مصرف آب همراه با لیمو فواید مصرف آب یخ سوزاندن کالری تاثیرات مصرف آب یخ آب یخ

آیا میدانستید با مصرف آب یخ موجب چربی سوزی و لاغری خود می شوید نوشیدن آب یخ تاثیرات مثبت زیادی بر بدن مصرف کنندگان میگذارد از فایده های نوشیدن آب یخ می توانیم به کالری سوزی اشاره کنیم و با استفاده از آن مانع از اضافه‌وزن یا افزایش وزن‌ خود شویم.

حالا زمان آن است تا در این مورد بحث کنیم که آیا آب سرد واقعا باعث سوزاندن کالری بیشتری می‌شود یا خیر. و در پاسخ باید گفت بله، چنین است. اما نه آن اندازه که به نظر می‌رسد.

 

تحقیقات قبلی در این زمینه در حوزه‌هایی مانند این بود که آیا تمرینات مقاومتی یا تمرینات هوازی کالری بیشتری می‌سوزاند یا مثلا آیا افزایش مصرف آب همراه با لیمو تأثیری در کاهش وزن شما دارد. اخیرا به این فهرست، آب سرد را هم افزودیم اما حالا زمان آن است تا در این مورد بحث کنیم که آیا آب سرد واقعا باعث سوزاندن کالری بیشتری می‌شود یا خیر. و در پاسخ باید گفت بله، چنین است. اما نه آن اندازه که به نظر می‌رسد.
در سال ۲۰۰۳،‌ تیمی از محققان آلمانی ۱۴ فرد را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که اگر این شرکت‌کنندگان آب یخ بخورند،‌ می‌توانند میزان مصرف کالری خود را تا یک ساعت به مدت ۳۰ درصد کاهش دهند. این یعنی که «اگر بتوانید در روز چیزی حدود دو لیتر آب سرد بخورید، قادر خواهید بود چیزی حدود ۱۰۰ کالری بسوزانید.» این میزان معادل مقدار زیادی آب یخ خواهد بود، در واقع اندازه یک بطری بزرگ –به خاطر داشته باشید که سوزاندن ۱۰۰ کالری بیشتر در روز با این میزان آب دیگر به هیچ تلاش دیگری نیاز ندارد.
این تحقیق باعث افزایش شک و شبهه سایر محققان شد.
بسیاری از محققان بعد از تأمل در این تحقیق گفتند: «در تحقیقات دیگر، به مسئله گرمازایی غذاها پرداخته شده است (این‌که سوخت و ساز غذا با چه میزان کالری همراه بوده و یا در این مورد، مسئله گرمابخشی به آب تا رساندن آن به دمای بدن به چه صورت بوده است) و در آن دسته از تحقیقات چیزی درباره سوزاندن کالری عنوان نشده یا اگر شده خیلی مختصر بوده است.» این نتایج کاری از پیش نبرد، بنابراین تحقیقات دیگری به این مسئله پرداخت و دریافت که تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ در این زمینه انجام گرفت میزان مصرف کالری را به شیوه‌ای غلط عنوان کرده است. زمانی که محققان این تحقیق را دوباره انجام دادند به این نتیجه رسیدند که اثر کوچکی در کار بوده که به لحاظ آماری چندان بارز نبوده است.
بدن شما سعی می‌کند که آب سرد را به حد دمای درونی خود برساند و این مسئله منجر به سوزاندن مقدار مختصری کالری خواهد شد.
وقتی به این مسئله فکر کنید از شیوه‌ آن سر در می‌آورید. این یک قانون فیزیکی است، زمانی که یک تکه یخ را داخل نوشیدنی ولرم قرار می‌دهید، آن نوشیدنی با استفاده از انرژی سعی می‌کند تا یخ را آب کند. نظیر این اتفاق در بدن شما می‌افتد، اما میزان آن بسیار جزئی است. در واقع میزان آن آنقدر کم است که نمی‌تواند تغییر چشمگیری در وزن بدن ایجاد کند.
در سایر تحقیقات به طور ویژه این مسئله مشخص شد که اثر گرمازایی نوشیدن آب سرد به ازای هر لیوان چیزی حدود ۴ تا ۷ کالری است. بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن هستید، به خاطر داشته باشید که سوزاندن میزان کمی کالری هم در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. اما هرگز آن را معجزه‌ای برای کاهش وزن تلقی نکنید.
با توجه به این گفته‌ها، می‌توان گفت نوشیدن آب سرد می‌تواند در تلاش شما برای کاهش وزن، به شیوه‌ای به مراتب گسترده‌تر و تقریبا غیرمستقیم، مؤثر واقع شود.
نوشیدن آب کافی با توجه به نیاز بدن‌تان همیشه لازم و ضروری بوده است، فرقی نمی‌کند که هدف‌تان کاهش وزن باشد یا نه. اما اگر هدف‌تان کاهش وزن است، هیدراته نگه داشتن بدن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. مصرف درست آب یکی از نکات کلیدی برای اطمینان از این مسئله است که متابولیسم بدن‌تان در بهترین وضعیت کارکردی قرار دارد. این حقیقت که آب سرد خاصیت نشاط‌آور دارد آسیبی به بدن وارد نخواهد کرد. اغلب افراد تمایلی به نوشیدن آب کافی ندارند و نوشیدن آب سرد به مراتب برای ذائقه شما دلنشین‌تر است. اگر به خوبی آب بدن را تأمین کنید این مسئله باعث می‌شود تا حین ورزش انرژی کافی داشته باشید و از سوئی خود آب سرد هم به طور غیرمستقیم مانع از اضافه‌وزن یا افزایش وزن‌تان خواهد شد.
علاوه بر این‌ها، حقیقتی دیگری در این زمینه گویای آن است که نوشیدن آب بدون در نظر گرفتن گرمی یا سردی آن پیش از خوردن غذا کمی باعث اشباع شدن شما شده و باعث می‌شود کالری کمتری مصرف کنید. البته به خاطر داشته باشید که نوشیدن آب باعث نمی‌شود که در میزان مصرف کالری‌تان خیلی زیاد صرفه‌جویی شود، اما شاید کمک کند تا کالری کمتری از طریق غذا مصرف کنید. (حتی بهتر است نوشیدن آب را با نوشیدنی‌های گازدار که کالری زیادی دارد مانند سودا و یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار جایگزین کنید.). هم‌چنین باید گفت که نوشیدن آب پیش از آنکه غذایتان را شروع کنید باعث می‌شود تا با دقت و آگاهانه غذا بخورید؛ چرا که چندان احساس گرسنگی نخواهید داشت حتی اگر هدف‌تان کاهش وزن نباشد.

