why-does-rubbing-tired-eyes-feel-good

اگر بیشتر اوقات دچار خستگی چشم می شوید پیشنهاد می کنیم با ماساژ صحیح این خستگی را از بین ببرید سردرد و دردهای شایع چشم بابت خستگی و استفاده زیاد از قوه بینایی پدید می آیند روغن زیتون، روغن جوانه گندم، روغن هسته انگور یا روغن بادام از جمله بهترین روغن ها برای ماساژ چشم به شمار می آیندتسریع جریان گردش خون و کاهش درد و خستگی با کمک ماساژ چشم ایجاد می شود .

دریافت این ماساژ که از جمله ساده‌ترین ماساژهای رفع خستگی عضلات چشم است به ما کمک می‌کند تا نیروی از دست رفته عضلات چشم را به آن‌ها باز گردانیم و با تسریع جریان گردش خون در این ناحیه از بروز خشکی و دردهای احتمالی ناشی از آن در چشم و عضلات اطراف آن پیشگیری کنیم.

ماساژ عضلات اطراف چشم یکی از موثر‌ترین راه‌ها برای‌کاهش فشارهایی است که در طول روز بر این عضلات وارد می‌شود. ماساژ این عضلات علاوه‌بر آن‌که خستگی روزانه را از این ناحیه بیرون می‌کند تاثیر مستقیمی بر اعصاب اطراف چشم داشته و می‌تواند از بروز خشکی چشم، سردرد و دردهای شایع چشم به‌ویژه در ساعت‌های پایانی روز پیشگیری کند. بسیاری از افرادی که از کامپیوتر استفاده می‌کنند یا ساعت‌های زیادی را به مطالعه و تماشای تلویزیون می‌گذرانند در ساعت‌های پایانی روز به این ماساژ احتیاج پیدا می‌کنند. دریافت این ماساژ که از جمله ساده‌ترین ماساژهای رفع خستگی عضلات چشم است به ما کمک می‌کند تا نیروی از دست رفته عضلات چشم را به آن‌ها باز گردانیم و با تسریع جریان گردش خون در این ناحیه از بروز خشکی و دردهای احتمالی ناشی از آن در چشم و عضلات اطراف آن پیشگیری کنیم.این ماساژ را با روغن گیاهی تجربه کنید

برای ارائه این ماساژ و بهبود خستگی چشم می‌توانید از روغن نیز استفاده کنید. یکی از بهترین روغن‌ها برای ماساژ اطراف چشم روغن زیتون و روغن جوانه گندم است. برای شروع، صورت و چشمان‌تان را از هرگونه مواد آرایشی و بهداشتی پاک کرده و آن را کاملا خشک کنید. سپس با کمک روغن‌هایی مثل روغن زیتون، روغن جوانه گندم، روغن هسته انگور یا روغن بادام که در گروه روغن‌های زود جذب قرار دارند سرانگشتان‌تان را آغشته کرده و برای ماساژ دادن صورت آماده شوید. این ماساژ را می‌توانید روی صورت خود یا صورت دیگر اعضای خانواده اجرا کنید.
این نقطه را 3 دقیقه ماساژ دهید

حدفاصل 2 چشم فاصله‌ای وجود دارد که از آنجا پل بینی آغاز می‌شود. در 2 طرف این پل نقطه‌ای وجود دارد که ماساژ دادن آن تاثیر زیادی در کاهش خستگی چشم و عضلات این ناحیه دارد. برای ماساژ این نقطه ابتدا چشم‌های خود را ببندید و پس از آغشته‌کردن سبابه 2 انگشت این نقطه را به‌مدت 3 دقیقه به آرامی ماساژ دهید. دقت کنید که فشار سرانگشتان‌تان آرام و ملایم باشد و حرکت پوست و عضلات لطیف این ناحیه را زیر پوست خود احساس کنید. این ماساژ نخستین مرحله برای افزایش میزان جریان گردش خون در عضلات ناحیه چشم و رفع خستگی محسوب می‌شود. توصیه می‌شود افرادی این ماساژ را به نزدیکان‌شان ارائه دهند که ناخن بلند نداشته باشند. ناخن بلند مانع از ارائه صحیح ماساژ به عضلات چشم شده و امکان آسیب‌زدن به پوست اطراف ناحیه چشم را تشدید می‌کند.

عضلات بیرونی چشم را فراموش نکنید

عضلات بیرونی چشم درست در زاویه خارجی چشم قرار گرفته‌اند. این عضلات بسیار حساس و لطیف هستند و باید مراقب بود که با فشار بیش از حد انگشتان به آن‌ها آسیب وارد نشود. برای ماساژ این نقطه کافی است نرمی انگشتان سبابه را نزدیک به زاویه خارجی چشم‌ها قرار دهید و با حرکت‌های دورانی اما آرام عضلات این ناحیه را ماساژ دهید. ماساژ این ناحیه علاوه بر تغذیه و آبرسانی مناسب سلول‌ها و بافت‌های این ناحیه به تخلیه خستگی از این ناحیه کمک کرده و موجب ریلکسی عضلات چشم می‌شود. هر چه میزان ریلکسی عضلات چشم به‌ویژه در زاویه چشم‌ها بیشتر باشد احتمال بروز چروک‌های سطحی و عمیق در این ناحیه نیز کاهش می‌یابد.

