interior-of-body
برای مراقبت بیشتر از سیستم گوارشتان می توانید از برخی موادغذایی طبیعی کمک بگیرید هندوانه،غلات کامل،بلوبری ( توت آبی ) و توت فرنگی،کشمش،ماست ،سیب و گلابی،بذر کتان،قهوه و بسیاری خوراکی های مفید دیگر کمک بگیرید آن ها تاثیرات زیادی بر پاکسازی روده ها خواهند گذاشت التهاب روده ها ،یبوست ،نفخ ،هموروئید و بسیاری اختلالات دیگر به کمک این مواد غذایی برطرف خواهند شد .

 

 

سلامت سیستم گوارشی یعنی سلامت کل بدن، امیدوارم با همین یک جمله پی به اهمیت این بخش از بدن خود برده باشید. برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش می توانید یکی از این غذاها که ملین های طبیعی هستند را استفاده کنید.
هندوانه
این میوه تابستانی شیرین یکی از بهترین غذاهایی است که می تواند روند سیستم گوارش بدنتان را روان نگه دارد دلیلش نیز مقدار زیاد آبی است که در هندوانه وجود دارد. نزدیک به 99 درصد هندوانه آب است، بنابراین انتخابی عالی برای به حرکت درآوردن روده ها است. آب کمک می کند غذایی که خوردید در روده هایتان به حرکت در بیاید و کارهای بعدی نیز ساده تر شود.
غلات کامل
این هم یک دلیل دیگر برای قبول کربوهیدرات ها و استفاده بیشتر از نان: کمک می کنند روده هایتان به حرکت درآیند. غلات کاملی مانند بلغور، برنج قهوه ای، بلغور جو دو سر و جو سرشار هستند از فیبر خوراکی که به نرم شدن مدفوع کمک می کند و حرکتش را ساده تر می کند و حتی ممکن است از مشکل هموروئید پیشگیری کند.
بلوبری ( توت آبی ) و توت فرنگی
مربای مورد علاقه تان ترکیبات بسیار مهمی برای سلامت روده ها دارد که نامشان پکتین است. این یک نوع چربی محلول است که کمک می کند این غذاها وقتی پخته می شوند هنگام سرد شدن به شکل ژله در آیند.
سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند
کلم یکی از سبزیجات فوق العاده مفید است و از بهترین ملین های طبیعی به حساب می آید. سبزیجاتی که مانند کلم، برگ چغندر و اسفناج برگ سبز دارد، حاوی منیزیم هستند، ماده معدنی که به نرم شدن مدفوع کمک می کند تا گذشتنش از روده ساده شود.
کشمش
شاید قدیمی ها به جای آلو سیاه کشمش را تجویز کنند. این میوه خشک که بیشتر به عنوان میان وعده استفاده می شود نه تنها حاوی مواد نرم کننده مدفوع مانند منیزیم و فیبر است بلکه خیلی ها فکر می کنند طعمش نیز از آلو سیاه بهتر است. بعلاوه کشمش الکل قند نفخ آور که آلو سیاه در خود جا داده را ندارد.
ماست
ماست و کفیر حاوی پروبیوتیک هستند، که به حفظ تعادل سلامت باکتری های روده کمک می کند. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم کوچکی هستند که فیبر را می شکنند. وقتی میزان باکتری هایی که فیبر ها را می خورند بالا برود خود به خود روند گوارش غذا بهبود می یابد و همه چیز سریعتر اتفاق می افتد.
بذر کتان
اگر روی ماست یا بلغور جو دو سر بذر کتان بریزید تبدیل می شود به یک بمب ملین. این دانه ها فیبر فوق العاده بالایی دارند که کمک می کنند سایز و شکل مدفوع طبیعی شود، همچنین مقداری زیادی اسید چرب امگا 3 دارند که در آرام کردن التهاب نقش ایفا می کند. فکرش را نمی کنید که روده ها دچار التهاب شوند اما اگر مشکلاتی مانند هموروئید داشته باشید این خاصیت بذر کتان می تواند کمکتان کند.
سیب و گلابی
این میوه پائیزی سرشار است از پکتین، یک نوع فیبر که روده را تحریک می کند و کمک می کند جریان کارها در مسیر گوارشی روان شود.
بروکلی و گل کلم
بروکلی و گل کلم حاوی فیبرهای محلول و غیر محلول هستند که به سفت کردن مدفوع های شکل نگرفته کمک می کنند، روده بزرگ را روان می کنند تا جریان دفع بهبود پیدا کند و حتی در جریان سلامت بخشی به روده بزرگ نیز نقش ایفا می کند.
مرکبات
میوه های آبدار مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین یا لیمو ترش نه تنها مقدار آب زیادی در خود جای داده اند که به نرم شدن مدفوع و کاهش ورم کمک می کنند، بلکه حاوی مقادیر زیادی پکتین که تحریک کننده روده است نیز هستند. هر میوه ای که خیلی آبدار باشد می تواند به بهبود کارکرد سیستم گوارش کمک کند.
سیب زمینی شیرین
اینکه سیب زمینی شیرین را یک سوپر غذا می دانند دلیل دارد. سیب زمینی شیرین در خود مجموعه ای از مواد مغذی ملین دارد از جمله آب، فیبر، منیزیم و ویتامین B6. سیب زمینی شیرین همچنین سیستم عصبی را سالم نگه می دارند که در حرکت روده ها نقش ایفا می کند.
کدو حلوایی
کدو حلوایی قند و کربوهیدرات پایینی دارد و سرشار از فیبر است که برای تسکین یبوست حیاتی است. کدو حلوایی همچنین حاوی پتاسیم است، ماده معدنی که مانند یک الکترولیت عمل می کند تا مسیر گوارشی را متعادل نگه دارد.
قهوه
فنجان قهوه ای که هنگام صبح می نوشید ذهن و روده هایتان را تحریک می کند. کافئین باعث می شود دستگاه گواش به حرکت در آید اما بیش از حد قهوه خوردن نیز می تواند باعث یبوست شود پس مواظب باشید که چقدر قهوه می خورید.
کلم ترش
این کلم تخمیر شده سرشار است از پروبیوتیک که به فرآیند گوارش کمک می کند. البته کلم قبل از اینکه تبدیل به کلم ترش بشود نیز برای دستگاه گوارش مفید است چون حاوی مقدار زیادی فیبر می باشد.
منبع: سایت دکترکرمانی

