کلینیک دیبا
دندانپزشکی دیبا
کلینیک تخصصی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
دندانپزشکی عمومی
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی
متخصص لمینیت و زیبایی
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
کارشناس شنوایی سنجی
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
ارائه خدمات ترمیمی-زیبایی
کلینیک یکتا
کلینیک یکتا
کلینیک تخصصی پوست و مو
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
فوق‌تخصص درد

کمک به سلامت مغز رابطه غذا خوردن با سلامت مغز برای سلامت مغز چیکار کنیم؟

یکی از پیچیده ترین و حساس ترین اعضای بدن مغز میباشد که در بدن تمام مهره داران و بیشتر بی مهرگان وجود دارد.نیمکره های مخ ، مخچه و ساقه مغز تشکیل دهنده مغز هستند و باید بگوییم که نیمکره های مخ حجم زیادی از مغز را در بر گرفته اند.فکر کردن،حرف زدن و حل مسائل توسط نیمکره های مخ انجام میگیرد.

پای‌بند بودن به یک برنامه‌غذایی بلندمدت و جزئیات موجود در آن دستکم خطر ابتلا افراد به بیماری متدوال عصر جدید یعنی آلزایمر را کاهش می‌دهد.

چقدر هوش و حواس دارید؟ هرچقدر هم که حواس‌جمع باشید، باید این نکته را بدانید و به آن حسابی توجه کنید؛ هر آنچه که در برنامه غذایی شما وجود دارد نه به صرف انواع خوراکی بلکه مثلا نحوه طبخ گوشت تا آنچه که به عنوان دسر میل می کنید می توانند روی سلامت مغزتان تاثیر گذار باشند.

در این مطلب به عادت های غذایی اشاره شده است که می توانید با بهره بردن از آنها تا حد امکان از خودتان در برابر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر محافظت کنید.

یادتان باشد پای‌بند بودن به یک برنامه غذایی بلند مدت و جزئیات موجود در آن دست کم خطر ابتلا افراد به بیماری متدوال عصر جدید یعنی آلزایمر را کاهش می دهد، برنامه ای که زمان چندانی از شما نمی‌برد و می تواند به روتین زندگی تان تبدیل شود اما در نهایت نتایج بزرگی از آن به دست خواهید آورد. لازم است که بیشتر به خودتان توجه کنید. آلزایمر می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد.

این راهکارها به شما می آموزند چطور برای سلامت مغزتان غذا بخورید :

1- بشقاب تان را با کم کالری ها پر کنید

وعده غذایی تان را با سالاد و یا سوپ آغاز کنید. در عین حال می توانید سراغ بشقاب های کوچک بروید تا غذایی که در آنها قرار می گیرد به لحاظ چشمی زیاد به نظر برسد ، در واقع این یک ترفند است و در واقع غذای شما بیشتر از آن چیزی که واقعا هست به نظر می رسد. هر چه کالری کمتری مصرف کنید ریسک ابتلای شما به آلزایمر هم کمتر می شود. در عین حال هر چه شما کالری کمتری مصرف کنید کمتر به بیماری هایی مانند دیابت ، فشار خون و بیخوابی مبتلا خواهید شد.
اگر روزانه 30 تا 50 درصد مصرف کالری را کم کنید ، سرعت متابولیسم شما هم پایین می آید و به تبع آن پروسه اکسیداسیون در بدن و البته مغزتان کاهش پیدا می کند. همچنین قند خون و انسولین هم پایین می آید.

