مبارزه با چاقی کنترل میزان اشتها رژیم‌های غذایی پر کربوهیدرات رژیم غذایی کم پروتئین افزایش طول عمر

اگر می خواهید طول عمر مناسبی داشته باشید بهتر است به کاهش اشتها، متعادل کردن سوخت و ساز بدن، تقویت دستگاه ایمنی خود توجه کنید چون در سلامتی شما نقش زیادی ایفا می کنند  رژیم‌های غذایی پر کربوهیدرات و کم پروتئین به شما در این زمینه کمک زیادی میکند با ایجاد تعادل در اشتها هورمونهایتان نیز متعادل خواهند شد و در نتیجه بدنی سالم تر و عمری طولانی تر خواهید داشت.

محققان استرالیایی پی برده‌اند بر خلاف آن چیزی که به نظر می‌رسد، شاید یک رژیم غذایی کم پروتئین و پر کربوهیدرات، برای افزایش طول عمر و مبارزه با چاقی مفیدتر باشد.

مقاله آنها که در ژورنال علمی Cell Metabolism منتشر شده، تصویر واضحی را از نقش هورمونی به نام Fibroblast Growth Factor 21 (FGF21) توصیف می‌کند. این هورمون اصطلاحا به آبشار جوانی شناخته شده و عمدتا در کبد تولید می‌شود.مطالعات قبلی پی نشان داده‌اند که هورمون FGF21 در کاهش اشتها، متعادل کردن سوخت و ساز بدن، تقویت دستگاه ایمنی و افزایش طول عمر نقش مهمی دارد. همچنین این هورمون کاربرد درمانی برای دیابت هم دارد. اما درباره اینکه این هورمون در بدن ما چگونه ترشح و آزاد می‌شود، اطلاعات کمی داریم.

حالا محققان دانشگاه سیدنی پی برده‌اند که رژیم‌های غذایی پر کربوهیدرات و کم پروتئین بهترین روش برای افزایش سطح FGF21 در موش‌ها هستند.

«سامانتا سولون»، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «علیرغم محبوبیت رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین، تحقیقات ما نشان می‌دهد که با افزایش سن، دقیقا برعکس آن برای ما مفید است. یعنی رژیم غذایی کم پروتئین و پر کربوهیدرات برای سلامتی ما در سنین بالاتر و افزایش طول عمر بیشترین سود را دارد.»

«افزایش میزان هورمون FGF21 به تعادل میان پروتئین و کربوهیدرات بستگی دارد و این تعادل هم برای کنترل میزان اشتها نسبت به پروتئین اهمیت دارد.»

این یافته‌های جدید محققان را یک قدم به نحوه ساز و کار FGF21 نزدیک‌تر می‌کند و نحوه استفاده از آن به افراد کمک می‌کند که بیشتر عمر کنند و زندگی سالم‌تری داشته باشند.

در این تحقیق ۲۵ رژیم غذایی با میزان پروتئین، کربوهیدرات، چربی و محتوای انرژی متفاوت روی موش‌ها آزمایش شد.

منبع : دیجی مگ

 

ارسال شده در 21 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیر ادویه های تند بر کم شدن وزن
  • چگونه اطمینان حاصل کنیم نوزادمان به خوبی شیر میخورد؟
  • مشکلات گوارشی با این نشانه ها
  • آشنایی با برخی مواد اعتیادآور
  • حتی میزان کم ورزش هم به بدن کمک میکند
  • مفهوم شدت تمرين چیست؟
  • سامانه تلفنی برای مشاوره و رفتار با اطفال
  • نکات مهم و مفید ورزشی
  • کمک طب سنتی برای مشکلات روحی بیماران مبتلا به ام اس
  • مشکلات قلبی با دود کردن سیگار
  • شیر طلایی؛ از فواید تا طرز تهیه
  • شرایط کیف مدرسه اطفال
  • افزایش اطلاعات عمومی در زمینه خوراکی ها
  • ده دستور برای اینکه به راحتی چین و چروک پوست را از بین ببرید
  • افزایش میل فرزند به مصرف شیر
  • محبوبترین ها

  • نکاتی جالب و خواندنی در مورد غذا های ایرانی
  • از کپک در غذا دوری کنید
  • آب کردن چربی های شکم و پهلو
  • بهترین ترفندهای غذاهایی برای کاهش مصرف نمک
  • غذاهایی که با بدن شما سازگارند را بشناسید
  • بررسی تغذیه در دوران شیردهی از دیدگاه تخصصی تر
  • دستور سوپ سالم موسمی: سوپ لوبیا قرمز تند
  • مراقب برچسب های مواد غذایی باشید!
  • این مواد غذایی می توانند عامل ایجاد مسمومیت باشند
  • خوردنی های مضر برای سندروم روده تحریک پذیر
  • باز هم از منفعتهای صبحانه
  • مکملهای غذایی که حافظه را تقویت میکند
  • اهمیت صرف ناهار سر موقع
  • انواع گوشت ها برای انواع مزاج ها
  • خطرات ناشی از خوردن هندوانه
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است