ارسال شده در 14 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • هشدار درباره عوارض بوتاکس
  • کاندوم چیست؟ مزایای بهداشتی استفاده از کاندوم
  • علت اصلی شلختگی کودکان
  • روش های بالا بردن اراده و هوشیاری
  • خوراک یهای به ظاهر رژیمی
  • تاثیر هیجان در حافظه
  • بیماران دیابتی و داروهای پایین آورنده فشار خون
  • افراد احساسی چگونه اند
  • جدا سازی دو قلوهای سودانی در عمل جراحی موفقیت‌آمیز
  • عوامل فاسد کننده شیر مادر
  • شیرینی پرتقالی به سبک ترکیه
  • گاهی اوقات گریه لازم می شود
  • شرایط مهم برای جراحی لوزه
  • رعایت این رژیم برای بیماران قلبی ضروریست
  • آب کدو حلوایی چه فوایدی برای ما دارد؟
  • محبوبترین ها

  • راه‌کارهای افزایش متابولیسم بدن و اثر دمنوش‌های گیاهی
  • سه درصد بازار دارويي كشور را گياهان دارويي تشكيل مي دهند
  • خواص درمانی و روش مصرف “افسنتین”
  • تخم شربتی یک نوشیدنی لذت بخش و دارویی گیاهی
  • کم شدن وزن و رسیدن به تناسب اندام با این چای
  • چگونه بطور سریع و کارآمد فشار خون بالا را کاهش دهیم
  • کاربرد زیره در پزشکی و آشپزی
  • معجون سنتی معروف برای مبارزه با بیماری ها
  • سیاه دانه و برطرف کردن سرطان ریه
  • روش سنتی و موثر برای درمان اضطراب و استرس
  • پونه کوهی و یک دنیا فایده
  • آبمیوه ای برای حفاظت از سیستم تنفسی
  • چرا جینسنگ این همه خواهان دارد؟
  • احتقان قفسه سینه و داروهای خانگی
  • بهترین دمنوش سنتی برای درمان میکروبهای بدن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است