pink-socks-scale-628x363

چگونه می توانیم با کاهش وزن سالمندان مقابله کنیم راهکارهای مختلف در این زمینه وجود دارند این افراد به خاطر برخی مشکلات از جمله از دست دادن اشتها،افسردگی ، انواع سرطان‌‌ها و یا سکته و مشکل در بلعیدن غذا دچار بی اشتهایی می شوند برای درمان این عارضه می توانیم با تغییر روش غذا خوردن و تغییر روش غذا خوردن به این افراد کمک کنیم.

افراد مسن اغلب راحت‌تر از زمان جوانی خود، وزن کم می‌کنند. به طور کلی، در دوران جوانی کاهش وزن مطلوب است، اما این روند در سنین بالا نامناسب بوده و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

 

کسانی که به دوران پیری می‌رسند، باید با پزشکان و کارشناسان تغذیه و به طور کلی متخصصان در خصوص مصرف غذاهای مغذی مشورت کرده و سلامت بدن خود را حفظ کرده و از وزن مناسبی برخوردار باشند.

دلایل لاغری در پیری

از دست دادن اشتها

گاهی اوقات از دست دادن اشتها، پاسخی احساسی به تغییرات شرایط زندگی فرد می‌باشد. مثلا، کسانی که بازنشسته می‌شوند ممکن است با این تغییرات کنار نیامده و تا زمانی که سمت و کاری دیگر پیدا نکنند، غذا خوردن را در اولویت زندگی خود قرار ندهند.

در واقع، از دست دادن استقلال، کاهش میزان سلامتی و به دنبال آن کم شدن فعالیت‌‌های اجتماعی می‌تواند افراد مسن را افسرده کند تا جایی که تمایلی به غذا خوردن نداشته باشند.

بیماری و مصرف داروهای گوناگون

زمانی که سلامتی افراد مسن به خطر افتاده و آنها دچار عارضه‌‌های مزمن می‌شوند، روند کاهش وزن افزایش می‌یابد.

در این زمان علاوه بر افسردگی و کمبود اشتها، ناشی از بیماری، مصرف داروهای مختلف و عوارض جانبی آن‌‌ها نیز در کاهش وزن این اشخاص نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

همچنین، روش‌‌های درمانی مختلفی مثل شیمی درمانی که موجب حالت تهوع و استفراغ می‌شود را نیز به موارد گفته شده در کاهش اشتها، اضافه کنید.

در ضمن، مصرف مداوم غذاهای رژیمی نیز می‌تواند باعث ایجاد بی اشتهایی در افراد مسن شود زیرا، به آن‌‌ها حس مریض بودن را به طور پیوسته القا می‌کند.

 

تغییرات بدن سالمندان

بدن با گذر عمر تغییرات زیادی کرده و از حجم ماهیچه‌‌ها کاسته می‌شود. همچنین به مرور زمان، سرعت سوخت و ساز بدن کاهش یافته و باعث می‌شود افراد مسن کمتر از گذشته غذا مصرف کنند.

در ضمن، میزان ترشح هورمونی که منجر به حس سیری در افراد می‌شود نیز در سنین بالا افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، در افراد سالمند معمولا حس بویایی و چشایی ضعیف تر شده و آن‌‌ها تصور می‌کنند غذاها مثل قبل خوش طعم و خوش بو نیستند.

سالمندان و سختی در جویدن و بلعیدن

از دست دادن دندان‌‌ها، کار جویدن را سخت کرده و موجب محدودیت می‌شود و افراد مسن نمی‌‌توانند هر غذایی را بخورند.

علاوه بر این، بروز بیماری‌‌هایی مثل انواع سرطان‌‌ها و یا سکته نیز باعث ایجاد مشکل در بلعیدن غذا می‌شود.

بنابراین، افرادی که مشکل بلع دارند، هر غذایی را نمی‌‌توانند بخورند، زیرا ممکن است در حین بلع، دچار مشکلاتی همچون خفگی و یا التهاب شش‌‌ها نیز بشوند.

اینگونه از افراد سالمند مجبورند رژیم غذایی مخصوص به خود را داشته تا خطر کمتری آن‌‌ها را تهدید کند.

کمک به حفظ وزن مناسب سالمندان

حفظ وزن بدن در هر سنی، به ویژه در کهنسالی، کاملا مهم و ضروری است و فرد را در سلامت نگه می‌دارد.

اگر شما از آن دسته سالمندانی هستید که بر اثر کاهش اشتها دچار لاغری شده اید، روش‌‌های زیر را به کار برید تا مشکل نبود اشتها را از میان برداشته و وزن مطلوب خود را حفظ کنید.

 

تغییر روش غذا خوردن به منظور افزایش اشتهای سالمندان

* به جای مصرف وعده غذاهای سنگین، بهتر است که غذای مورد نیاز روزانه خود را به وعده‌‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و همیشه از میان وعده‌‌های سبک انتخاب کنید.

* از مصرف غذاها و نوشیدنی‌‌هایی که سرشار از شکر و چربی هستند به‌شدت پرهیز کنید.

افزایش دریافت مقدار کالری سالمندان

* از ماهی‌‌های ساردین و تست استفاده کنید.

* کره بادام زمینی و تست می‌تواند انرژی مورد نیاز شما را فراهم کند.

