201541419483662a

عده زیادی هستند که علاقه شدیدی به کاهش وزن دارند و همچنین می خواهند این راه را با شبه طی کنند به همین دلیل دست به انجام کار های خطرناکی می زنند که می تواند سلامت آنها را به کلی تحت الشعا قرار دهد. شما درباره رژیم های یویو چه می دانید؟ با دکتر سلام همراه باشید.

 

اما رژیم های غذایی یویو واقعا چه کاری با بدن و فیزیکمان می کنند؟

رژیم غذایی یویو چیست؟

ابتدا بیایید درباره دو نوع از رژیم غذایی یویو صحبت کنیم. یک نوع آن زمانی اتفاق می افتد که در گذشته به کمک غذا خوردن هوشمندانه و سالم و همچنین ورزش وزن کم کرده اید اما از بد روزگار مسیرتان منحرف شده و دوباره وزن کم شده را بازگردانده اید و این چرخه برای بعضی ها همچنان ادامه دارد.

در چنین شرایطی چرخه یویو هیچ مشکلی برایتان به وجود نمی آورد و هر دقیقه ای که در وزن مناسب می گذرانید برایتان مفید است. فشار کمتری روی قلب و شریان هایتان است، خطر مبتلا شدن به بیماری ها کمتر می شود و همچنین طول عمرتان فوق العاده بالا می رود.

در دومین نوع رژیم غذایی یویو ناگهان با خود تصمیم می گیرید رژیمی سفت و سخت در پیش بگیرید و دیگر در کنار کلم و بادام زندگی کنید. پس یک برنامه غذایی 1000 کالری یا یکی از این رژیم های عجیب و غریب با نام رژیم شیر و خرما، رژیم سوپ و … را در پیش می گیرید. این وضعیت هرگز پایدار نخواهد بود و به ناچار باید مثل قبل غذا بخورید. پس وقتی دوباره از به زندگی عادی برمی گردید هرآنچه کم کردید دوباره بازمی گردد. در این وضعیت چنین اتفاقی برایتان رخ می دهد:

سوخت و سازتان: وقتی مقدار کالری خود را کم می کنید، سوخت و سازتان کند می شود. سپس به غذا خوردن عادی باز می گردید اما این بار با سوخت و سازی کند شده که باعث می شود چربی اضافه کنید. نترسید! کندی سوخت و ساز دائمی نیست. به مرور زمان موتورهای سوزاندن کالری به حالت عادی باز می گردند اما خب، تا این زمان ممکن است 5 تا 6 کیلو سنگین تر از قبل شده باشید. ممکن است باز هم وسوسه شوید چنین برنامه ای داشته باشید چون فکر می کنید زمانی که خودم رژیم می گرفتم، چه خوب بود! غافل از اینکه همان رژیم این بلا را سرتان آورده و این چرخه ادامه خواهد داشت. می بینید که گاهی همین رژیم گرفتن ها باعث می شود افراد بیشتر وزن اضافه کنند.

عضلاتتان: به شدت کالری دریافتی تان را محدود کردید و چربی و عضله سوزانده اید. وقتی دوباره به غذا خوردن عادی باز می گردید بیشتر این وزن از دست داده را به صورت چربی اضافه می کنید. پس ترکیب بدنی تان در واقع بدتر می شود. علاج این مشکل کاهش اندک اندک کالری و اضافه کردن ورزش به برنامه روزانه است. با این روش بدون اینکه به بافت عضلانی خود آسیب برسانید چربی ها را آب می کنید.

کاهش وزن: وقتی احساس گرسنگی دارید و مواد مغذی کافی به بدنتان نمی رسد تا بتواند به خوبی عمل کند، اینجاست که پلیس بدن که در واقع همان استرس است، فعال می شود. وقتی استرس بالا می رود مقدار کورتیزول ( هورمون استرس ) نیز افزایش پیدا می کند. بالا رفتن سطح هورمون استرس، ذخیره چربی بدن را افزایش داده و از کاهش وزن جلوگیری می کند.

