yelling-child
عصبانیت علت های زیادی دارد و این روزها انقدر مشکلات و دغدغه های اجتماعی و فردی زیاد شده اند که  افراد خونسرد هم رفتارهای تهاجمی از خود نشان میدهند. اما پژوهش‌های عصب‎شناسی نشان داده‎اند که عصبانیت شاید پیش زمینه خلاقیت باشد و بتواند راه حلی برای مسائل و مشکلات ایجاد کند. در ادامه قصد داریم با ارائه چند ترفند به شما بگوییم که چگونه میتوانید در اوج عصبانیت، خلاقیت به خرج دهید.


***
زمانی که عصبانی می‌شویم، چه اتفاقی می‌افتد؟
در ابتدا کمی در مورد فیزیولوژی خشم صحبت کنیم. احساسات به دلیل این که مغزهای ما از خاطرات و تجارب گذشته برای تعیین شدت یک موقعیت استفاده می‌کنند، پدیدار می‌شوند. اگر این موقعیت شبیه موقعیت بدی باشد که قبلا در آن گرفتار شده بودیم، احساسات بدی به سراغ ما می‌آید که هدف آن حفاظت از ما در برابر آسیب مجدد و به خاطر سپردن آن موقعیت برای دفعات بعدی‎ست.
تجربه اتفاقات نا آشنا و بسیار احساسی باعث ایجاد الگوهای مختلفی از فعالیت‌های عصبی در مغزمان می‌شوند. آن لحظات بیش از زمانی که ما احساس آرامش و امنیت می‌کنیم این الگوها را ایجاد می‌کنند. هیپوتالاموس باعث آزاد شدن هورمون استرس می‌شود و به دلیل ورود آدرنالین و کورتیزول به بدن، سیستم عصبی سمپاتیک وارد حالت « مبارزه یا فرار» می‌شود.
***
خلاقیت چگونه عمل می‌کند؟
استیو جابز اعتقاد داشت که «خلاقیت تنها ارتباط دادن چیزهایی به هم است.» در سال ۱۹۹۸ او به مجله Wired گفت که «افراد به این دلیل خلاق می‌شوند که قادر هستند تجاربی را که داشته‎اند به هم ارتباط دهند و چیز جدیدی ایجاد کنند. و دلیل آن که آن‎ها می‌توانند این کار را انجام دهند این است که آن‎ها تجربه‌های بیشتری نسبت به بقیه مردم دارند یا بیشتر در مورد تجارب خود فکر کرده‎اند.»
به عبارت دیگر، ما زمانی می‌توانیم ایده‌های جدیدی ایجاد کنیم که تجارب پیشین را به چیزی که در حال حاضر اتفاق می‌افتد ارتباط دهیم تا راه حل جدیدی را ایجاد کنیم. چیزی مانند حل یک پازل!
***
چگونه از عصبانیت استفاده کنیم؟
عصبانی بودن معمولا باعث رفتار غیرمنطقی و غیر قابل پیش‎بینی ما می‌شود. ما به انجام کارهایی فکر می‌کنیم که هرگز آن‎ها را اجرایی نخواهیم کرد. با این حال ما چنان از لحاظ احساسی آتشین و داغ می‌شویم که اهمیت کمتری به استانداردهای اجتماعی می‎دهیم که در شرایط دیگر باعث مدیریت افکار، رفتار و تصمیمات ما می‌شوند.
این لحظات موقعیت خوبی برای تفکر خلاق محسوب می‌شوند. نه تنها خاطرات ما در آن لحظات زنده شده‎اند، که قوه تخیل‎مان هم به سرعت در حال کار است و ما را به سوی گذشتن از حد و مرزهای متعارف پیش می‌برد.
***
در زیر سه مرحله برای ابراز خلاقیت در زمان عصبانیت عنوان شده است:
۱٫ فعالیتی پیدا کنید که شما را از عامل عصبانی‎کننده‎تان دور کند و به شما اجازه بروز آن عصبانیت را بدهد.
ورزش‎کردن نمونه خوبی‎ست؛ اما هر فعالیت فیزیکی که حواس‎تان را پرت کند نیز کارساز است؛ می‌توانید پیاده‎روی کنید یا به یک بازی کامپیوتری تعاملی بپردازید. حتی اگر راه دیگری نداشتید، می‌توانید به نوشتن (با دست) بپردازید. من به شخصه دوست دارم با دویدن احساساتم را خالی کنم.
۲٫ عصبانیت را با آغوش باز بپذیرید و از آن به عنوان عامل محرکه خود استفاده کنید.
این کار را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه نخست انجام دهید. فعلا سعی نکنید مثبت فکر کنید. سریع‎تر بدوید (یا هر فعالیت فیزیکی دیگری را که انتخاب کردید با سرعت بیشتری انجام دهید). فقط به حرکت‎تان ادامه دهید. احتمالا خواهید دریافت که در زمان عصبانیت راحت‎تر می‌توانید وارد منطقه امن خود شوید. اندورفین به تدریج وارد خونتان می‌شود و کم‎کم احساس بهتر و فکر بازتری خواهید داشت.
۳٫ شروع به تفکر در مورد مسائلی کنید که می‌خواهید به طور متفاوتی انجام دهید و مشکلاتی که می‌خواهید راه حلی برای‎شان پیدا کنید.
این زمانی‎ست که خلاقیت واقعا خود را نشان می‌دهد. خودتان را وادار به این کار نکنید، اما زمانی که دارید فعالیت منتخب خود را انجام می‌دهید، روی برخی از آن موانع و آرزوهای‎تان تمرکز کنید. شاید یک پروژه جدید مدنظرتان باشد، یک تغییر در عادت همیشگی، تغییر شغل، سفری که واقعا دوستش دارید یا یک ایده کسب و کار جدید. شاید هم همان مساله‎ای که باعث عصبانیت‎تان شده است.
نکته بسیار مهم این است که وقتی خود را در معرض فشار شدید فیزیکی قرار داده‎اید، خیلی از ذهن‎تان کار نکشید و به آن فشار وارد نکنید. فقط در هنگام آزاد و رها شدن ذهن‎تان، به ایده‌ها اجازه پرواز دهید. اگر چیزی به ذهن‎تان نرسید، به خودتان استرس وارد نکنید. مهم‎ترین نکته این است که شما بتوانید در برقراری ارتباط و اتصال تجاربی که داشتید مهارت پیدا کنید تا شاید دفعه بعدی که عصبانیت گریبان گیرتان شد، بتوانید ایده خلاقی از خود بروز دهید.

