دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
کلینیک یکتا
کلینیک یکتا
کلینیک تخصصی پوست و مو
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
ارائه خدمات ترمیمی-زیبایی
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه

کودک ترسو و خجالتی ترس‌‌های شبانه از تاریکی ترس از جدایی از والدین ترس از ترک کردن والدین پریشانی و اضطراب در کودک

برخی اطفال از تنها خوابیدن در اتاق خود ترس و واهمه دارند وحشت و هول و هراس این کودکان چه زمینه ای دارد برخی تخیلات و افکار و رویاهای ترسناک آرامش را از خواب آن ها میگیرند البته همراهی با وی تا لحظه خواب و داستان خواندن و ترانه های کودکانه گذاشتن تاحدودی از این ترس می کاهد،فاگر به دنبال راه حلی برای درمان این مشکلات و اضطراب ها در خردسالان هستید بهتر است به مطب روانشناس یا مشاوره کودکان مراجعه کنید .

ترس‌‌های شبانه از تاریکی، هیولا‌‌های زیر تخت و تنها خوابیدن در کودکان امری طبیعی است. در این مقاله با راهکارهایی برای پایان یافتن ترس‌‌های شبانه کودک آشنا می‌شوید.

در طول دوران کودکی، قدرت تخیل کودک شما بسیار بالاست، به این معنی که می‌‌تواند چیز‌‌های جدید و ترسناکی را تصور کند. و به این علت که بخش زیادی از روز خود را سرگرم بازی‌‌های تخیلی (با اژدها‌‌ها، دایناسور‌‌ها و آدم‌‌های بد) می‌‌باشد، ‌مهار کردن این تخیلات هنگام خواب برای او دشوار است.

حتی ممکن است چیز‌‌هایی که در گذشته برای او ترسناک نبودند همانند اتاق خواب تاریکش، به علت آنچه در طول روز تصور می‌‌کند، ‌ناگهان وحشتناک جلوه کنند.

کودک شما همواره در حال یادگیری تفاوت‌‌های موجود بین واقعیت و تخیل است، بنابراین برای او امکان حضور موجودی نامریی در زیر تختش بسیار واقعی به نظر می‌‌رسد.

پاتریسیا شیتس، استاد مشاوره آموزشی دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، ‌می‌گوید: ترس‌‌های شبانه از تاریکی، جدایی از والدین، صداها و آدم‌‌هایی که در نظر کودک می‌‌توانند او را مورد آزار‌‌های جسمی قرار دهند، مرحله‌‌ای از رشد در کودکان است که از ۲ سالگی آغاز شده و تا ۸ الی ۹ سالگی ادامه دارد و بیشتر از آنچه والدین انتظارش را دارند به طول می‌‌انجامد.

علاوه بر داشتن قدرت خیال پردازی پویا، کودکانی که در دوره پیش دبستانی قرار دارند، به مرور زمان به این درک می‌‌رسند که که در دنیا چیزهایی وجود دارند که می‌‌توانند به آنها آسیب برسانند.

وظیفه شما در ۱۰ سال آینده کمک کردن به فرزند خود به منظور درک تفاوت‌‌های موجود بین یک خطر واقعی (سوار ماشین یک غریبه شدن) و چیزی است که صرفا به نظر او خطرناک جلوه می‌‌کند (جادوگری که کودک تصور می‌‌کند حد فاصل بین تخت و دیوار اتاقش است).

 

برای پایان یافتن ترس‌‌های شبانه کودک خود چه می‌‌توان کرد؟

شاید شما قادر نباشید به فرزندتان کمک کنید ترس‌‌هایش را کاملا بر طرف کند (زیرا این مرحله‌‌ای است که کودک باید طی کند)، آما راه‌‌های زیادی وجود دارند که به واسطه آنها کودک شما می‌‌تواند با ترس‌‌هایش کنار آمده و راحت تر بخوابد.

به منظور آماده کردن کودک خود برای خوابیدن، چند ساعت قبل از خواب برای او داستان‌‌های شاد خوانده و یا ویدیو‌‌های شاد بگذارید (حتما مشاهده کرده اید که بعضی از کارتون‌‌ها و یا داستان‌‌های افسانه‌‌ای محتوای تیره و تاری دارند که برای کودکان مناسب نمی‌باشند).

از تماشای برنامه‌‌ها و فیلم‌‌های مهیج و خشونت آمیز در حضور فرزندتان، خودداری کنید.

سعی کنید بعد از ظهر‌‌ها محیطی آرام در خانه ایجاد کنید که حمام آب گرم، داستانی ساده، یک موسیقی ملایم و چندین دقیقه بودن در کنار او را شامل شود.

نیمه باز نگه داشتن در اتاق، بازی کردن یا لالایی خواندن و تشویق کردن کودک خود به خوابیدن با اسباب بازی و یا پتوی مورد علاقه‌اش هم می‌‌توانند در حل این مشکل کمک کنند.

اگر فرزند شما، خواهر و برادر و یا حتی حیوان خانگی دارد، اجازه دادن به آنها برای خوابیدن در یک اتاق باعث می‌‌شود این ترس‌‌های شبانه با همان سرعتی که ایجاد شده‌اند ناپدید شوند.

