fotolia_2326277_xs
 فیبرها برای سلامتی ما بسیار مهم و حائز اهمیت هستند مصرف آن ها اگرچه مفید و سرشار از خاصیت است اما بهتر است در این زمینه زیاده روی نکنید افراط در خوردن فیبر تاثیرات منفی زیادی مانند گرفتگی‌های شکمی،جذب نامناسب غذا،اسهال،یبوست،گازهای روده ومسدود شدن روده در بدن خواهد گذاشت پس سعی کنید در مصرف این مواد غذایی تعادل را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.

 فیبر ماده‌ای طبیعی است که در میوه‌ها، سبزیجات و غلات یافت می‌شود. باوجود فواید بسیار، فیبر زیاد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در سلامت فرد شود.

 

گرفتگی‌های شکمی

علت این مشکل عدم توانایی بدن برای شکست  و تجزیه‌ی تمامی فیبر می‌باشد. اگر فیبر زیاد مصرف شود هضم غذا آرام شده و حتی ممکن است متوقف شود. نتیجه‌ی آن ناراحتی و گرفتگی‌های روده‌ای خواهد بود.

اسهال

اگر مصرف فیبر خود را به‌طور ناگهانی افزایش دهید بدن زمان کافی برای تطبیق دادن خود با آن را نخواهد داشت. یکی از بزرگ‌ترین فواید فیبر این است که عبور غذا از دستگاه گوارش را سرعت می‌دهد. با مصرف فیبر زیاد این سرعت نیز خیلی بالا می‌رود و می‌تواند نتیجه‌ی آن اسهال باشد.

جذب نامناسب غذا

ازآنجایی‌که فیبر مانعی در مقابل مواد غذایی دیگر است می‌تواند مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی را بدون آنکه جذب بدن شوند از بین ببرد. با خوردن فیبر زیاد ممکن است در جذب برخی مواد معدنی با مشکل مواجه شوید. اغلب فیبر زیاد باعث مشکل در جذب کلسیم، روی و آهن می‌شود. البته باید گفت این عارضه‌ی جانبی وجود دارد اما میزان آن خیلی خیلی کم است و جایی برای نگرانی نیست.

یبوست

اگر بدون آب کافی مقدار زیادی فیبر مصرف کنید ممکن است به یبوست مبتلا شوید. سیستم گوارشی بدن برای کمک به دفع مدفوع به مایعات نیاز دارد. اگر شما به حد کافی مایعات وارد بدن خود نکنید روده‌های شما نمی‌توانند درست کار کنند و شما دچار یبوست خواهید شد.

گازهای روده

با خوردن فیبر زیاد در زمانی کوتاه ممکن است نفخ و گازهای روده‌ای را تجربه کنید. این وضعیت به علت واکنش باکتری‌های طبیعی داخل دستگاه گوارشی به فیبر رخ می‌دهد. برای جلوگیری از بروز این عارضه‌ی جانبی به‌تدریج مصرف فیبر خود را افزایش دهید، درنتیجه باکتری‌های طبیعی می‌توانند خود را با فیبر هماهنگ کنند.

مسدود شدن روده

انسداد روده بدترین عارضه‌ی جانبی ناشی از مصرف زیاد فیبر است. این اتفاق زمانی می‌افتد که فرد فیبر زیاد خورده و آب کافی دریافت نمی‌کند. فیبر می‌تواند سبب انسداد در روده‌ها شده و از عبور غذاهای دیگر جلوگیری کند. انسداد روده می‌تواند مشکل بزرگی بوده و حتی نیاز به جراحی داشته باشد.

برترینها

ارسال شده در 26 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • این نوع رژیم را حتما دنبال کنید
  • افراد دارای پوست چرب حتما باید این ۶ کار را انجام دهند!
  • 12 روشی که نشان میدهد چگونه از گوجه فرنگی برای زیبایی استفاده کنیم
  • رکود کیفیت زندگی با افسردگی
  • استرسی ها منتظر آلزایمر باشید
  • عکس هایی از سبزی شاهی و خواص آن
  • درمانی جدید با استفاده از داروی متفورمین
  • درباره افسنتین تا چه حد اطلاعات دارید؟
  • زمان اضافه کردن نمک ید دار به غذا
  • 10 علامتی که می توانید بفهمید پسری به شما جذب شده است
  • غذاهایی که بر روی قدرت مغز شما تاثیر منفی می گذارند
  • از نگاه گوستاو بادل سبزیجات و مواد غذایی گیاهی چقدر برای بدنساز مهم است؟
  • با کلم بروکلی همراه شوید
  • چه ورزشهایی برای زانو ضرر ندارد
  • اصول مهم برای قرار ملاقات گذاشتن
  • محبوبترین ها

  • چگونه بفهمیم شخصیتی که داریم سالم است؟
  • منظور از تجارب گسستی در رواننشاسی چیست
  • ارتباط برقرار کردن زنان و مردان با اطرافیان
  • چگونه به کودکان خود مهارت های اجتماعی را بیاموزیم
  • علاقه به ازدواج دیرهنگام در جوانان
  • باورهای غلطی که به افسردگی می انجامد
  • از خستگی روانی چه میدانید
  • به دست آوردن موفقیت با زحمت کم!
  • روشی کارساز برای مبارزه با ناامیدی
  • ارثی بودن زود رنجی تا چه حد درست است؟
  • تفاوت بین اضطراب طبیعی و بیمارگونه چیست؟
  • حس افسردگی و یکنواختی را با این داروهای خانگی رفع کنید
  • کمک به افزایش آرامش در خانه
  • خلق و خوی افسرده و این ویژگی ها
  • رنگ های شاد و کاربرد آن ها در هر قسمت از خانه
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است