looosss-weight

برای لاغری ماندگار باید از همه لحاظ شما حواستان به خودتان باشد، چه از لحاظ کالری چه از لحاظ تغییر متابولیسم بدن، در کل نباید راهی برای بازگشت وزن باقی بگذارید. به طور مثال بعضی افراد درباره ی جویدن غذا اینطور تصور میکنند که هر لقمه را اگر در ۱۰ ثانیه بجوم و آنگاه به معده تحویل دهم معادل ۱۰ لقمه در یک ثانیه است و هر دو برای بدنم سیری یکسان ایجاد می کنند؛ اما غافل از اینکه به لحاظ میزان کالری بسیار تفاوت ایجاد میشود و کار معده تا حد زیادی کاهش خواهد میابد.


روزی برای کنترل و کاهش وزن به سراغ یکی از متخصصین این رشته رفتم. ایشان به من گفت: باید حجم مواد غذائی مصرفی روزانه را کاهش دهی.
گفتم: من اصلا چیزی نمی خورم، حتی آب هم بخورم، چاق می شوم.
با خونسردی پاسخ داد: قبول، شما در شمار استثنائات روی کره ی زمین،هستید و با نوشیدن آب هم چاق می شوی.
در روز چند لیوان آب می نوشی؟
گفتم: در حدود ۱۵ لیوان.
جواب داد: قبول، از این به بعد در روز ۱۰ لیوان آب بنوش تا آرام آرام وزن کم کنی.

بعد از مراجعات متعدد به ایشان در نهایت متوجه شدم، باید فرهنگ غذا خوردنم را تغییر دهم تا دو نتیجه ی اساسی بگیرم؛

۱- از غذا خوردن لذت ببرم
۲- در طول غذا خوردن و بعد از آن نگران افزایش وزنم نباشم
بنابراین، اگر بتوانم سه کار را به عنوان عادت روزانه ام در غذا خوردن، قرار دهم، دیگر هرگز نگران غذا خوردن و اضافه وزن نخواهم بود؛
۱- در زمان ناهار و شام، ابتدا تنها سالاد و مخلفات آن را در سفره بگذارم و چون ظرف سالاد، خالی گشت،آنگاه، غذای اصلی را در سفره بگذارم.
تجربه می گوید: اگر سالاد و غذای اصلی را همزمان در سفره قرار دهیم، در بیشتر مواقع، در انتهای صرف غذا، این سالاد است که اضافه می آید و این غذاهای پر کالری است که خورده شده است.
اگر در وعده های ناهار و شام، به مقدار کافی سالاد بخورم، بدنم از من به چهار دلیل از من تشکر خواهد کرد؛
الف) سالاد ضد سرطان دستگاه گوارش است
ب) سالاد ضد یبوست خوبی است
پ) سالاد به همراه نوشیدن مایعات در حدی که بیشتر مواقع رنگ ادرار روشن باشد، موجب طراوت و شادابی پوست می شود.
ت) سالاد ایجاد حس سیری می کند، بدون آنکه کالری اضافی وارد بدن شود و موجب چاقی شود.
۲- هر لقمه غذا را علاوه بر اینکه کوچک بردارم، در ابتدا سعی کنم آن را ۱۰ ثانیه در دهان نگه دارم و آرام آرام بجوم، آنگاه آن را به داخل معده بفرستم، در این صورت بدنم، باز به سه دلیل از من تشکر خواهد کرد و مرا در این زمینه، مدیری لایق برای اداره ی خودش خواهد دانست؛
الف) چون غذا به طور کامل می جوم، معده مجبور به انجام کار دندان، در نرم کردن غذا نخواهد بود، پس در درازمدت سلامت معده تضمین خواهد شد.
ب) هر لقمه را اگر در ۱۰ ثانیه بجوم و آنگاه به معده تحویل دهم معادل ۱۰ لقمه در یک ثانیه است و هر دو برای بدنم سیری یکسان ایجاد می کنند. اما به لحاظ میزان کالری اون کجا و این کجا؟ و کار معده تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
پ) سلامت دندان های آسیاب را در درازمدت تضمین خواهم کرد، زیرا اگر از دندان های آسیاب به طور دائم و مرتب استفاده کنم ماندگاری غذا در بین آنها کمتر می شود، لذا پوسیدگی انها هم کاهش می یابد.
۳- مواظب خوردنی های بین وعده های اصلی غذا باشم.
تجربه و پژوهش های علمی می گوید : میان وعده های کنترل نشده و بی حساب وکتاب، نقش عمده ای در افزایش وزن دارد.
این جمله را روی یک کاغذ به صورت خوانا و درشت نوشتم که:

