است که نمی‌تواند تغییر چشمگیری در وزن بدن ایجاد کند.
در سایر تحقیقات به طور ویژه این مسئله مشخص شد که اثر گرمازایی نوشیدن آب سرد به ازای هر لیوان چیزی حدود ۴ تا ۷ کالری است. بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن هستید، به خاطر داشته باشید که سوزاندن میزان کمی کالری هم در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. اما هرگز آن را معجزه‌ای برای کاهش وزن تلقی نکنید.
با توجه به این گفته‌ها، می‌توان گفت نوشیدن آب سرد می‌تواند در تلاش شما برای کاهش وزن، به شیوه‌ای به مراتب گسترده‌تر و تقریبا غیرمستقیم، مؤثر واقع شود.
نوشیدن آب کافی با توجه به نیاز بدن‌تان همیشه لازم و ضروری بوده است، فرقی نمی‌کند که هدف‌تان کاهش وزن باشد یا نه. اما اگر هدف‌تان کاهش وزن است، هیدراته نگه داشتن بدن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. مصرف درست آب یکی از نکات کلیدی برای اطمینان از این مسئله است که متابولیسم بدن‌تان در بهترین وضعیت کارکردی قرار دارد. این حقیقت که آب سرد خاصیت نشاط‌آور دارد آسیبی به بدن وارد نخواهد کرد. اغلب افراد تمایلی به نوشیدن آب کافی ندارند و نوشیدن آب سرد به مراتب برای ذائقه شما دلنشین‌تر است. اگر به خوبی آب بدن را تأمین کنید این مسئله باعث می‌شود تا حین ورزش انرژی کافی داشته باشید و از سوئی خود آب سرد هم به طور غیرمستقیم مانع از اضافه‌وزن یا افزایش وزن‌تان خواهد شد.
علاوه بر این‌ها، حقیقتی دیگری در این زمینه گویای آن است که نوشیدن آب بدون در نظر گرفتن گرمی یا سردی آن پیش از خوردن غذا کمی باعث اشباع شدن شما شده و باعث می‌شود کالری کمتری مصرف کنید. البته به خاطر داشته باشید که نوشیدن آب باعث نمی‌شود که در میزان مصرف کالری‌تان خیلی زیاد صرفه‌جویی شود، اما شاید کمک کند تا کالری کمتری از طریق غذا مصرف کنید. (حتی بهتر است نوشیدن آب را با نوشیدنی‌های گازدار که کالری زیادی دارد مانند سودا و یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار جایگزین کنید.). هم‌چنین باید گفت که نوشیدن آب پیش از آنکه غذایتان را شروع کنید باعث می‌شود تا با دقت و آگاهانه غذا بخورید؛ چرا که چندان احساس گرسنگی نخواهید داشت حتی اگر هدف‌تان کاهش وزن نباشد.

منبع: الودکتر 

5 1000
ارسال شده در 1 مهر 1395 توسط با موضوع عمومی
پيلتن شاپ

مطالب پیشنهادی

پیشنهاد سردبیر

  • راهکارهای ساده برای برطرف کردن چربی گردن
  • مهمانی رفتن به همراه همسر
  • مشاوره برای سم زدایی بدن
  • از ایمنی دارویی کودکان خود چشم پوشی نکنید
  • مناسب ترین کرم های مرطوب کننده پوست
  • به روش طبیعی مراقب سلامتی پروستات باشید
  • تابستانی خوش بو را با برترین برند های عطر و ادکلن تجربه کنید
  • توصیه های پزشکی برای عارضه های رایج قبل از قاعدگی
  • محبوبترین ها

  • عاداتی که سبب تشدید عفونت های زنانه می شوند
  • پیشگیری از تیرگی مغز در دوران یائسگی
  • 5 راه حل برای دور ماندن از سرطان پستان
  • همه چیز را درباره تخمدان ها بدانیم
  • توضیحات پزشکی پیرامون ایمپلنت سینه
  • درد در ناحیه لگن و این توصیه ها
  • آمادگی های مهم برای یائسگی
  • آشنایی با فواید و عوارض بخار دادن واژن
  • رپورتاژ

  • ایمپلنت بهترین روش برای کاشت دندان و زیبایی صورت
  • بیش از آن‌چه فکر می‌کنید از دندان‌هایتان کار می‌کشید!
  • ليزر موهای زائد با الکس کوترا
  • مرکز تخصصی دندانپزشکی دکتر سید سعید هاشمی
  • استحکام وسلامت استخوان فک= نجات دندان های لق
  • کلینیک صدف
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x