2aa

افرادی که ورزشکار هستند مغز شاداب تر و سالم تری دارند این افرا با تمرینات بدنی و فعالیت های مختلف از انواع بیماری قلبی و امراض قندی در امان هستند بهبود کارکرد قلب و عملکرد مغز از تاثیرات مثبت ورزش بر بدن به شمار می رود پرورش عضلات ذهن  و تقویت حافظه از پیامدهای مثبت ورزش به شمار می رود بهبود سرعت رشد مغز ,  تولید بیشتر هورمون های سازنده مغز ,  کاهش اثرات استرس ,مبارزه با افسردگی از مزایای ورزش برای مغز هستند.

بررسی های مختلفی این نکته را ثابت کرده اند که ورزش و فعالیت بدنی، علاوه بر بهبود سلامتی جسمانی، می تواند به سلامت مغز نیز کمک شایانی کند.

ورزش و تحرک کافی در واقع دارویی برای ذهن است و در اینجا ثابت شده که چطور حرکات بدنی منجر به پرورش عضلات ذهن می شود:
بهبود سرعت رشد مغز: همچنان که سن مان بالا می رود، سرعت رشد و تولید سلول های جدید مغز کند می شود. اما ورزش کردن این وضعیت را برعکس می کند. نتایج تحقیقات نشان داده آن دسته از افرادی که طی شش ماه مشغول انجام حرکات ایروبیک بوده اند، با افزایش چشمگیر حجم بافت های مغز مواجه شده اند. محققان به این نتیجه رسیدند که حرکات ایروبیک به سبب تاثیر گذاری مثبت بر روی قلب و عروق و بهبود کارکرد آنها، منجر به خون رسانی بهتر به مغز در این دسته از افراد شده است.
تولید بیشتر هورمون های سازنده مغز: ورزش سبب می شود تا بدن شما میزان بیشتریBDNFتولید کند که در نتیجه آن سرعت رشد سلول های مغزی افزایش می یابد. این موضوع بیشتر هیپوکامپ مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. همان واحدی که مسئولیت حافظه را بر عهده دارد و در مقابل تغییرات سنی آسیب پذیر است.
مبارزه با افسردگی: برای موارد شدید افسردگی، پزشک شما برایتان داروی ضد افسردگی تجویز خواهد کرد و برای افسردگی های عادی ورزش و تمرینات بدنی می تواند راه حل خوبی باشد. ورزش می تواند منجر به تولید سروتونین و دوپامین در بدن شما شود و پس از آن ماده شادی آور اندروفین در خون شما جاری خواهد شد.
کاهش اثرات استرس: هورمونی با نام کورتیزول که با استرس مرتبط است، موجب می شود تا شما فراموشکار شوید و به کندی قادر به فکر کردن باشید. تمرینات بدنی مناسب، باعث کاهش سطح این هورمون در خون می شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که کاهش سطح این هورمون موجب تولید سلول های جدید عصبی در مغز می گردد.
بهبود فعالیت اجرایی مغز: قابلیت اجرایی مغز به معنی توانایی های شناختی است. توانایی که شما به کمک آن می توانید اعمال پیچیده را انجام دهید و برای آنها برنامه ریزی کنید. به خاطر سپردن شماره تلفن در حین گرفتن شماره را می توان جزو این دسته از توانایی های مغز برشمرد. نتیجه تحقیقات نشان داده افراد بزرگسالی که روزانه 30 تا 40 دقیقه ورزش می کنند، تا چهار برابر بیشتر از سایر افراد در انجام فعالیت اجرایی مغز موفق بوده اند.
افزایش حساسیت به انسولین: متاسفانه سلول های موجود در بدن بعضی از افراد به انسولین مقاوم می شوند و بدن به صورت مداوم شروع به تولید انسولین به منظور جذب قند می کند و این موضوع سبب افزایش سطح قند خون و همچنین دیابت نوع دوم می شود. حتی اگر شما به دیابت مبتلا نشوید، مقاومت بدن در برابر انسولین سبب می شود تا سلول های مغز، از گلوکز اشباع شوند که این مساله منجر به کاهش شدید راندمان حافظه خواهد شد. تمرینات ورزشی موجب افزایش حساسیت بدن به انسولین می گردند و یک جلسه تمرین، قند خون شما را برای 16 ساعت تنظیم می کند.
منبع: سلامت نیوز 

ارسال شده در 13 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • مصرف داروهای گیاهی آرام بخش به جای مسکن
  • افسردگی زمینه ساز بیماری قلبی
  • آیا محصولات تراریخته، به ناباروری ختم میشوند؟
  • دستور آرایشی: زردچوبه برای مراقبت از پوست
  • خوراک ورمیشل عدس( همراه با کالری)
  • همه چیز درمورد ویتامین B6
  • تقویت بافت عضله از طریق گیاهی
  • خبر خوش برای معلولین حرکتی
  • کمک به بیمار آلزایمری
  • سوسنبر و خواص باورنکردی آن
  • در آزمایش کومبس مستقیم منابع خطا کدامند؟
  • دستور تهیه کرم زنجبیل در خانه
  • معرفی میان وعده مناسب برای مادران باردار
  • برای تنظیم قاعدگی این گیاه بسیار مفید است
  • امروزه همه جراحی زیبایی می کنند، شما هم این کار را میکنید؟
  • محبوبترین ها

  • تاثیر کلاژن بر درمان رخم
  • با آرایش و رعایت این نکات زیباترین لب ها را داشته باشید
  • برای تقویت ناخن چه روغنهایی مفید است
  • filler و رفع چروک های پوستی
  • رسیدگی به لطافت و درخشندگی پوست
  • چطور با عوامل آسیب زننده به سلامت پوست و مو مبارزه کنیم؟
  • برداشتن ابرو با این روش های اصولی
  • آیا افزایش موهای سفید بخاطر کندن آنها است؟
  • برای جلا دادن صورت تان بخوانید
  • شیوه نوین برای کاشتن مو روی سر آقایان
  • با این سه ماده طبیعی شوره سر را درمان کنید
  • برای تقویت مژه کدام روغن بیشتر تاثیر را دارد؟
  • بررسی عوارض مختلف مومک
  • چگونه لاک طرح بلوکی بزنیم+ آموزش تصویری
  • از عوارض کراتینه کردن مو چه می دانید؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است