ماساژ عضلات شقیقه و تسکین تنش‌ها

پس از انجام ماساژ نقطه درونی و بیرونی چشم، نوبت به عضلات شقیقه می‌رسد که در ارتباط نزدیک با عضلات ناحیه چشم است. برای ماساژ لازم است از هر 2انگشت سبابه‌خود کمک بگیرید. تنها کافی سرانگشتان‌تان را روغنی کرده و بند اول انگشتان سبابه را روی شقیقه‌ها بگذارید. در این مرحله کافی است با حرکات دورانی عضلات شقیقه و عضلات نزدیک به زاویه بیرونی چشم را ماساژ دهید. این ماساژ علاوه بر این‌که به رفع تنش و خستگی چشم‌ها به‌دلیل انجام فعالیت‌ها و کار روزانه کمک می‌کند، موجب آرامش اعصاب این ناحیه شده و ماساژ گیرنده را آرام و ریلکس می‌کند.
انتقال انرژی به چشم‌ها با ماساژ

در ناحیه پس سر نیز 2 نقطه وجود دارد که در انتقال انرژی و ایجاد جریان گردش خون مناسب در عضلات چشم بسیار موثر است. این 2 نقطه که درست در ناحیه رویش موها در پشت سر قرار دارند را با کمک 2 انگشت شست به آرامی ماساژ دهید. بهترین ماساژ برای این نقطه ارائه ماساژ دورانی خفیف است که در مدت زمان 3دقیقه به مرور بر میزان فشار سرانگشتان شست افزوده می‌شود. تنها مراقب باشید که میزان این فشار به حدی نرسد که موجب آزار ماساژ گیرنده باشد. این ماساژ را می‌توانید هم با کمک روغن و هم بدون روغن روی نقاط پس‌سری اجرا کنید.

تخلیه خستگی از ناحیه سر و گردن

در آخرین مرحله برای ایجاد ریلکسی و تخلیه خستگی و انرژی‌های منفی از ناحیه سر بهترین کار ماساژ نقاط روی شانه است. این نقاط که در 2 طرف گردن و در حد فاصل مساوی میان گردن و شانه قرار گرفته است را با کمک هر دو انگشت شست و سبابه ماساژ دهید. این نقطه را میان دو انگشت گرفته و با فشارهایی که به مرور قوی‌تر می‌شود یک تا 3 دقیقه ماساژ دهید. این ماساژ کمک می‌کند تنش‌های ناحیه سر و گردن کم شده و اعصاب این ناحیه ریلکس و آرام شود. با آرامش یافتن اعصاب این ناحیه اعصاب چشم نیز به مرور به ریلکسی می‌رسند.

نکته : ارائه ماساژ عضلات ناحیه چشم، خواص متعددی دارد. یکی از مهم‌ترین این خواص از بین بردن خستگی‌ها و فشارهایی است که در طول روز در این عضلات به‌وجود می‌آید. همه ما در طول روز به‌دلیل قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، انجام فعالیت‌های اداری، کار با کامپیوتر، تماشای تلویزیون، مطالعه، دوخت و دوز و بسیاری دیگر از کارهای روزمره از چشمان‌مان کار می‌کشیم اما کمتر به رفع خستگی و تخلیه فشارها و تنش‌های این عضو مهم فکر می‌کنیم. ارائه ماساژ به عضلات ناحیه چشم علاوه بر رفع خستگی و افزایش توانایی و قدرت بینایی در افراد به پیشگیری از پیری زودرس پوست در این ناحیه نیز کمک می‌کند. به این ترتیب که هر چه میزان خستگی و فشاری که بر عضلات این ناحیه وارد می‌شود کمتر باشد از میزان چین و چروکی پوست در این ناحیه نیز کاسته می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم هر شب پیش از خواب این ماساژ را دست کم روی عضلات چشم خود اجرا کنید.

منبع : برترین ها

 

ارسال شده در 11 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع چشم و چشم پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • نوشیدنی مضر برای قد بلندشدن فرزندتان
  • اختلال های توام در روانشناسی کودک
  • اهمیت ورزش بر عملکرد ذهن کودک
  • هنر تزئین غذا و میوه توسط ماهرترین آشپزهای خارجی
  • لطفا مراقب خطرات ماشین ظرفشویی باشید
  • ترشی خوردن و ارزش غذایی آن
  • سوء استفاده در زمینه عاطفی
  • فرآورده های مناسب برای دیابتی ها
  • اهمیت رعایت بهداشت تلفن همراه
  • بادمجان شکم پاره گیاهی ترکیه
  • 40 نکته مفید روابط زناشویی در کتاب كلیدهای طلایی در ازدواج موفق
  • استفاده از جگر برای رفع کم خونی
  • علت ایجاد و تشدید تیک عصبی چیست؟
  • قسمت دوم دکتر سلام | پیشگیری بیماری های قلبی و عروقی
  • آیا با ورزش کردن می‌شود چربی‌ ‌های شکم را از بین برد؟
  • محبوبترین ها

  • ورزش ماهیچه ای برای باریک تر بنظر رسیدن ا ندام
  • انواع تمرینات شکمی برای مبارزه با چربی ها (بخش دوم)
  • اصول استفاده از تمرینات کششی و دستگاههای بدنسازی
  • برای داشتن باسنی عضلانی و سفت این 8 حرکت را انجام دهید
  • راهکار هایی برای داشتن ثبات وزنی
  • تعریف استقامت بلند مدت
  • وزن ورزشکار چگونه کنترل و مدیریت می شود
  • چگونه به سهولت کوفتگی عضلانی پس از ورزش را از بین ببریم؟
  • در منزل چگونه ورزش ۱۰-۱۰-۱۰ را انجام دهیم
  • آیا بکارگیری استپر برای زانوها مفید است؟
  • افزایش شوق به ورزش
  • 4 شیوه درمانی برای عضلات پشت پا
  • حرکات ورزشی موثر برای درمان نارسایی مزمن کلیوی
  • مراقبت در برابر بیماری های قلبی و عروقی
  • اگر استروئیدها را هم زمان استفاده کنید چه عواقبی دارد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است