از ویژگی های مختلف سبزیجات پاییزی چه میزان اطلاع دارید این سبزیجات حاوی چه خاصیت هایی برای بدن هستند ؟ تره‌ فرنگی ,  کلم , سیب‌زمینی ,  کدوحلوایی و  چغندر از بهترین و پرخاصیت ترین سبزیجات فصل پاییز هستند که ارزش غذایی و درمانی زیادی برای مصرف کنندگان به همراه دارند پیشنهاد می کنیم از مصرف این سبزی های پرخاصیت غافل نشوید.

 هر فصلی که سرمی‌گیرد مواد غذایی خاص خود را به طبیعت هدیه می‌دهد و نیازهای بدن نیز تا حدودی تغییر می‌کند. در ادامه با ۵ قهرمان پاییزه از دنیای سبزیجات بیشتر آشنا می‌شوید.
 تره‌ فرنگی
سخاوتمندهم‌خانواده‌ سیر و پیاز است. خوشمزه و پرخاصیت. درست است که شاید این روزها در خانه زوج‌های جوان کمتر پیدا شود اما این سبزی پرخاصیت ارزش آن را دارد که پای ثابت هر آشپزخانه و منوی غذایی باشد.

تره فرنگی سرشار از ترکیبات گوگردی است که ضدسرطان هستند. این ماده غذایی همچنین حاوی خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی قوی می‌باشد. معمولا تره فرنگی به صورت خام مصرف می‌شود اما پخته شده آن نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

کلم

یک دنیا خاصیتکلم‌ها خانواده‌ بزرگی دارند. کلم برگ، گل کلم، بروکلی، بروکسل، کلم سنگ و غیره. این سبزیجات پرخاصیت، کم کالری بوده و حاوی میزان زیادی ویتامین C هستند. علاوه بر این کلم‌ها حاوی ترکیبات ضدسرطانی قوی به نام «ایندول‌ها» نیز می‌باشند. پس تا می‌توانید کلم میل کنید.

کلم خام حاوی خواص زیادی است پس سر سفره همیشه سالاد کلم داشته باشد. البته اضافه کردن این ماده غذایی پرخاصیت به سوپ و آش نیز فوق‌العاده است. ترشیجات حاوی کلم نیز شما را از خواص این سبزیجات مفید بهره‌مند می‌کنند. کلم‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و شما را از گزند بسیاری از بیماری‌ها دور می‌کنند.

سیب‌زمینی

بی‌ادعا و پرخاصیت

سیب‌زمینی یکی از آن سبزیجات به صرفه و مغذی است که باید به طور مرتب مصرف شود. درست است در برخی از رژیم‌هایی که میزان مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهند سیب‌زمینی جایگاهی ندارد اما بهتر است بدانید که اخیرا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اتفاقا سیب‌زمینی بسیار مفید است و مصرف درست آن باعث چاقی نمی‌شود.

سیب‌زمینی سرشار از ویتامین B۶ و C، پتاسیم، منیزیم و فولات است. یک عدد سیب‌زمینی متوسط پخته شده در فر کمتر از یک پیمانه ۲۵۰ میلی‌لیتری برنج سفید پخته شده کالری دارد. البته همین میزان سیب‌زمینی حاوی فیبر و همچنین پتاسیم بیشتری از یک عدد موز متوسط دارد.

البته هستند کسانی که سیب‌زمینی را خام می‌خورند اما توصیه می‌کنیم که آن را پخته و به صورت سرد به سالادهایتان اضافه کنید. مصرف پوره آن نیز مفید و سالم است. توصیه می‌کنیم از سرخ کردن سیب زمینی در روغن زیاد بپرهیزید. استفاده از آن در سوپ سبزیجات نیز فوق العاده است.

