hi-fat-food-400x400

 

 

ویتامین ب 5 یکی از مفیدترین ویتامین های گروه ب است که می تواند استرس را از شما دور کرده و شما را پرانرژی و فعال کند می خواهیم به بررسی عملکرد این ویتامین در بدنمان بپردازیم و مصرف این ویتامین را برای مبتلایان به بیماری های قلبی توصیه می کنیم  چون باعث افزایش سلامت قلب و تنظیم فشار خون این افراد می شوید .

یکی از مهمترین ویتامین های گروه ب بوده که نقش های متعدد و بسیار مهمی در بدن انسان ایفا می کند.

عملکرد ویتامینB5

ویتامین B5 برای فعالیت غدد فوق کلیوی، مقابله با استرس، تولید انرژی و تولید بعضی از هورمون ها از جمله هورمون های جنسی و متابولیزم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها مورد نیاز بدن است. منظور از متابولیزم، هضم، جذب و تبدیل مواد غذایی به انرژی است.
به ویتامین B5، ویتامین ضد استرس نیز گویند، اسید پانتوتنیک در کنار ویتامین ث به غدد فوق کلیوی برای مقابله با استرس کمک   می کند، هنگامی که تحت استرس قرار می گیریم هورمونی به نام کورتیزول(هورمون استرس) در خون آزاد می شود که باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب و سایر واکنش ها در بدن می گردد، ترشح و آزاد شدن این هورمون در جریان خون سبب مصرف مقدار زیادی از برخی از مواد مغذی مانند ویتامین B5، C و منیزیم توسط غدد فوق کلیوی می گردد به همین جهت افرادی که به هر شکلی تحت استرس می باشند نیازی بیشتری به مواد مغذی ذکر شده دارند.
برخی تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین B5 سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید در خون شده و با این مکانیزم بر سلامت قلب افزوده و باعث کاهش خطر سکته قلبی می گردد.
ویتامین B5 و ویتامین A برای تولید چربی های ساختاری که به آن ها لیپید (Lipid) گفته می شود مورد نیاز می باشند. ساختار غشای سلول ها و پوشش رشته های عصبی(میلین) و بسیاری از بافت های بدن از لیپیدها است. بدون ویتامین B5  و ویتامینA  بدن قادر به تولید چربی های ساختاری نمی باشد.
ویتامین B5 برای سلامت موها و رشد آن ها نیاز است، این ویتامین مواد مغذی مورد نیاز را به ریشه موها می رساند، کمبود ویتامین B5 باعث می شود خون رسانی و همچنین مواد مغذی به مقدار کافی به ریشه موها نرسد و مشکلاتی از قبیل ریزش مو پدید آید. البته این بدان معنا نیست که مصرف بیشتر ویتامین ب5 باعث تغذیه بهتر ریشه موها می شود.
کمک به تولید گلبول های قرمز خون، تنظیم سیستم گوارش از دیگر عملکردهای ویتامین B5 در بدن است.

نیاز روزانه بدن به ویتامینB5

افراد بزرگسال بالای 19 سال 5 میلی گرم
زنان باردار 6 میلی گرم
زنان شیرده 7 میلی گرم در روز به ویتامین B5 نیاز دارند.

منابع غذایی ویتامینB5

انواع گوشت، جگر مرغ، سیب زمینی، تخم مرغ، ماهی سالمون(آزاد)، کلم بروکلی و قارچ از منابع غذایی سرشار از ویتامین B5   می باشند.

مکمل های غذایی ویتامین B5

ویتامین B5 در قالب آمپول و مکمل های غذایی در دوزهای مختلف تولید و عرضه می شود و همچنین جز ترکیب قرص های ب کمپلکس نیز می باشد.

مصرف ویتامینB5 تا دوز 500 میلیگرم در روز بی خطر و بدون عوارض است. زیاده روی در مصرف مکمل های غذایی ویتامین B5  سبب عوارض جانبی از قبیل: آسیب به کبد، آلرژی، سرگیجه، حالت تهوع و غیره می گردد.

