stomach_ache_female_000023286563_640

 

سندروم روده تحریک پذیر چگونه قابل پیشگیری است افرادی که به این اختلال دچار هستند بهتر است از موادغذایی مانند غلات،لبنیات،غذاهای سرخ شده و چرب،گوشت قرمز،کافئین،الکل،پیاز، سیر و بروکلی و انواع لوبیا پرهیز کنند چون این موادغذایی باع شدت یافتن این اختلال در بدن افراد مبتلا خواهند شد اگر تمایل داریدبه کاهش علائم  IBS بپردازید مراقب خورد و خوراک خود باشید.

سندروم روده تحریک پذیر با درد و ناراحتی همراه است، اما اگر می خواهید به بهبودش کمک کنید و اوضاع را برای خود بدتر نکنید بعضی غذاها هستند که باید از خوردنشان پرهیز کنید.

در این مقاله می خواهیم مروری داشته باشیم بر غذاهایی که علائم سندروم روده تحریک پذیر را بدتر می کنند.

سیب، هلو، موز و توت

فیبر غیرمحلول موجود در پوست برخی میوه ها و سبزیجات می تواند علائم سندروم روده تحریک پذیر یا IBS را بدتر کند. افراد بالغ باید روزانه حدود 22 تا 34 گرم فیبر بخورند اما اگر سندروم روده تحریک پذیر داشته باشید باید به دنبال غذاهایی بروید که دارای فیبر محلول باشند. میوه هایی مانند سیب، هلو، گلابی، موز و توت ها را استفاده نکنید و به جای آنها میوه های خشک یا برنج قهوه ای بخورید. اگر هوس کردید سیب یا هلو میل کنید توصیه می کنیم پوستش را بگیرید و فقط گوشت میوه را استفاده کنید.

غلات

هر غذایی که درونش چاودار، گندم یا جو داشته باشد گلوتن دارد. در یک آزمایش که توسط موسسه ملی بهداشت آمریکا انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که آلرژی های غذایی مانند عدم تحمل گلوتن می توانند از دلایل پنهان سندروم روده تحریک پذیر باشند. بنابراین حذف آن از برنامه غذایی می تواند تا حدود زیادی به بهبود علائمتان کمک کند. تخمین زده شده که نیمی از بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، مشکل عدم تحمل گلوتن را هم دارند و به خاطر آسیبی که گلوتن به روده می زند، باید از این غذاها پرهیز کنند.

لبنیات

بسیاری از لبنیات، دارای مقدار زیادی چربی هستند که در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر می تواند باعث بروز ورم و درد شود. برای کمک به کاهش علائم IBS توصیه می شود از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید. به علاوه بسیاری از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، مشکل عدم تحمل لاکتوز را هم دارند و شاید بهتر باشد از شیر و پنیر سویا استفاده کنند. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند انواع لبنیات را تست کنید تا ببینید کدام یک باعث تحریک علائم IBS می شود. اگر یک محصول لبنی باعث شعله ور شدن علائم سندروم روده تحریک پذیر شد، سعی کنید دیگر کمتر از آن غذا استفاده نمایید. احتمالا ماست را بهتر از دیگر لبنیات بتوانید تحمل کنید چون حاوی باکتری هایی است که آنزیم های مورد نیاز برای هضم لاکتوز را حمایت می کند. لاکتوز قندی است که در شیر و محصولات آن یافت می شود.

غذاهای سرخ شده و چرب

حتی برای سالم ترین فرد هم مقاومت در برابر سیب زمینی سرخ کرده دشوار است اما در افراد مبتلا به IBS می تواند باعث تحریک روده ها و حتی اسهال شود. در بررسی ای که روی گزارش بیماران سندروم روده تحریک پذیر انجام شد محققان دریافتند غذاهای سرخ کرده، شایع ترین موارد تحریک این بیماری هستند. به جای سرخ کردن غذا سعی کنید گریلش کنید یا به سبکی دیگر آن را بپزید.

گوشت قرمز

گوشت قرمز از جمله گوشت گاو و بره را به خاطر چربی بالایی که دارند می شناسیم. گوشت های بدون چربی از جمله گوشت مرغ و بوقلمون و گوشت ماهی های آب سرد مانند سالمون را جایگزین گوشت های قرمز کنید.