کدوحلوایی

اصلا تنبل نیستدر سرتاسر جهان حدود ۵۰ گونه مختلف از کدوحلوایی وجود دارد. میزان بالای بتاکاروتن(پیش ساز ویتامین A) موجود در کدوحلوایی به ارزش غذایی آن افزوده است. این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد که برای بهبود دید شبانه مفید است، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و پوست را خوش آب و رنگ می‌کند. هر چه رنگ پوست کدو نارنجی‌تر باشد میزان ویتامین A آن نیز بیشتر است. علاوه بر این کدوحلوایی سرشار از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون بالا کمک زیادی می‌کند.

کدوحلوایی پخته شده را می‌توان پوره و در کنار غذاها سرو کرد. می‌توان از آن برای تهیه انواع خورشت‌ها نیز استفاده کرد. از این سبزی نارنجی برای تهیه انواع دسرها نیز استفاده می‌شود. باید بدانید که بچه‌ها عاشق طعم شیرین این سبزی پرخاصیت هستند.

چغندر

سرخ جامه‌ای پرخاصیتچغندر از آفریقای شمالی آمده است. انواع و گونه‌های مختلفی از چغندر با رنگ‌های متفاوت از قرمز گرفته تا صورتی، زرد و سفید وجود دارد. قند را از چغندر قند می‌گیرند. میزان کربوهیدرات‌های موجود در این ماده غذایی به اندازه کدوحلوایی است. چغندر حاوی کلسیم، پتاسیم، منیزیم و همچنین آنتوسیانین‌ها، رنگدانه‌های قرمز رنگ، است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد.

می‌توانید چغندر را رنده کرده و به سالادهایتان اضافه کنید. همچنین می‌توانید آن را پخته و در این شب‌های بلند در کنار خانواده میل کنید. البته می‌شود کمی سرکه نیز به آن اضافه کرد. توجه داشته باشید که برگ‌های چغندر نیز خوشمزه و با خاصیت هستند که می‌توانید با کمی روغن زیتون میل کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

باید یک هماهنگی خوب بین نیازهای بدن و میوه و سبزیجات فصلی برقرار کرد. چون خلقت هر یک از این نعمت‌ها در فصل خاصی حکمت خود را دارد و آن حکمت ارتقای سلامت ما بنده‌هاست.

برترینها

ارسال شده در 16 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • دانستنی های مهم برای چند قلوزایی
  • به بحث مراقبت از پوست نگاه حرفه ای بیاندازیم
  • در دوران یائسگی چه رژیمی مناسب است
  • مضرات عدم پیگیری مشکلات جنسی
  • پوست و تاثیر این مواد غذایی
  • موهای جوگندمی در مردان
  • اسباب بازی تاثیرگذار بر رفتار خشونت آمیز در اطفال
  • آب سرد ، راهی به سوی آنفارکتوس قلبی !
  • بهترین نوشیدنی علیه یبوست فقط با 2 ماده
  • مبارزه با غلظت خون و مهمترین علت های ایجاد آن
  • نگفته ها در مورد بیماری دیابت
  • همه چیز در مورد دستگاه تناسلی مردانه
  • کاهش افراد مبتلا به بیماری سل در ایران
  • رسپی کیک با سس خامه ای
  • اطلاعاتی راجع به ساعت خواب نوزادان
  • محبوبترین ها

  • پدر ها در تغذیه کودک چه نقشی دارند
  • در شیرخواران ,ریفلاکس معده را چگونه کنترل کنیم
  • 6 نکته درباره چگونگی کمک والدین به کودکان در انتخاب دوست
  • به فرزندانتان امگا 3 بدهید
  • تعیین سطح هوش فرزند
  • ترغیب و تشویق اطفال به تره بار
  • اهمیت اصلاح و کنترل رفتار منفی درخردسالان
  • نوشیدنی مفید و مقوی برای کودکان
  • اهمیت دادن به خورد و خوراک کودک
  • چند نفر در جهان میگرن دارند؟در چه سنی شیوع میگرن بیشتر است؟
  • پیدایش انحراف چشم در اطفال و درمان آن
  • مشکل بیدار شدن کودکان در نیمه های شب
  • روشهایی برای کاهش اضطراب در کودکان
  • آسیب های خانه تکانی آخر سال برای اطفال
  • روانکاوی اطفال بی حال
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است