Sona این موارد را از سونا میدانستید؟

کسانی که به استخر میروند غیر ممکن است حتی یک بار هم به سونا نرفته باشند و خود را از این لذت زیاد بی بهره بگذارند.اتاق سونا یکی از مکان های لذت بخش در جهان است که مردم بخصوص ورزشکاران از آن استفاده میکنند و اکثر افراد دوست دارند چند دقیقه را در اتاق سونا در آرامش بگذرانند و باید بگوییم سونا فواید زیادی دارد.

فواید سونا

میزان گرما و رطوبت سونا تاثیر آن بر بدن را تغییر می‌دهد. سونا باعث افزایش جریان خون، کاهش سوزش عضلات، بهبود بخشیدن به حرکت مفاصل و درمان آرتروز می‌شود. گرمای سونا آرامش را افزایش می‌دهد و برای سلامتی مفید است.

به گزارش سایت MNT،استفاده از سونا احتمال مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد. افرادی که در طول هفته‌ دو تا سه بار از سونا استفاده می‌کنند، ۲۲ درصد کمتر احتمال مرگ ناگهانی دارند. افرادی که در طول هفته‌ بیش از چهار بار از سونا استفاده می‌کنند، ۶۳ درصد کمتر دچار مرگ ناگهانی می‌شوند.

بررسی‌ها نشان داده است که نشستن در سونا می‌تواند تاثیر ورزش با شدت متعادل را داشته باشد. ضربان قلب تا ۱۵۰ بار در ‌دقیقه افزایش می‌یابد و جریان خون افزایش می‌یابد. سونا عملکرد سلول‌های قلب را بهبود می‌بخشد. این سلول‌ها در میزان خون رسانی به ارگان‌های بدن تاثیر گذار هستند و عملکرد قلب را بهبود می‌بخشند.

استفاده از سونا استرس را کاهش می‌دهد. با همه این‌ها سونا نباید جایگزین برنامه‌های ورزشی شود و باید همراه با ورزش استفاده شود.

خطرات سونا

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، استفاده متعادل از سونا بی‌خطر است. رفتن از سونای بخار به داخل استخر آب سرد توصیه نمی‌شود ، زیرا فشار خون را افزایش می‌دهد. افرادی که فشار خون کمی دارند باید قبل از استفاده از سونا با پزشک مشورت کنند. افرادی که سکته قلبی داشته‌اند نیز به مشورت با پزشک احتیاج دارند.

یکی از خطرات استفاده از سونا کاهش میزان رطوبت و آب بدن است، زیرا تعریق افزایش می‌یابد. افرادی که بیماری‌های خاصی همچون بیماری کلیه دارند نیز در معرض کاهش میزان آب بدن در سونا هستند. همچنین دمای بالای هوا در سونا ممکن است باعث سرگیجه و تهوع شود.

برای استفاده از سونا چه نکاتی را باید رعایت کرد

– الکل مصرف نکنید. الکل احتمال کاهش آب بدن را افزایش می‌دهد.

– زمان استفاده از سونا را محدود کنید. بیش از ۲۰ ‌دقیقه در سونا نمانید. افرادی که کمتر از سونا استفاده کرده‌اند، بهتر است که کمتر از ۱۰ ‌دقیقه‌ در اتاق سونا بمانند.

– آب بنوشید. بهتر است آب و مایعات مصرف کنید تا جایگزین آب از دست رفته بدن شود. افرادی که در سونا هستند باید دو تا چهار لیوان آب بنوشند.

– در صورت بیماری از سونا استفاده نکنید. بهتر است صبر کنید تا بیماری شما بر طرف شود. زنان باردار نیز بهتر است با پزشک مشورت کنند.

تصورات اشتباهی نیز درباره سونا وجود دارد . بعضی افراد فکر می‌کنند که استفاده از سونا سموم را از بدن خارج می‌کند. هیچ شواهد علمی برای این مساله وجود ندارد. عرق لزوماً از سم تشکیل نشده است. بسیاری از سموم به روش‌های دیگری باید از بدن خارج شوند.

تصور غلط دیگر درباره سونا این است که سونا وزن را کاهش می‌دهد. ممکن است که استفاده از سونا به تنهایی باعث کاهش نیم کیلو از وزن بدن شود، اما این کاهش وزن به دلیل از دست دادن آب بدن است و نه چربی‌ها، به محض این که فرد غذا بخورد و آب بنوشد این میزان وزن جایگزین می‌شود.

منبع : ایران ویج

ارسال شده در 11 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیرات اضافه وزن والدین بر روی وزن فرزندان
  • سرگیجه با اختلال در گوش میانی
  • موثرترین و بهترین روش ها در کاهش خشونت
  • دوز بالاي آسپيرين مي‌تواند ميگرن و سردردهاي شديد را تسكين دهد
  • چرا سینه کودک خس خس میکند؟
  • پیشگیری از وارد شدن آسیب به مغز با آزمایش خون
  • عکس های میوه بیل بری
  • آیا فرزندتان برای داشتن یک گوشی موبایل آماده است؟
  • پیامدهای عدم رسیدگی به زردی نوزاد
  • مناسب ترین رفتار با کودکان بیش فعال
  • سرطان پوست با زیاده روی در مصرف آب پرتقال
  • فوت و فن های داشتن موهای زیبا و سالم
  • افزایش بی شمار مصرف نمک در میان مردم کشور
  • دل درد بچه با این سندرم
  • 5 چیزی که دیابتی ها باید مراقب باشند
  • محبوبترین ها

  • میان وعده های بی ضرر برای دیابتی ها
  • اهمیت خود مراقبتی در امراض قندی
  • بی خوابی مردها، مؤثر در ابتلا به دیابت
  • دیابت و عوارض بالارفتن
  • اصلا نباید به اشخاص دیابتی این حرفها را بگویید
  • دشمنی دیابت با مغز
  • متعادل نبودن بیوانرژتیک در سلولهای بتا و مبتلا به دیابت نوع 2
  • بهترین و موثرترین ورزشها برای مبتلایان به دیابت
  • آیا دیابتی ها می توانند لوبیا بخورند
  • مراقبت های لازم هنگام اندازه گیری قند
  • چطور می توان با ورزش قند خون را پایین آورد
  • اسنک های میوه ای زیادتر از شیرینی ها قند دارند
  • با این 5 روش ساده، دیابت را کنترل کنید
  • آیا غذاهای حاوی امگا 3 برای بیماران دیابتی مفید است
  • دیابتی‌ها پیش از فعالیت ورزشی این موارد را بدانند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است