کافئین

تکانی که یک فنجان قهوه صبح به آدم می دهد، شاید کمک کند در طول روز هوشیار بمانید اما برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر ممکن است باعث مشکلات زیادی شود. کافئین، سیستم گوارش را تحریک می کند و یک دیورتیک شناخته شده است که منجر به حرکت روده می شود. حتی می تواند کم آب شدن بدن را بدتر هم بکند.

الکل

چه مشکل IBS داشته باشید، چه نداشته باشید مصرف الکل کاری است اشتباه و عوارض بسیار بدی برای سلامتتان دارد. الکل به شدت باعث تحریک سیستم گوارشی می شود و حتی می تواند کم آب شدن بدن را به واسطه اسهال تشدید کند که یکی از نشانه های شایع IBS است.

نوشیدنی های کربوهیدراتی

نوشابه رژیمی مورد علاقه تان ممکن است نقش ویژه ای در بدتر شدن سندروم روده تحریک پذیر داشته باشد. در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر نوشیدنی های گازدار و آب های معدنی می توانند باعث بدتر شدن نفخ و گرفتگی شوند.

پیاز، سیر و بروکلی

سبزیجاتی مانند پیاز، سیر، بروکلی و گل کلم ممکن است باعث نفخ و ورم های دردناک شوند. پیاز مخصوصا حاوی نوعی کربوهیدرات است به نام فراکتنس که افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر باید از آن اجتناب کنند. تحقیقات نشان داده کسانی که مشکل IBS دارند با انجام یک برنامه غذایی محدود در کربوهیدرات به سرعت می توانند بهبودی را حس کنند.

لوبیاها

لوبیاها سرشار از پروتئین هستند اما می توانند باعث نفخ های دردناک، ورم و گرفتگی شوند. آنها همچنین حاوی کربوهیدراتی هستند به نام گالاکتنس که در دانه های سویا و عدس هم پیدا می شود. اجتناب از مصرف لوبیا می تواند به کاهش علائم IBS کمک کند.

 

ارسال شده در 29 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • درد های استخوانی از کمبود ویتامین D ناشی میشوند
  • با آخرین روش های نوین برای لاغری آشنا شوید
  • اسفناج بخورید تا استرس نداشته باشید
  • غذا تاثیری روی روحیه ندارد
  • کشف ویروسی که موجب ناباروری زنان می شود
  • رهایی از ترس اجتماعی خردسالان
  • آخر و عاقبت بیش فعالی در بچگی
  • چه عواملی در انتخاب نوع درمان برای سرطان پروستات دخالت دارند؟
  • تاثیر دعواها و تعارضات زناشویی روی جنین
  • برطرف کردن مشکل خارش واژن
  • سوء مصرف مسکن ها را جدی بگیرید
  • آیا عامل ابتلا به بیماری دیابت فقط قند است؟
  • رویش دندان های اضافی درون دهان این پسر
  • سیب میوه ای برای بیماران دیابتی
  • خوردنی های افزایش دهنده استرس
  • محبوبترین ها

  • ارزش غذایی عسل
  • روش درست درمان بی اشتهایی و پرخوری!
  • هرآنچه باید درمورد نوشیدنی های انرژی زا بدانید
  • روش های تغذیه ای برای مقابله با التهاب پانکراس
  • کالری حلوا
  • سمی بودن فروکتوز در مقابل شکر
  • چند نکته ی کلیدی و مهم در رابطه با امگا 3
  • موادی که نباید در مایکروفر گرم شوند
  • با استفاده از این مواد غذایی وزن خود را سریعا کاهش دهید
  • پیشگیری از از سرطان روده بزرگ با کدام مواد غذایی؟
  • بادام زمینی و منفعتهای آن در مراقبت از قلب
  • شناسایی تاثیر کافئین بر علایم یائسگی
  • از خوردن این غذا های رستوران پرهیز کنید
  • نحوه مدیریت تری گلیسیرید
  • کنار ناهار آووکادو بخورید و تاثیر مثبت آن را در لاغری ببینید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است