·         تذکر: زنان باردار و شیرده نباید بیش از 7 میلیگرم ویتامین ب5 در روز مصرف کنند.

·         بدون مشورت با پزشک از مصرف مکمل های غذایی خودداری کنید.

موارد مصرف مکمل های ویتامین B5

کمک به درمان کم کاری و ضعف غدد فوق کلیوی
درمان خستگی و کمبود انرژی
کمک به رویش موها و جلوگیری از ریزش موها
تقویت سیستم ایمنی بدن
کمک به درمان افسردگی
کمک به درمان مشکلاتی پوستی از قبیل اگزما
کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری ام اس
گرفتگی و ضعف عضلات
بعد از عمل جراحی به منظور افزایش سرعت بهبود(Recovery Time)
کمک به درمان بیماری آرتریت روماتوئید: در بیماری آرتریت روماتوئید سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله کرده و باعث التهاب، درد و آسیب به آن ها می شود، بعضی از محققین پزشکی بر این عقیده اند که مصرف ویتامین B5 در دوزهای بالا برای کمک به کاهش علائم و درمان این بیماری مفید است.

عواملی که سبب کمبود ویتامینB5 می شوند:

مصرف الکل، استعمال دخانیات، مصرف بیش از حد چای و قهوه، استرس به هر شکل(روانی و جسمانی)، بیماری های عفونی، مصرف آنتی بیوتیک ها، ورزش های سنگین نیاز بدن به ویتامین B5 را افزایش می دهند.

علائم مرتبط با کمبود ویتامینB5

کاهش رشد موها سر، خستگی، بی خوابی، افسردگی، تحریک پذیری و بی قراری از علائم و مشکلات مرتبط با کمبود ویتامین B5 در بدن می باشند.

ارسال شده در 15 آبان 1395 توسط خانم مطلبی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • چند دلیل قانع کننده برای دیدن فیلم لانتوری
  • دستمال مرطوب خطرناک و آلوده
  • استقامت در سرعت چیست؟
  • با مشاهده این علائم، به دیابتی بودن خود شک کنید
  • مواد غذایی تشکیل دهنده رژیم غذایی سالم
  • پیشنهاد روانشناسان برای تجربه شادی
  • شیوه های مدرن درمانی بی خطر برای این اختلال در کودکان
  • طبیعی ترین کارها برای رفع استرس
  • سری جدید باورهای اشتباه در مورد موها
  • یک سوگی بسیار لذیذ و دلچسب
  • بيش از10 ميليون آمريكايي در هر هفته داروي مسكن مصرف مي‌كنند
  • لباس ضد هکر
  • افزایش توان سیستم گوارشی با این نسخه های طب سنتی
  • آیا شیرین کننده های مصنوعی وزن را کاهش میدهند؟
  • در بدن ورزشکاران ویتامینها چه نقشی دارند؟
  • محبوبترین ها

  • علاقه مندان به یوگا بخوانند
  • هم عضله داشته باشید و هم چربی ها را از بین ببرید
  • هنگام عادت ماهیانه یوگا را امتحان کنید
  • سودمندی ورزش در درمان افسردگی
  • هزار و یک نکته درباره ورزش های داخل آب
  • اصول اساسی تمرین در هوای سرد
  • مواردی برای بالا بردن بازدهی پیاده روی
  • سبک ورزشی موثر برای کم شدن وزن
  • چه فعالیت ورزشی برای قند سوزی بهتر است؟
  • با 5 ورزش عضلات سه سر بازو را تقویت کنید
  • علت اجرای ورزش قدرتی
  • پس از ورزش سرد کردن بدن چقدر مهم است؟
  • به عقب دویدن رانها را لاغر میکند
  • حین فعالیت ورزشی این کارها را نکنید
  • با توصیه های لی هنی تمرین های بی خطر انجام دهید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است