منبع :‌ مجله پنجره خلاقیت

 

ارسال شده در 4 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیر گروه خونی بر تغذیه کودک
  • رنگ کردن مو با رعایت این توصیه ها
  • نگهبانی از چشم با انگور
  • یک مرد با شخصیت چه خصوصیاتی دارد
  • هشدارهایی در مورد روزه گرفتن و دیابت داشتن
  • نکات مهم کتاب رموز اعتماد و اتکاء به نفس
  • تناسب اندام بهتر با این روش ها
  • تاثیرات درمانی موثر آب جوش و عسل
  • اهمیت دادن به خورد و خوراک کودک
  • کمبود روی در بدن و این هشدارها
  • بررسی تاثیرات انواع پارازیت ها
  • چاره ای مناسب برای رفع گودی کمر
  • کمی بیشتر درباره آزمایش آنالیز اسپرم و طریقه انجام آن بدانید
  • پیشگیری از سرطان خون با شیر مادر
  • اگر تارهای موهایتان نازک است این توصیه ها را رعایت کنید
  • محبوبترین ها

  • راههای مراقبت از پوست در برابر خشکی
  • شايع ترين عوارض استفاده از ريمل و خط چشم تقلبی
  • تشخیص بیماری ناخن از روی رنگ آن
  • فواید باورنکردنی مسافرت برای پوست
  • با اسکراب صورت و فوایدش آشنا شوید
  • بدون آرایش کردن چشم ها، زیبا به نظر برسید
  • از بین بردن اگزما به کمک پروتئین
  • ضخامت و بهبود موها با این مواد طبیعی
  • خانه تکانی پوست برای نوروز 96،چگونه؟
  • برطرف کردن عیوب پوست در کوتاه ترین زمان
  • این کارها مختص آرایشگر نیست
  • در منزل پوست خود را اینگونه برنزه کنید
  • درمان انواع مشکلات پوستی در منزل
  • آیا ضد آفتاب شما هم این مشخصات را دارد؟
  • ریختن مو در خانمها: نازک شدن مو علتها و شیوه های درمان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است