هوس های غذایی

این هوس ها هستند که ما را به سمت گناه،پرخوری و … میکشند.”امشب چقدر خوبه ماکارونی بخورم،واسه ظهر برنج و کباب درست کنم،زنگ بزنم پیتزایی برام پیتزا بیاره،بزار بپوشم برم رستوران یه جوجه بزنم و …” این جملات ممکن است در ذهن هر کسی بوجود آمده باشد.این جملات نشان از هوس های غذایی دارند که البته زیاد خوب نیست و فقط چاق کننده هستند و مضر میباشند.

تا به حال حس کرده اید که هوس های غذایی تان از کنترل خارج شده است؟

گاهی اوقات هرچقدر هم قدرت اراده تان قوی باشد باز هم نمی توانید در برابر هوس ها مقاومت کنید و این اصلا خوب نیست. ممکن است وسوسه به خوردن غذا بر ما غلبه کند و چرخه جدیدی از پرخوری و سرزنش خود شروع شود.

هوس غذایی گاهی به خاطر کمبود مواد مغذی در بدن رخ می دهد و گاهی نیز بر اساس یک عادت پیش می آیند. اما در کنار این دو، گاهی نیز دلیل هوس های غذایی می تواند این باشد که بدن در حال پردازش چیزی در سطح احساسی یا انرژیک است.

بر اساس آموزه های یوگا کندالینی، غذا خوردن بی اختیار یا خارج از کنترل – نوعی که هنگام تسلیم شدن در برابر هوس های غذایی پیش می آید – نتیجه عواملی در مغز است. تمرینی وجود دارد به نام مهار غذا خوردن بی اختیار که با پالس های مغزی که می گویند ” من باید غذا بخورم ” مقابله می کنند.

بهترین زمان انجام این تمرین وقتی است که می خواهیم در برابر هوس غذایی تسلیم شویم. بنابراین اگر ساعت 3 بعدازظهر حس کردید می خواهید یک غذای شیرین و پرکالری بخورید، لطفی به خود کنید و چند دقیقه وقت بگذارید تا این تمرین تنفسی را انجام دهید.

چهار زانو روی زمین بنشینید و ستون فقرات خود را صاف کنید. اگر جایی هستید که نمی توانید روی زمین بنشینید، روی یک صندلی صاف بنشینید و کف پاها را کاملا روی زمین قرار دهید.

دست راست خود را بالا و به سمت صورت خود بیاورید و سوراخ بینی سمت راست را ببندید. تا جایی که می توانید نفستان را نگه دارید. از سوراخ بینی سمت چپ، هوا را بیرون داده و بیرون دادن نفس از بینی را به همان اندازه که نفستان را حبس کردید ادامه دهید. در تمام این مدت دیافراگم خود را در حالت استراحت قرار دهید.

مطمئن شوید در حالی که هوا را به داخل می کشید و از سوراخ بینی سمت چپ خارج می کنید نفس هایتان بلند، آرام و عمیق باشد.

مواظب باشید در حال دم و بازدم به خود فشار نیاورید. اگر بریده بریده نفس می کشید سعی کنید مدت زمان نگه داشتن نفس را کاهش دهید تا زمانی که بتوانید به نرمی، عمل دم و بازدم را انجام دهید.

اگر حس کردید مدت زمان نگه داشتن تنفستان از بیرون دادنش بیشتر است یا برعکس، این نیز با تمرین بهبود می یابد.

با هر مرتبه سه دقیقه شروع کنید. به مرور می توانید تا 31 دقیقه در روز نیز پیش بروید. اگر به شدت تحت تاثیر هوس های غذایی هستید، سعی کنید این تمرین را 90 روز به صورت مرتب انجام دهید تا الگوی تسلیم شدن در برابر پرخوری در هم شکسته شود.

منبع : دکتر کرمانی

ارسال شده در 30 مهر 1395 توسط سلمان آرین با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آیا اندازه BMI با مرگ و میر ارتباط دارد؟
  • سیب زمینی ادویه دار در فر
  • آیا کمبود ویتامین به زیبایی صدمه می زند؟
  • خبر های داغ ویژه دانش آموزان استثنائی
  • داروهای بدون نیاز به نسخه پزشك در مواجهه با بيماری حركت (سفر)
  • یک سوال کلیشه ای ؛چند تا بچه کافيست؟
  • آب معدنی و این شایعات رایج
  • با رفلکس معده چه کنیم
  • اتوی لباس و این تکنیک های جالب
  • التهاب بدن با موز
  • نقش حفره های بینی در آسم
  • ورزش ناجی افراد افسرده
  • پیراشکی رشته خطایی
  • روانکاوی تمایل به دروغ در سنین پایین
  • در دفتر و کتاب بچه ها بجای مداد “علف” وجود دارد
  • محبوبترین ها

  • پیامدهای ناگوار استعمال دخانیات
  • ترک ناگهانی دخانیات و فواید آن
  • قلیان ها آغشته به ماده مخدرند!
  • ضعف زنان در ترک سیگار
  • معضل زندگی کردن زیر یک سقف با دود کننده ها
  • عوارض در دسترس بودن سیگار
  • جلوگیری از افزایش بی رویه مصرف کنندگان مواد مخدر
  • خر و پف سیگاری ها بیشتر است
  • مصرف شیشه و ابتلا به اختلالات روانی
  • نوشیدنی های الکلی و برخی افراد
  • روی آوردن به مواد مخدر صنعتی
  • اگر میخواهید سرطان بگیرید، قلیان بکشید!
  • درباره کراک و اثرات آن بیشتر بدانیم
  • و باز هم سیگار!
  • آسیب سلولی آقایان با سیگار
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است