Havashaye-Ghazaei از هوس های غذایی کلافه شده اید؟پس این تمرین تنفسی را انجام دهید

این هوس ها هستند که ما را به سمت گناه،پرخوری و … میکشند.”امشب چقدر خوبه ماکارونی بخورم،واسه ظهر برنج و کباب درست کنم،زنگ بزنم پیتزایی برام پیتزا بیاره،بزار بپوشم برم رستوران یه جوجه بزنم و …” این جملات ممکن است در ذهن هر کسی بوجود آمده باشد.این جملات نشان از هوس های غذایی دارند که البته زیاد خوب نیست و فقط چاق کننده هستند و مضر میباشند.

تا به حال حس کرده اید که هوس های غذایی تان از کنترل خارج شده است؟

گاهی اوقات هرچقدر هم قدرت اراده تان قوی باشد باز هم نمی توانید در برابر هوس ها مقاومت کنید و این اصلا خوب نیست. ممکن است وسوسه به خوردن غذا بر ما غلبه کند و چرخه جدیدی از پرخوری و سرزنش خود شروع شود.

هوس غذایی گاهی به خاطر کمبود مواد مغذی در بدن رخ می دهد و گاهی نیز بر اساس یک عادت پیش می آیند. اما در کنار این دو، گاهی نیز دلیل هوس های غذایی می تواند این باشد که بدن در حال پردازش چیزی در سطح احساسی یا انرژیک است.

بر اساس آموزه های یوگا کندالینی، غذا خوردن بی اختیار یا خارج از کنترل – نوعی که هنگام تسلیم شدن در برابر هوس های غذایی پیش می آید – نتیجه عواملی در مغز است. تمرینی وجود دارد به نام مهار غذا خوردن بی اختیار که با پالس های مغزی که می گویند ” من باید غذا بخورم ” مقابله می کنند.

بهترین زمان انجام این تمرین وقتی است که می خواهیم در برابر هوس غذایی تسلیم شویم. بنابراین اگر ساعت 3 بعدازظهر حس کردید می خواهید یک غذای شیرین و پرکالری بخورید، لطفی به خود کنید و چند دقیقه وقت بگذارید تا این تمرین تنفسی را انجام دهید.

چهار زانو روی زمین بنشینید و ستون فقرات خود را صاف کنید. اگر جایی هستید که نمی توانید روی زمین بنشینید، روی یک صندلی صاف بنشینید و کف پاها را کاملا روی زمین قرار دهید.

دست راست خود را بالا و به سمت صورت خود بیاورید و سوراخ بینی سمت راست را ببندید. تا جایی که می توانید نفستان را نگه دارید. از سوراخ بینی سمت چپ، هوا را بیرون داده و بیرون دادن نفس از بینی را به همان اندازه که نفستان را حبس کردید ادامه دهید. در تمام این مدت دیافراگم خود را در حالت استراحت قرار دهید.

مطمئن شوید در حالی که هوا را به داخل می کشید و از سوراخ بینی سمت چپ خارج می کنید نفس هایتان بلند، آرام و عمیق باشد.

مواظب باشید در حال دم و بازدم به خود فشار نیاورید. اگر بریده بریده نفس می کشید سعی کنید مدت زمان نگه داشتن نفس را کاهش دهید تا زمانی که بتوانید به نرمی، عمل دم و بازدم را انجام دهید.

اگر حس کردید مدت زمان نگه داشتن تنفستان از بیرون دادنش بیشتر است یا برعکس، این نیز با تمرین بهبود می یابد.

با هر مرتبه سه دقیقه شروع کنید. به مرور می توانید تا 31 دقیقه در روز نیز پیش بروید. اگر به شدت تحت تاثیر هوس های غذایی هستید، سعی کنید این تمرین را 90 روز به صورت مرتب انجام دهید تا الگوی تسلیم شدن در برابر پرخوری در هم شکسته شود.

منبع : دکتر کرمانی

ارسال شده در 30 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آسپرین برای چه افرادی ممنوع است
  • خستگی آدرنال و موارد مهم در این باره
  • خروپف مرگ آور است
  • دوران نوجوانی و حساسیت های روحی و روانی آن
  • چکار کنیم که بچه هایمان مسئولیت پذیر باشند
  • مواردی که باید درباره بهداشت آرایش چشم بدانید
  • برخی مواد خوراکی غیر گوشتی حاوی آهن
  • طرز مراقبت از فریزرهای خانگی
  • عوارض کاهش دریافت ویتامین دی
  • تست روانشناسی جالب برای برونگرایی یا درونگرایی
  • خواص باورنکردنی پوست انار برای سلامت پوست
  • آیا شما هم با اینکه کم غذا می خورید لاغر نمی شوید؟
  • اگر دچار دیسک کمر شدیم چه کنیم [فیلم]
  • مقدار رسوب گلبول قرمز با چه آزمایشی سنجیده می شود؟
  • چطوری سریع مگس را از روی میوه برانیم
  • محبوبترین ها

  • الکتروفورزچیست و چه کارایی هایی دارد
  • آسیبهای شانه را باهم مرور میکنیم
  • درمان های خودسرانه برای سرفه
  • اگر بیخوابی به سراغمان آمد چکار کنیم
  • تغییرات شکل بدن در پیری
  • اشخاص جوان افسرده شبکه مغزی با اتصالات زیادتری دارند
  • با یک ویلچر قوی موتوری چطورید
  • روش‌هایی دقیق برای بررسی رگ‌‌های اصلي قلب
  • چگونه آرایش کنیم که چشمهایمان خمار دیده شود
  • آموزش خواندن آزمایش تیروئید
  • بهبود ریه ها و قلب و عروق با آه کشیدن
  • چگونه برای سن پیری آماده شویم؟
  • فراموشی و آ لزایمر دو بیماری متفاوت هستند
  • هر آنچه لازم است درباره افت فشار خون بدانید
  • از بریچ بودن جنین چه میدانید؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است