منبع: الودکتر 

5 1000
ارسال شده در 1 مهر 1395 توسط با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • با تفنگ پلاسما، زخم دیابت را درمان کنید
  • دندان مصنوعی بلوتوث دار تکنولوژی جدید
  • مراقبت های مهم قبل از دندانپزشکی
  • گارسینیا کامبوجیا چگونه باعث لاغری می شود؟
  • جالب ترین رژیم های کم کننده اشتها
  • 7 راه برای بیدار شدن با نسیم صبحگاهی
  • پوست صورت با میوه ها چین و چروکش کاهش میابد
  • تاثیر فوق العاده بر یادگیری کودکان فقط با 4 دقیقه ورزش شدید
  • محبوبترین ها

  • آیا توتال کور یا تن تاک در لاغری موثر است؟
  • همه چیز را در مورد ورزش بدنسازی بدانیم
  • تفسیر درد از دید بدنسازان ماهر
  • روشهایی موثر برای از بین بردن غبغب
  • تاثیرات مختلف سبک های مختلف ورزشی بر بدن
  • برای چربی سوزی این قوانین علمی را بدانید(3)
  • حرکت زیر بغل قایقی سیم کش چگونه انجام می شود
  • چگونه در سی روز صاحب شکمی شش تکه شویم؟
  • رپورتاژ

  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • کمک به بهبود هضم و افزایش ایمنی
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • پلی کلینیک شبانه روزی ساج
  • الو دکتر

    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما