57303356_xs

استفاده از آلوی خشک چه فایده هایی برای سلامتی ما به همراه خواهد داشت آلوی خشک دوستدار قلب،ملین،کمک به هضم غذا،سلامت استخوان ها،تنظیم فشار خون،مفید برای حافظه است و فایده های بی نظیری برای بدن دارد سعی کنید از این ماده خوراکی به عنوان میان وعده یا چاشنی در غذاهایتان استفاده کنید در ادامه روش تهیه آلوی خشک را شرح داده ایم با ما همراه باشید و از مشرف این میوه خوشمزه لذت ببرید.

فواید مصرف آلو خشک

آلو خشک خواص متعددی دارد، از کمک به سلامت قلب و استخوان ها گرفته تا سیر نگه داشتن و کمک به کاهش وزن. در این مطلب به طور کامل به فواید مصرف آلو خشک خواهیم پرداخت و در انتها طرز تهیه آن را با شما به اشتراک میگذاریم.

 

دوستدار قلب

یک عدد از این میوه حاوی ۱۱۳ میلی‌گرم پتاسیم است که فشار خون را کنترل می‌کند و خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

باید بدانید رنگ‌دانه در آلوها وجود دارد و با رادیکال‌های آزاد مخرب مقابله کرده و به این ترتیب جلوی ابتلا به سرطان را می‌گیرد.

ملین است

آلو خشک راه حلی طبیعی برای دفع راحت است! میزان فیبر موجود در آن تقریباً معادل بلغور جو دو سر است. در واقع ۴ عدد آلو خشک حدوداً ۳ گرم فیبر حل شدنی و حل نشدنی در خود دارد.

مصرف ۱ یا ۲ عدد آلو خشک در بین غذا یا به عنوان چاشت کافی است. توجه داشته باشید به خاطر اثرات ملینی آلو خشک از زیاده‌روی در مصرف آن بپرهیزید

آلو خشک خاصیت ملینی خود را مدیون فیبرهای حل شدنی است و فیبرهای حل نشدنی موجود در آن باعث سرعت بخشیدن به عبور مدفوع از روده می‌شود. البته این میوه‌ی خشک فوق‌العاده همچنین دارای دو ملین طبیعی، دی فنیل ایزاتین و سوربیتول می‌باشد.

متخصصان توصیه می‌کنند در صورتی که دچار یبوست هستید، هر روز ۲ یا ۳ عدد آلو خـشک را با صبحانه میل کنید. البته می‌توانید با توجه به عکس‌العمل مزاجی خود مقدار مصرف‌تان را تنظیم کنید.

سلامت استخوان ها

یکی دیگر از مواردی که می توان از فواید آلو خشک نام برد محکم کردن استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان آنهاست.

مصرف روزانه ۳ عدد آلو خـشک می‌تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند و همچنین توجه داشته باشید که این میوه ویتامین‌های بسیار زیادی دارد که در استخوان سازی به شما کمک خواهند کرد.

کمک به هضم غذا

آلو خشـک به کولول (بخشی از روده بزرگ) کمک می کند تا وظیفه خود را به خوبی انجام دهد باید بدانید که هر یک عدد آلو خشک حاوی یک گرم فیبر است.

مصرف این میوه میزان قند خون را تنظیم کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

فشار خون

آلو خشـک یکی از منابع غنی پتاسیم است. تحقیقات انجام گرفته در سالهای اخیر تاثیر پتاسیم را در کاهش فشار خون نشان داده اند. با توجه به اینکه آلو حاوی سدیم کمی می باشد. مصرف متعادل آن در کنترل فشار خون موثر است.

آلو خشک، شما را سیر می‌کند

این خاصیت آلـو خشک از فیبرهای موجود در آن ناشی می‌شود. آلو خشک دارای فیبر زیادی است: در ۱۰۰ گرم آلو خشک ۷ گرم یا به اندازه‌ی بلغور جو دو سر فیبر وجود دارد. در تغذیه وجود فیبرها برای از بین بردن اشتها ضروری است. به ویژه اینکه تغذیه‌ی مدرن سعی دارد مزیتی برای مصرف گوشت و لبنیات قائل شود.

برای اینکه به میل شدیدتان برای خوردن غلبه کنید، آلو خشک را در برخی از غذاهایتان بگنجانید. همچنین می‌توانید این میوه‌ی خشک را به عنوان چاشت میل کنید. اگر دچار یبوست نیستید از مصرف روزانه بیش از ۲ عدد آلو خشک بپرهیزید تا دچار اختلالات مربوط به روده نشوید.

مفید برای حافظه

مصرف روزانه سه تا چهار عدد آلو خـشک که سرشار از آنتی اکسیدان ها است می تواند با رادیکال‌های آزادی که به حافظه و مغز آسیب می رسانند مقابله کند. آلو خشک این خاصیت را دارد که رادیکال‌های آزاد مخرب را از بین ببرد و حافظه شما را در شرایط سالمی نگه دارد.

انرژی زا

آلو خشـک سرشار از کربوهیدرات‌ها است. ۱۰۰ گرم آلو خشک حاوی ۴۹ گرم کربوهیدرات است به همین دلیل این میوه‌ی خشک انرژی زا است. این کربوهیدرات‌ها متنوع هستند (گلوکز، فروکتوز و سوربیتول) و به تدریج جذب بدن می‌شوند و این امر از بالا رفتن قند خون و در پی آن احساس گرسنگی جلوگیری می‌کند. بنابراین مصرف این میوه‌ی خشک برای افرادی که زیاد ورزش می‌کنند توصیه می‌شود.

البته میزان مصرف آلو خشک می‌تواند باید با توجه به فعالیت‌های بدنی روزانه‌ی شما متفاوت باشد؛ در صورتی که تحرک بدنی کمی دارید، ۱ یا ۲ عدد آلو خشک برای بدن کافی است. اما اگر به گردش‌های طولانی می‌روید بیشتر از این مقدار میل کنید. در صورت مصرف بیش از ۳ عدد به تأثیرات ملینی آن نیز توجه داشته باشید.

طرز تهیه آلو خشک

آلـو خشک از آلوهایی تهیه می‌شود که از نظر سفتی گوشت و میزان قند موجود در آن متفاوت است.

آلوی تازه را در مقابل نور خورشید یا در کوره‌ها خشک می‌کنند.

بر خلاف آلوی تازه، آلوی خشک حاوی آب اندکی است و از این رو انرژی (قندها) و مواد مغذی آن ( مواد معدنی و ویتامین‌ها) بیشتر است.

توجه داشته باشید هر ۱۰۰ گرم آلو به طور متوسط ۵۲ کیلو کالری دارد و این میزان برای آلو خشک به ۲۱۰ کیلو کالری می‌رسد.

گیاه یاب

 

ارسال شده در 11 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • ورزش صورت و رفع چروک صورت
  • پوست الاغ شما را جوان میکند
  • تهدید عفونت های مختلف برای بروز زوال عقل
  • همه عوارض کار کردن زیاد
  • موثرترین روش های در امان ماندن از سرطان
  • سمی بودن گوجه و این نشانه ها
  • علت اینکه بچه ها عاشق دالی بازی هستند
  • درباره میگو چه نکاتی راباید بدانیم؟
  • پرخوری عصبی و درمان آن از نظر روانشناسی
  • آشنایی با مشخصات سگ های اهلی قبل از خرید
  • داروهای بدون نیاز به نسخه در رویارویی با هموروئید (بواسیر)
  • آواز راهی برای آرام کرن نوزاد
  • اگر با رشد موهایتان مشکل داربد بخوانید
  • ماندگار شدن در خاطره های دیگران با این رفتارها
  • آیا ورزش برای دیابتی ها خطر دارد؟
  • محبوبترین ها

  • چگونه ورزش پلانکت انجام دهیم(آموزش تصویری)
  • در طول بارداری از ورزش کردن غافل نشوید
  • در طراحی یک برنامه ورزشی باید به چه مواردی توجه شود
  • از رشته های مربوط به اسکیت نمایشی چه میدانید؟
  • فقط با 4 ورزش از درد سیاتیک رها شوید
  • نوجوانانی که ورزش میکنند تغذیه آنها باید چگونه باشد؟
  • درباره مکمل پروتئین وی شرکت آپتیموم چه میدانید
  • برای لاغری و تناسب اندام چه تمرینات ورزشی مفید است؟
  • تکنیکهای ذهنی و بهبود تمرینات ورزشی
  • تقویت ساعد و تمرینات لی هانی
  • اهمیت و اهداف علم تمرین در تربیت بدنی
  • آب و نقش حیاتی آن در بدنسازی
  • تحرک و فعالیت زیاد راز سالم ماندن
  • تمرین های مختلف ورزشی در بارداری
  • فوتوالی، ورزش کودکان تنبل نیست
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است