* سوپ، پاستا، گوشت، پنیر و شیر برای خود آماده کنید.

* قبل از خواب شیر بنوشید.

* از دانه‌‌هایی که سرخ نشده‌اند مصرف کنید.

* آواکادو را روی نان تست خود ریخته و یک میان وعده پرانرژی بخورید.

* از کره، آرد و شیر، سس درست کرده و روی ماهی و سبزیجات خود بریزید.

* به جای مصرف یک فنجان چای یا قهوه، یک فنجان شیر پرچرب بنوشید.

* به سیب زمینی خرد شده کره و شیر افزوده و آن را به آرامی بپزید و میل کنید.

البته اگر مشکلات فشارخون، چربی، دیابت و بیماری‌‌هایی داشتید که باید نوع تغذیه‌تان کنترل شده باشد، پیش از مصرف هر نوع غذایی، حتما با یک کارشناس تغذیه مشورت کنید.

تحرک بدنی سالمندان

تحرک بدنی و ورزش‌‌های سبک روزانه می‌تواند افراد مسن را سلامت، فعال و مستقل از دیگران نگه دارد.

علاوه بر این، تحرک بدنی سلامت قلبی این افراد را تضمین کرده و خطر ابتلا به نارسایی‌‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

همچنین، هر قدر این افراد حرکت بدنی بیشتری داشته باشند، گرسنه‌تر شده و تمایل بیشتری به صرف غذا خواهند داشت.

صرف غذا کنار دوستان و اعضاء خانواده

افراد مسن بهتر است با دوستان و افراد خانواده خود غذا بخورند.

این کار باعث می‌شود تمایل آنها به خوردن بیشتر شده و هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی در سلامت بیشتری باشند.

در ضمن، این دسته از افراد می‌توانند گاهی اوقات به رستوران رفته و با جمع و در کنار مردم غذا صرف کنند.

غذاهای حاضری

اگر افراد مسن به راحتی نمی‌‌توانند در منزل پخت و پز کنند، می‌توانند از روش‌‌های زیر استفاده نمایند:

* از غذاهای آماده کم نمک استفاده کنند. بنابراین، به برچسب روی بسته‌‌ها توجه کرده تا غذای متناسب خود را بیابند.

* در منزل از قبل، یکسری میوه خشک کرده تا در مواقعی که نمی‌توانند غذا بپزند، از آن‌‌ها به عنوان یک جایگزین مناسب استفاده نمایند.

* زمانی که حال و حوصله دارند، چند نمونه غذا با سبزیجات خرد شده آماده کرده و فریزری کنند.

البته، هر غذایی که فریزری می‌شود، ظرف 5 روز پس از آن حتما باید مصرف شود وگرنه در صورت طولانی تر شدن مدت نگهداری، ارزش غذایی خود را از دست خواهد داد.

* از میان وعده‌‌هایی مثل ماست، دانه‌‌ها و میوه‌جات استفاده نمایند.

* می‌توانند از رستوران و مکان‌‌هایی که از صحت و سلامت کارشان مطمئن هستند، برای خود غذا سفارش دهند.

* گاهی اوقات در صورتی که به هر دلیلی نمی‌‌توانند غذا درست کنند، به رستوران مورد اطمینان خود بروند.

زندگی آنلاین

ارسال شده در 7 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • توصیه هایی مهم در مورد فشار خون
  • علائم، درمان و پیش آگهی تومور ویلمز
  • اثرات مثبت و منفی و فواید مهم ورزش حاملگی
  • چرا پس از صرف وعده های غذایی دلمان دسر شیرین میخواهد؟
  • آیا بوتاکس راه درمان میگرن است؟
  • والدین کودکان کم شنوا بخوانند
  • سوالاتی درباره عارضه پوکی استخوان
  • برای استفاده‌ صحیح از کرم صورت این 4 روش را بدانید
  • تبدیل شدن زندگی زناشویی به میدان جنگ
  • آیا می دانستید ورزش بر زیبایی هم تاثیر دارد؟
  • كشف علت چاقي پس از مصرف داروهاي آرام بخش
  • گرمتر شدن هوا و آسیب های بیماری زای آن
  • درمان جدید برای مبتلایان به آلوپسی آره‌آتا
  • محافظت از لثه با این روغن مفید
  • همه چیز درمورد مراقبت های غذایی پس از سکته
  • محبوبترین ها

  • مقابله با چاقی با تغذیه سالم
  • مواد افزودنی مضر همراه به ماست
  • عدم دریافت ویتامین ب 12 و این اختلالات در بدن
  • در طول روز ، چه ساعتی میوه بخوریم؟
  • ماست و تداخلات غذایی اش
  • به آسانی هر روز 500 کالری کمتر مصرف کنید
  • ناسالم ترین خورد و خوراک در ماه رمضان
  • با غذاهایی که شما را خشمگین می کند آشنا شوید
  • سالادی که داروی ضد سرطان است
  • انواع روش های پخت را بدانید
  • دانستنی های مهم و جالب در رابطه با ویتامین k
  • نسخه تغذیه ای برای چربی سوزی و عضله سازی
  • تغییر مزاج برای مقابله با بیماری قلبی
  • چربی شیر سالمتر از آنست که فکر میکنید
  • بهترین ساندویچ از نظر سلامت و ارزش غذایی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است