picsart_1477001816775

 خواب یک عمل فیزیولوژیکی است. در حین خواب اغلب اعضای بدن به حالت استراحت در می آیند اما اندام های حیاتی مانند قلب و سیستم تنفس و … به کار خود ادامه می دهند. خواب مناسب سبب رفع کامل خستگی یک روز کاری می شود. با دکتر سلام همراه باشید.

زمانی که به خواب می‌رویم، مغز و اعضای حیاتی بدن هنوز در حال کار کردن است و آثار یک روز پرمشغله و سخت را ترمیم و بدن را برای روز بعد آماده می کند. اما آنچه خیلی از ما نمی‌دانیم این است که در خواب اتفاقات بسیار جالبی رخ می‌دهد که در ادامه مطلب به آن اشاره‌ شده است.

*اغلب به خواب عمیق فرونمی‌رویم:
ابتدا فرد به خواب سبک می‌رود، سپس خواب عمیق ‌تر می‌شود. چرخه خواب با حرکت غیرسریع چشم در مرحله یک آغاز می‌شود. این نوع خواب هنگام گوش دادن به یک سخنرانی خسته‌کننده هم رخ می‌دهد. سپس فرد وارد مرحله عمیق خواب می شود.
در آخر نیز وارد حرکت تند چشم در خواب (REM) می‌شود. در این مرحله فرد خواب می‌بیند که بین 90 تا 120 دقیقه به طول می انجامد و در یک‌ شب معمولاً 4 یا 5 بار این مرحله طی و فرد هر بار به مدت چند ثانیه از خواب بیدار می‌شود .گاهی حتی متوجه بیدار شدن خود هم نمی‌شود. سپس دوباره مرحله اول شروع می‌شود . با طی کردن شب، فرد زمان کمتری را در مرحله خواب عمیق سپری می‌کند و زمان بیشتری در مرحله REM سپری می‌شود. به همین دلیل است که به نقل نیوزویک وسط یک خواب عجیب به‌ طور ناگهانی از خواب بیدار می‌شوید. با نزدیک شدن به ساعت صبح زمان REM نیز کمتر و فرد برای بیدار شدن از خواب آماده می شود.
مغز پاک ‌سازی می‌شود:
نتایج بررسی‌ها نشان می دهد که سیستم پاک ‌سازی ضایعات ازجمله پلاک‌های آلزایمر در مغز هنگام خواب فعال ‌تر است. مغز تمامی اطلاعات به دست آمده را پردازش می‌کند و اطلاعاتی را که نیاز ندارد، پالایش می‌کند.
ضربان قلب و تنفس کند می‌شود:
حس این‌ که نمی‌توانید هنگام خواب حرکت کنید، به علت کند شدن روند فیزیولوژیکی بدن ازجمله تعداد نفس‌ ها در هر دقیقه و سرعت ضربان قلب ،هنگام خواب است. افزون بر این حتی حرکت عضلات و اندام‌های داخل بدن نیز کند می‌شود. روده‌ها آرام می‌گیرد، کبد که در زمان بیداری مشغول سم ‌زدایی است، هنگام خواب سعی می‌کند خود را پالایش کند .
فشارخون افت می‌کند:
هنگامی‌که بدن در حالت آرامش قرار دارد فشارخون افت پیدا می‌کند.
دمای بدن افت می‌کند:
به ‌طور منظم به ما توصیه می‌شود دمای اتاق را هنگام خواب پایین بیاوریم تا اتاق دمای مناسب پیدا کند. به‌طور طبیعی زمان خواب دمای داخل بدن کمی افت می‌کند و در ایجاد خواب مؤثر است.
بدن فلج می‌شود:
هنگام خواب تمامی عضلات به‌جز عضلات چشم و تنفس بدن فلج می‌شود. علت آن نیز پیشگیری از لگدزدن در خواب یا ایجاد واکنش فیزیکی هنگام خواب است. گاهی فلجی به مدت 20 دقیقه به طول می‌انجامد.

 

منبع: خراسان

ارسال شده در 30 مهر 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع علمی

پیشنهاد سردبیر

  • برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 این 5 توصیه ورزشی را بخوانید
  • تعریفی از نقرس
  • عوامل بوجود آورنده درد مزمن
  • رازداران بهترینند
  • نوشیدنی سبز برای بیماران دیابتی
  • آموزش تصویری آماده کردن دسر با توت فرنگی
  • مقایسه ارزش تغذیه ای ماست بستنی
  • روانکاوی خواستگار با نگاه کردن
  • پیشنهادات طباخی رژیمی
  • چگونه با تخم مرغ آب پز از شر التهاب سینوس خلاص شویم
  • اصلاح گودی کمر با ورزش بدنسازی
  • ماست و برطرف کردن تشنگی
  • ایجاد سرطان مری در بدن با این کارها
  • کیک کدو با آرد ذرت و تره فرنگی
  • قارچ و تاثیر باورنکردنی آن بر روی پوست
  • محبوبترین ها

  • افراد کم اشتها بدانند
  • فواید دمنوش برای سلامت بدن
  • آموزش کیک برای گیاهخواری
  • با 16 اصول صحیح کاهش وزن سا لم آشنا شوید
  • ضرورت نوشیدن آب برای سلامتی انسان
  • روغن ماهی تقویت کننده ای مقوی برای سلامت مغز
  • غذا خوردن به همراه دوستان و آشنایان
  • با خاصیت های باورنکردنی زنجبیل آشنا شوید
  • موارد مورد توجه درباره دوغ
  • بررسی فواید باورنکردنی هسته ی انگور
  • خوراکی های استرس زا را میشناسید؟
  • فرزندتان را بابت نمره های پایین مواخذه نکنید
  • اسید فیتیک چه کارهایی انجام می دهد؟
  • بررسی کالری آلو قرمز
  • کالری تخمه کدو
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است