2- روزانه دست کم 5 وعده میوه و سبزیجات بخورید

مصرف هر چه بیشتر سبزیجات ارتباط ویژه ای با کاهش میزان زوال کارکرد شناختی مغز بین 3718 فرد 65 ساله و افراد مسن تر در پروژه سلامت و پیری شیکاگو داشته است. شرکت کنندگان در این تحقیق قبول کردند که برای دوره زمانی 6 ساله توانایی های شناختی ذهنی آنها مورد بررسی قرار بگیرد. در پایان این دوره افراد متوجه شدند توانایی شناختی آنها به نسبت شروع مطالعات کمتر شده است. با این حال افرادی که روزانه بیشتر از 4 وعده میوه و سبزیجات مصرف کرده اند نسبت به آن عده که کمتر از یک وعده میوه و سبزیجات در روز میل کرده اند؛ 40 درصد کمتر دچار کاهش توانایی در کارکرد شناخت ذهنی شده اند.

3- ادویه جات و ترشی جات مصرف کنید

وقتی ادویه جات را به عنوان چاشنی به غذای خود اضافه کنید ، طبیعی است که کره ، نمک و روغن فضای کمتری برای مانور در غذای شما داشته باشند. از آنجاییکه ادویه جات از گیاهان گرفته می شوند ، می توانند منابع غنی از آنتی اکسیدان باشند که استفاده از آن همیشه به افراد توصیه می شود و باید این نکته را بدانید که مصرف آنتی اکسیدان یکی از راه های جلوگیری از آلزایمر است. به عنوان مثال زنجبیل ، می تواند خطر ابتلا به سرطان ، آرتروز ، افسردگی و البته آلزایمر را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است استفاده از یک چهارم قاشق چای خوری از این ادویه در روز ، قند خون را تا 29 درصد در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم پایین می آورد. و البته این نکته بسیار مهمی است چرا که بیماری دیابت نوع دوم می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد و این بیماری را گسترده کند.

4- گوشت را قبل از پختن مزه دار کنید

زمانی که پروتئین ، چربی و شکر در معرض حرارت قرار بگیرند ، ترکیب مضر قندی از آنها تولید می شود. شما این ترکیب را می توانید در سوسیس ، کلباس ، گوشت های فرآوری شده و غذاهای گریل و سرخ شده پیدا کنید.مصرف بالای این ماده مضر که مخفف آن (AGE) است می تواند باعث بروز تغییرات ناخوشایندی در مغز شود. با این حال راه ساده ای وجود دارد تا از مصرف این ماده مضر پرهیز کنید. قبل از طبخ گوشت تا می توانید آن را آبدار کنید. با جوشاندن گوشت قبل از پختن آن ، یا تفت دادن گوشت و یا مزه دار کردن پیش از طبخ . به این ترتیب اجازه داده اید رطوبت و آب به داخل منافذ گوشت قبل از گریل کردن یا پختن آن نفوذ کند که در نتیجه میزان ماده مضر AGE در گوشت مورد نظر شما کم می شود.

5- هفته ای یکبار ماهی آب های سرد بخورید

ماهی هایی که در آب های سرد شنا می کنند لایه چربی در بدن خود دارند که آنها را گرم نگه می دارد. این لایه همان اسید چرب امگا3 است. تحقیقات نشان داده است مصرف امگا3 توسط انسان التهابات بدن را کاهش می دهد. در مطالعه ای که بر روی 815 نفر انجام شد ، نتیجه ای که به دست آمد قابل توجه بود. از این تعداد آنهایی که هفته ای یکبار ماهی مصرف می کردند نسبت به آنهایی که به ندرت ماهی می خورند یا اصلا مصرف نمی کنند ، 60 درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهند.

6- مغز و آجیل بخورید

علاوه بر اینکه آجیل و مغزها از منابع غنی آنتی اکسیدان ها هستند ، همچنین درصد قابل توجهی سلنیوم و ویتامین E در آنها وجود دارد. این دو ماده مغذی سلامت مغز را افزایش می دهند. به طور خاص گردو شامل ماده قوی خوراکی محافظتی برای مغز است. علاوه بر اینکه گردو هم یکی از منابع آنتی اکسیدان است ، با توجه به آزمایشات انجام شده بر روی موش ها قابلیت کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را داراست.

7- روزانه چند فنجان چای بنوشید

چای سیاه و سبز هر کدام از منابع ویژه آنتی اکسیدانی هستند که کاتچین نامیده می شود. آنتی اکسیدانی که قابلیت دفع کردن آثار مضر اکسیداتیو در بدن و همچنین مغز را داراست. ضمن اینکه چای همچنین قابلیت کاهش میزان چربی و فشار خون را داراست.

8- از قهوه هنگام صبح لذت ببرید

مصرف کافئین در ساعات پایانی روز می تواند خواب راحت ما را مختل کند. با این حال خوردن قهوه در اول صبح و یا ابتدای ظهر “بسته به عادت کافئینی شما” می تواند ریسک بدخوابی شبانه را به حداقل برساند. قهوه حاوی ماده شبمیایی است که بنا به تحقیقات می تواند خطر ابتلا به آلزایمر ا بسیار کم کند.

کافئین اما به تنهایی خاصیت محافظتی دارد. طبق تحقیقات جان هاپکینز ، 200 میلی گرم کافئین مترادف یک لیوان پر از قهوه می تواند باعث تقویت قدرت حافظه و البته سبب به خاطر سپردن اطلاعات جدید شود.

9- شام تان را با شکلات سیاه تمام کنید نه کیک شکلاتی

بیشتر مواد غذایی که به عنوان دسر و بعد از شام سرو می شوند خوراکی های پر شکر هستند. بنا بر جدیدترین تحقیقات ، بالا رفتن میزان قند خون با پروسه مضر اکسیداتیو در بدن و مغز دارد. این بین اما شکلات حاوی آنتی اکسیدانی به نام فلاوونویدز است که یک ماده محافظتیست. این ماده همچنین در میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن وجود دارند.

افرادی که روزانه از شکلات سیاه و نوشیدنی های وابسته به این شکلات برای سه ماه استفاده کرده اند ، در تست های حافظه نتیجه موفق تری نسبت به جوان ترهای یک نسل بعد از خودشان داشته اند. همین تحقیقات نشان داده است استفاده از شکلات باعث تسهیل جریان خون در منطقه ای از مغز می شود که به حافظه مربوط است.

منبع : سلامت نیوز

5 1000
ارسال شده در 22 مهر 1395 توسط با موضوع علمی

پیشنهاد سردبیر

  • با این کارها زودتر از همیشه لاغر خواهید شد
  • روش سکته درمانی عجیب در اندونزی
  • برای درمان مشکلات تنفسی افدرا مصرف کنید
  • اگزما چیست و چه علائمی دارد؟
  • شایعترین مشکلات گوش در کودکان
  • تصاویری زیبا و دیدنی از هنرنمایی با چشم
  • کمک به درمان انواع بیماری ها با ویتامین سی
  • آریتمی قلبی و توصیه های پزشکی در مورد آن
  • محبوبترین ها

  • اسکن قلبی به چه دردی می خورد؟
  • یک برنامه غذایی مناسب برای بیماران قلبی
  • تپش های نامنظم قلب خود را جدی بگیرید
  • بیماری قلبی و خطر غیر قابل کنترل
  • پس از سکته قلبی فعالیت ورزشی را فراموش نکنید
  • فشار خون و تشخیص پایین بودن رفتن آن
  • احتمال دو برابر شدن حمله ی قلبی با ایدز (HIV)
  • بروز درد قفسه سینه و این روش های درمانی
  • رپورتاژ

  • درمانی بدون درد در نهایت آرامش با یک دندانپزشک حرفه ای
  • جراحی های زیبایی و ترمیمی دکتر بهجو
  • مرکز دندانپزشکی لوتوس
  • کلینیک آندوسکوپی وکولونسکوپی دکتر فرزاد فرامرزی
  • کلینیک دندانپزشکی تخصصی دکتر حاجی زاده
  • ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x