قلبتان: اگر بیشتر وزنی که اضافه می کنید چربی باشد، ممکن است قلبتان در این بین ضرر کند. شاید به همین خاطر است که کاهش و افزایش وزن های رژیم یویو نشان داده می تواند روی مقدار کلسترول و تری گلیسرید تاثیر بگذارد و منجر به افزایش خطر بیماری های قلبی شود. این نوع رژیم گرفتن حتی می تواند برای مقدار آب بدن و تعادل الکترولیت ها نیز مشکل ایجاد کند.

فیزیکتان: محدود کردن شدید کالری می تواند باعث بهم ریختگی در هورمون هایی شود که تیروئیدتان آزاد می کند. این روند حتی میزان تولید کورتیزول را نیز افزایش می دهد که تاثیر منفی روی خلق و خو دارد و باعث فشار آوردن به اشتها می شود. متاسفانه بسیاری از ما اولین کاری که پس از استرس، خستگی یا ناراحتی می کنیم غذا خوردن است.

چگونه به این چرخه مضر پایان دهیم؟

اگر درگیر مشکل کاهش وزن یویو شکل هستید، باید ابتدا درک کنید کاری که قبلا انجام می دادید بی فایده بوده است، پس به رویکردی جدید نیاز دارید. سعی کنید تنها به ترازو فکر نکنید و فاکتورهای سلامت را نیز در نظر بگیرید. مواردی مانند اینکه چقدر راحت تر می توانید حرکت کنید و بهتر می توانید بخوابید. همچنین باید عوامل پنهانی که باعث مشکل در غذا خوردنتان می شود نظیر پرخوری احساسی را نیز کشف کنید. بدون درمان این مشکلات، کاهش وزن یه چرخه یویو شکل به خود می گیرد.

 

 

منبع: سلامت نیوز

ارسال شده در 26 مهر 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • اهمیت دریافت ویتامین دی برای کودکان
  • صحیح ترین روشهای نگهداری از زخم
  • چگونه از کرم پودر، برای زیبایی بیشتر استفاده کنیم
  • سقط جنین به چه دلایلی ایجاد می شود
  • کم کردن خطر معلولیت و ابنورمالیتی در جنین با این کارها
  • از حرکات چشم افکار دیگران را بخوانید
  • ضرورت ملاقات با روانشناس پیش از جراحی زیبایی
  • درمان نازایی با ترشی
  • درمورد رژیم‌های پروتئین بالا دکتر اوز چه توصیه هایی دارد؟
  • الگوبرداری اشتباه کودکان
  • احیای هر نوع بافت آسیب دیده بدن با این گیاه
  • بررسی ورزشهای مختلف با مچ بند جدید BODY IQ
  • تالاب هامون کاملا خشک شد
  • 8 نکته از از خواص درمانی ریحان
  • دندان قروچه و زشت شدن چهره
  • محبوبترین ها

  • شکستن دندان با این مواد خوراکی
  • در کوتاهترین زمان مسواک بزنید
  • فلوراید به چه شکل مصرف می شود؟
  • نوشیدنی های خطرناک برای مینای دندان
  • دندان هایی سفید و مرتب داشته باشید
  • در مورد درد هنگام انجام ارتودنسی
  • خوردن این مواد غذایی باعث ایجاد جرم روی دندان میشود
  • درد داشتن دندان عصب کشی شده به چه علتی است؟
  • دانستنی هایی پیرامون دندان عقل و جراحی آن
  • همه مراحل ترمیم و رفع مشکلات ریشه دندان
  • رویش دندان عقل چه دردسرها و معضلاتی با خود به همراه دارد
  • فراهم شدن امکان رشد مجدد دندانها
  • تضمین سلامت دهان و دندان، با رعایت این توصیه ها
  • تمیزی دندان فقط در چند ثانیه با مسواک Blizzident
  • تاثیرات منفی خمیردندان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است