ده لقمه غذا در یک ثانیه
یک لقمه غذا در ده ثانیه
سیری یکسان

البته برای رسیدن به نتیجه خوب ومطمئن با کمک پزشک مشاورم، طی شش ماه سعی کردم به تدریج زمان جویدن غذا را به سی ثانیه افزایش دهم و برای رسیدن به این هدف، دو کار اساسی را سرلوحه برنامه ام در سر سفره غذا قرار دادم؛
۱- با گذاشتن هر لقمه غذا در دهان فوری آن را نمی جوم، بلکه ابتدا، بدون جویدن آن را در دهان می چرخانم تا ضمن مخلوط شدن با بزاق دهان و آماده شدن برای هضم در معده، از طعم و مزه ی آن لذت ببرم و به من حس سیری بدهد.

۲- چون عادت کردن به جویدن به مدت طولانی سخت بود و در بین غذا غرق درافکار روزانه می شدم و ناخودآگاه همچون گذشته به سرعت و بدون جویدن، غذا را تحویل معده می دادم با خانواده و یا دوستانم، سر میز غذا علاوه بر اینکه باید به همدیگر، زمانی که می دیدیم یک نفر در عالم هپروت است و تند تند غذا را می بلعد، تذکر بدهیم، مسابقه می گذاشتیم که مشخص شود، چه کسی می تواند در طول غذا خوردن، روی جویدن هر لقمه، بیشترین کنترل را داشته باشد.
با این روش و راهکار، علاوه بر اینکه وزن خود را کنترل کردم، همیشه از غذا خوردن لذت می برم بدون اینکه نگران افزایش وزن باشم.

منبع : باشگاه خبرنگاران

 

ارسال شده در 8 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • طبیعی ترین نسخه ها برای رفع ورم پا
  • 7 ترفند ساده برای به دست آوردن آنچه می خواهید
  • تاثیر کارهای خیرخواهانه بر روحیه افراد
  • با این نشانه ها شما مبتلا به آلزایمر هستید
  • خجالت کشیدن ، از علت تا درمان
  • حواستان به سدیم موجود در غذا باشد
  • برنامه های جدید وزارت بهداشت برای بیمه ها
  • استفاده از هورمون افزایش قد بعد از 18 سالگی
  • چه مواد غذایی یک صبحانه سالم را تشکیل میدهند؟
  • وحشت (پانیک)
  • دیازپام چرا و چگونه مصرف می شود؟؟
  • پارکینسون و علائم مهم برای این اختلال
  • عدم علاقه مردان به خرید
  • پیری و تغییرات دستگاه گوارش
  • کنفرانس بین‌المللی آب و محیط زیست در دانشگاه تهران برگزار می شود
  • محبوبترین ها

  • هفت خاصیت مفید روانی روزه داری برای انسان
  • سهم بانوان ایرانی در اهدای خون
  • داستان شگفت انگیزی از عشق مادر به نوزادش
  • سرطان را درجا درمان کنید!
  • سرطان سینه گریبان گیر چه کسانی می شود
  • اعتیاد به الکل در چه کسانی بیشتر است
  • مصرف نمک را کنترل کنید
  • عوارض ژل بوتاکس تاریخ گذشته
  • جراحی تعویض عدسی چشم با ربات
  • معرفی مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک
  • سندرم گردن بلند در این پسر
  • با ذهن پروتز دست مصنوعی قابل کنترل است
  • جایگزین کردن عمل و ورزش بجای تزریق استروئید
  • چرا نمک باعث پوکی استخوان می شود؟
  • خوردن زیاد چای و ایجاد پوکی استخوان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است