سندروم متابولیک

در دنیای امروزی اکثر مردم سندروم متابولیک به سراغشان آمده و اطلاع ندارند.علت این بی اطلاعی از سندروم متابولیک این است که نشانه هایش شایع هستند و از دیدرس خارج میباشند.در ادامه به نشانه هایی اشاره میکنیم که به شما اطلاع میدهد دچار سندروم متابولیک هستید.اگر این نشانه ها را داشتید،حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

( سندروم متابولیک به مجموعه از عوامل خطر گفته می شود که خطر مبتلا شدنتان به بیماری های فلبی و دیگر مشکلات نظیر دیابت و سکته مغذی را افزایش می دهند. )

سایز شلوارهایتان افزایش یافته

به تگ جین هایتان نگاه کنید – اگر شماره آن بیش از 40 اینچ باشد پس به دردسر افتاده اید. چاقی مرکزی، جایی که وزن در ناحیه میانی بدن تجمع می کند، یکی از مهمترین نشانه های این است که ممکن است در خطر سندروم متابولیک باشید. دور کمر بیش از 40 اینچ ( 101 سانت ) برای مردان و 35 اینچ ( 89 سانت ) برای خانم ها از بارز ترین نشانه ها است. سندروم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطر ( چاقی شکمی، قند خون بالا، فشار خون بالا، سطح بالای تری گلیسیرید خون و سطح پایین کلسترول HDL. ) است که باعث افزایش خطر بیماری های قلبی، دیابت و دیگر مشکلات جدی سلامت می شود. اگر سه مورد یا بیشتر از این نشانه ها را داشته باشید قطعا دچار سندروم متابولیک هستید.

تمام مدت تشنه هستید و یک سره باید به دستشویی بروید

اگر نمی توانید تشنگی تان را فرو بنشانید و دائم به دستشویی می روید ممکن است نشانه این باشد که قند خون بالایی دارید، یکی از نشانه های سندروم متابولیک. بسیاری از مردم نمی دانند سطح قند خونشان چند است تا زمانی که واقعا از حالت نورمال خارج می شود. جدای دیابت، استرس بیماری، زیاد خوردن و یا به اندازه کافی ورزش نکردن می تواند باعث مقاومت به انسولین شود.

سردرد دارید، احساس سرگیجه دارید یا دیدتان تار است

به فشار خون، قاتل خاموش گفته می شود چون معمولا تا وقتی به شدت بالا نرود چیزی متوجه نمی شوید. از نشانه های نگران کننده فشار خون بالا سردرد، سرگیجه، تاری دید، درد قفسه سینه و مشکل در تنفس است. اگر هر کدام از این نشانه ها را حس کردید باید هرچه سریع تر به دنبال درمان باشید.

برنامه غذایی سالمی را دنبال نمی کنید

یک برنامه غذایی سالم سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل ها، ماهی و گوشت سفید بدون چربی و یکی از بهترین راه ها برای تثبیت وزن سالم است. دنبال کردن یک برنامه غذایی سالم، اولین قدم مهمی است که منجر به رفع عوامل خطر سندروم متابولیک شده و پایبندی به آن در شرایط مختلف می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. همچنین باید مواظب سدیم دریافتی خود در طول روز نیز باشید و کمتر از 2.300 میلی گرم آن را دریافت کنید.

به باشگاه نمی روید

برای پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون و کلسترول بالا هیچ استراتژی بهتری از کاهش وزن و فعالیت فیزیکی نیست. توصیه می شود هفته ای 150 دقیقه فعالیت هوازی داشته باشید. حتی روزانه 15 دقیقه پیاده روی هم می تواند تاثیر محسوسی روی سلامتتان داشته باشد.

لاغرید اما چربی دارید

اگر از کسانی هستید که به نظر لاغر می آیید اما زیر لباستان چربی شکمی پنهان کرده اید، ممکن است در خطر سندروم متابولیک قرار داشته باشید. دلیل این خطر، وجود چربی های احشایی مرکزی است که اطراف ارگان های بدن را گرفته اند. چربی اطراف ران ها نیز نشانه جالبی نیست. بدون توجه به آنچه ترازو می گوید یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید و مقدار زیادی ورزش کنید.

سطح کلسترول خوبتان به طرز خطرناکی پایین است

اگر در آزمایش خونتان مشخص شود کلسترول HDL شما پایین است باید نگران شوید. سطح HDL کمتر از 50 میلی گرم برای خانم ها و کمتر از 40 میلی گرم برای آقایان یکی از شاخص های خطر سندروم متابولیک است.

منبع : دکتر کرمانی

ارسال شده در 23 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع بیماری ها , علمی

پیشنهاد سردبیر

  • شام سنگین و افزایش وزن
  • مراقبت از بدن در برابر سالک
  • اهمیت دید مثبت داشتن
  • بررسی عادات غذایی با ترویج رژیم غذایی سالم
  • این کودک به اندازه یک غول غذا می خورد!
  • تحولی جدید در ساخت سیستم های تصویربرداری عروق کرونری
  • همه چیز درباره فلج اطفال
  • عوارض محصولات زیبایی برای پوست
  • استرس و افسردگی پزشکان جوان
  • نقش ویتامین C را در رژیم غذایی
  • 6 استفاده غیر معمول آلوئه ورا
  • آموزش تصویری کباب ران مرغ سوخاری در فر
  • چرا نمیتونم ارتباط درست برقرار کنم؟
  • روزنه امیدی برای درمان اچ آی وی
  • پوستهای مختلط از چه نوع مرطوب کننده هایی استفاده کنند
  • محبوبترین ها

  • در استفاده از مداد ابرو این ۵ اشتباه را مرتکب نشوید
  • از خواص سرکه سیب برای پوستتان چه می دانید؟
  • چگونه در خانه خط چشم رنگی درست کنیم؟
  • راه حل خانگی برای کوچک شدن منفذهای پوست
  • فرق پیدا شدن کک و مک در زنان و مردان
  • آموزش صحیح شست و شو تا خشک کردن موها
  • چگونه تمیز و مرتب لاک بزنیم
  • آیا میتوانیم با علل پیری زودرس پوست مقابله کنیم؟
  • برای داشتن پوست نرم و روشن این توصیه ها را بدانید
  • طریقه ریمل زدن چشمهایی که از هم فاصله دارند
  • مواردی که آرایشگران هرگز به مشتریان نمی گویند
  • دست و ناخن و شیوه مراقبت از آن
  • 8 نکته برای زیبا شدن در صبح
  • نگهداری از لوازم آرایش در حمام چه خطراتی دارد
  • حواستان به خال های پوستی تان باشد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است