دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
کلینیک یکتا
کلینیک یکتا
کلینیک تخصصی پوست و مو
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین

هورمون سروتونین چیست هرمون سروتونین فواید هورمون سروتونین عملکرد سروتونین در بدن خوراکی های حاوی تریپتوفان افزایش سطح سروتونین

هورمون سروتونین یا همان هورمون شادی بخش، علاوه بر اینکه، بر خلق و خوی انسان تأثیر میگذارد، باعث بهبود عملکرد اعضای بدن نیز میشود. سیستم اعصاب مرکزی، پلاکتها و دستگاه گوارش انسانها از اسید آمینه تریپتوفان (نوعی اسیدآمینه که در مواد غذایی مانند موز، گوشت بوقلمون، شیر یافت می شود) انتقال دهنده ی عصبی به نام سروتونین می سازند. در ادامه با ما همراه باشید تا ابتدا به بررسی تأثیرات هورمون سروتونین بر بدن انسان و سپس راه های افزایش سطح این هورمون را به شما نشان دهیم.

• تاثیر سروتونین بر خلق و خوی افراد

یکی از تاثیرات مهم سروتونین در بدن ما، اثر آن بر خلق و خو و رفتار ما است. افزایش سطح سروتونین در بدن ما باعث احساس شادی و غلبه بر هر گونه استرس و فشارهای عصبی می شود. کاهش سطح این انتقال دهنده عصبی با مشکلاتی نظیر افسردگی، اضطراب، اختلال وسواس، اختلال دو قطبی (نوعی اختلال روانی است که در آن فرد دچار نوسانات شدید خلقی می باشد) و اختلال بد شکلی بدن (نوعی اختلال روانی است که فرد تصور خوبی در مورد ظاهر خود ندارد و مدام اندام های خود را در آیینه وارسی می کند و از آن راضی نیست) همراه است.

• اثر سروتونین بر تنظیم عملکرد دستگاه گوارش

تقریبا 90 درصد سروتونین در دستگاه گوارش ما وجود دارد و در کنترل انقباضات دستگاه گوارش نقش ویژه ای ایفا می کند. افزایش سطح سروتونین باعث اسهال شده و کاهش سطح این انتقال دهنده عصبی منجر به بیماری هایی نظیر یبوست، سندروم روده تحریک پذیرمی شود.

• اثر سروتونین بر کنترل سیکل خواب

یکی از کارهای سروتونین در بدن ما تنظیم سیکل خواب است. سروتونین در کنار ملاتونین در سیکل خواب نقش دارد. در طول فرآیند خواب سروتونین به کمترین مقدار خود در بدن می رسد در صورتیکه در هنگام بیداری بلافاصله میزان این انتقال دهنده عصبی افزایش می یابد. کاهش سطح سروتونین با بی خوابی مزمن در ارتباط است.

• سایر فعالیت های سروتونین در بدن ما

سروتونین در بسیاری از فرآیندهای بدن شرکت می کند. سروتونین در تنظیم تنفس، تنظیم ضربان قلب، فرآیند تشکیل لخته خون، تنظیم دمای بدن، تنظیم PH خون، کنترل اشتها و در ایجاد میل جنسی نقش دارد. مطالعات نشان می دهد افزایش سطح سروتونین با کاهش میل جنسی همراه است. (داروهای ضدافسردگی به دلیل افزایش باز جذب سروتونین باعث کاهش میل جنسی می شوند.)

همچنین مطالعه کنید: موادغذایی اعجاب انگیز در افزایش میل جنسی

راه های افزایش سطح سروتونین در بدن

جالب است بدانید با یک سری از راهکارها می توان سطح سروتونین خون را افزایش داد. این راهکارها عبارتند از: نورزش منظم، کنترل استرس، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خواب کافی و مصرف مواد غذایی که سطح سروتونین را افزایش می دهند.

همچنین مطالعه کنید: تغذیه در کنترل استرس

کدام مواد غذایی باعث افزایش سطح سروتونین می شوند؟

• مواد غذایی که منبع غنی از ویتامین های گروه B هستند در بالا بردن سطح سروتونین خون موثر هستند. این مواد غذایی عبارتند از: جو دوسر، غلات سبوس دار، برنج قهوه ای

• ماهی تن، ماهی سالمون، گوشت بوقلمون و گوشت مرغ از منابع غنی اسید آمینه تریپتوفان هستند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد بدن ما برای ساختن سروتونین از این اسید آمینه استفاده می کند، بنابراین مواد غذایی حاوی اسید آمینه تریپتوفان نقش مهمی در افزایش سطح سروتونین دارند.

• مصرف مغزها مانند بادام، بادام هندی، گردو و بذر کتان، کنجد، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو برای افزایش سطح سروتونین خون توصیه می شوند.

• یکی از منابع غنی اسید آمینه تریپتوفان شیر و محصولات لبنی است. این مواد غذایی به دلیل داشتن اسید آمینه تریپتوفان باعث افزایش سطح سروتونین خون می شوند. از مصرف آنها غافل نشوید.

• در میان میوه ها موز، کیوی، آناناس، آلو، گریپ فروت، انبه و طالبی در افزایش سطح سروتونین خون موثر هستند و در میان سبزیجات گوجه فرنگی، ذرت، خانواده کلم، اسفناج نیز در افزایش سطح این انتقال دهنده عصبی هستند.

• از مصرف حبوبات در برنامه غذایی خود غافل نشوید زیرا آنها نیز می توانند سطح سروتونین را افزایش دهند.

منبع : آوای سلامتی

 

5 1000
ارسال شده در 6 مهر 1395 توسط با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • استرس باعث پرخوری و اضافه وزن می گردد!
  • بهبود درد میگرن با طب کایروپراکتیک،شدنی است؟
  • انصراف پزشکان از درمان سنگین وزن‌ترین زن دنیا
  • توضیحاتی پیرامون آمبولی ریه
  • همه چیز در رابطه با منیزیم و نقش حیاتی آن در بدن
  • رژیم 21 روزه لاغری لاغرشو – روز هفتم
  • به منظور درمان دیابت نوع 1 برای محصولات Beta-O2 کارآزمایی های بالینی
  • اهمیت ورزش های استقامتی در سن 40 سالگی
  • محبوبترین ها

  • مسافری که با خوش اقبالی از مرگ گریخت
  • معجزه الهی این زن را بینا کرد
  • مراکز نگهداری از مادران معتاد تاسیس می شود
  • بزرگداشت هفته سلامت در دانشگاه امیر کبیر
  • مهمترین نکات ایمنی در هنگام سفرهای نوروزی
  • بازرسی از عملکرد و اقدامات مراکز بهداشتی و درمانی
  • غذاهای غیر قابل مصرف در چین
  • مکان زندگی بزرگ‌ترین دایناسورهای جهان
  • رپورتاژ

  • زیبایی و جوانی پوست را از ما بخواهید
  • درمان های زیبایی دندان توسط دکتر مجید فر
  • استفاده از لوازم آرایشی در بارداری
  • پیشگیری از چین و چروک صورت با لیفت نخی
  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x