اگر کودک شما از تنها بودن می‌‌ترسد و فقط با بودن در کنار شما آرامش می‌‌گیرد، می‌‌توانید از مانیتور‌‌های کودک استفاده کنید.

راه‌‌های جدید اجازه می‌‌دهند کودک شما با مانیتور صحبت کرده و صدای شما را که جواب او را می‌‌دهید بشنود و به او این اطمینان را بدهد که شما همواره در کنار او هستید حتی وقتی نمی‌تواند شما را ببیند.

مراقب باشید این مزیت می‌‌تواند به راحتی مورد سوءاستفاده قرار گیرد و استفاده دایمی از آن خسته کننده است.

اما این راه حلی است که به وسیله آن می‌‌توانید کودک نگران خود را در تخت نگه دارید در حالی که خود جای دیگری هستید. بعد از چند شب استفاده مفرط از مانیتور کاهش یافته و تنها حضور مانیتور در اتاق کودکتان به او آرامش می‌‌دهد.

از اینکه کودکتان  قبل از پایان یافتن ترس‌‌های شبانه و وارد شدن به مرحله‌‌ای دیگر، در کنار شما بخوابد نگران نباشید.

تا زمانی که هیچ یک از شما با این مسئله مشکلی ندارد، این زمان به خوبی سپری می‌‌شود.

 

چگونه می‌‌توانید به ترس‌‌های غیر طبیعی فرزندتان پی ببرید؟

اگر شما تمام راه‌‌های ممکن برای آرامش دادن به فرزند خود را امتحان کرده‌اید اما او هنوز به شدت می‌‌ترسد، این احتمال وجود دارد که ترس‌‌های او بیشتر از حالت طبیعی بوده و تبدیل به فوبیا و یا مشکلات اضطرابی شده باشد .

نشانه‌‌های آشکار فوبیا شامل گریه کردن و ادامه داشتن آن بیش از چند دقیقه و هم چنین ابراز ترس‌‌هایی فراتر ازترس یک کودک می‌‌باشند.

برای مثال بجای گفتن (من از تاریکی می‌‌ترسم) بگوید (چراغ‌‌ها را روشن بگذارید تا دزد‌‌ها ما را نکشند).

ترس‌‌های شبانه مفرط و مداوم می‌‌توانند ناشی از پریشان شدن یا اتفاقی اضطراب‌آور در خانه، پیش دبستانی، مهد کودک و یا جای دیگری باشند.

حتی کم سن و سال‌ترین کودکان نیز از محیط اطراف خود با خبر بوده و نسبت به استرس ناشی از جدایی مادر و پدر، فوت یکی از اعضا خانواده و یا بیکاری والدین آسیب پذیر می‌‌باشند.

نقل مکان کردن به خانه‌‌ای جدید، پرستار بچه و یا معلم جدید و تجربه خشونت و یا بلای طبیعی و همچنین آزار‌‌های روحی و جسمی نیز می‌‌توانند از جمله عوامل ترس‌‌های شبانه باشند.

اگر کودک شما برای اجتناب از ترس خود دست به هر کاری می‌‌زند یا به علت ترس بسیار زیادش نمی تواند بخوابد، ‌این احتمال وجود دارد که دارای یک مشکل اساسی عاطفی باشد که باید حل شود، در این صورت از دکتر کودک‌تان بخواهید درمانگر مناسبی به شما معرفی کند.

زندگی آنلاین

5 1000
ارسال شده در 21 مهر 1395 توسط با موضوع سلامت کودک

پیشنهاد سردبیر

  • چرا باید نخود بخوریم
  • برای کودکان مبتلا به دیابت تزریق واکسن آنفولانزا ضروری است
  • بيماري‌هاي گوش و درمان آن
  • علت هراس خانم ها از حشرات موذی
  • ارتباط سبک زندگی با بیماری
  • آیا دوست دارید صورتتان لاغر شود
  • بخور سرخود ممنوع!
  • تمرین با توپ و اهمیت یادگیری این تکنیک ها
  • محبوبترین ها

  • چطوری با تردمیل ورزش کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم
  • آموزش تصویری بدنسازی در ۶ هفته ( بخش 6)
  • تمرینات ورزشی برای خوش فرم کردن ران و باسن
  • بر روی میزان جریان خون و درد عضلات ماساژ تا چه حد تاثیر گذار است؟
  • عوامل تاثیرگذار بر کاهش وزن با تردمیل
  • بازی دسته جمعی کرلینگ چه جور بازی است
  • بدون اینکه خودتون بفهمید ورزش کنید!
  • حرکت سینه دکستر جکسون چه قانونهایی دارد؟
  • رپورتاژ

  • خدمات دندانپزشکی دکتر فريال حاجی زاده
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • کلینیک آندوسکوپی وکولونسکوپی دکتر فرزاد فرامرزی
  • کمک به بهبود هضم و افزایش ایمنی
  • خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی دکتر حاجی زاده
  • ارکید
    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x