flu

رفته رفته به فصل سرما و شیوع سرماخوردگی وآنفلوآنزا نزدیک میشویم. همه ی ما میدانیم اگر به ویروس آنفلوآنزا مبتلا شویم حداقل یک هفته باید در خانه استراحت کنیم و مدام سوپ بخوریم و آمپول تزریق کینم، پس چه بهتر که قبل از مبتلا شدن، به دنبال راه های پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا برویم. در ادامه 9 توصیه ی بسیار کارآمد درباره ی پیشگیری از سرماخوردگی برای شما آماده کرده ایم. با ما همراه باشید.

همه افراد به دنبال راهی هستند تا از مریضی در امان باشند و هیچ کس را نمی توان پیدا کرد که برای مریض شدن برنامه ریزی داشته باشد. بالعکس، همه ما به دنبال راه هایی برای جلوگیری از انواع مریضی ها هستیم. به عنوان مثال همیشه دست های خودمان و کودکانمان را می شوییم، در دستانمان عطسه نمی کنیم، از قرار گرفتن در محیط هایی که بیماری های مسری در آن جا وجود دارد اجتناب می کنیم، ورزش می کنیم و خیلی کاراهای دیگر. اما با تمام این کارها باز هم گاهی اوقات مریض می شویم. شب قبل از خواب آب و نمک قرقره کرده ایم و لباس کافی پوشیده ایم اما وقتی صبح از خواب بیدار می شویم با گلو درد مواجه می شویم. کجای کارمان غلط بوده؟ احتمالا هیچ چیز. اما کاراهایی نیز وجود دارند که می توانید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. غذاهای سالم و طبیعی یکی از راه حل های پیشنهادی و بسیار مفید برای این منظور است.

۱ – چای داغ معجزه گر در برابر سرما خوردگی

البته نه هر چای داغی ! منظور ما چای بابونه است. تحقیقاتی بر روی چای بابونه در دانشگاه امپریال لندن توسط دکتر آیلین هولمز صورت گرفته که نشان می دهد افرادی که به مدت ۲ هفته هر روز ۵ فنجان از این دم کرده را می نوشند، به میزان زیادی سطح پلی فنول خون شان بالا می رود که بسیاری از این ترکیبان گیاهی در خون خواص آنتی باکتریال دارند. این سطح تا ۲ هفته بعد از قطع نوشیدن چای بابونه همچنان بالا می ماند. از مزایای دیگر این چای آرامبخش بودن و خاصیت تسکین دهندگی این نوشیدنی ارزشمند است.

 

۲ – با جو دوسر به جنگ مزاحمان بروید!

در بدن همه ما یک قاتل حرفه ای به نام ماکروفاژ وجود دارد که به خوبی از عهده کار خود بر می آید به شرطی که ما هم به او کمک کنیم. ماکروفاژ نوعی گلبول سفید است که در مغز استخوان بدن تشکیل می شود و به وسیله سلول هایی به نام بتا-گلوکان که جز اصلی غذاهای فیبر دار است تولید می شود. جو دو سر منبع غنی فیبر است که به راحتی هم پخته می شود. پس از همین امروز خوردن آن را آغاز کنید.

۳ – چربی همیشه بد نیست!

انتخاب سالاد برای وعده شام انتخاب هوشمندانه ای است. اما غذاهای بدون چربی های سالم همیشه هم خوب نیستند. مواد موجود در سبزیجات بدون وجود چربی نمی توانند در روده جذب شوند. کاروتینویئد و آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات که برای بهبود سیستم ایمنی بدن ضروری هستند، برای جذب شدن در روده نیازمند چربی ها هستند. در یک تحقیق که در دانشگاه ایالتی آیووا بر روی ۷ نفر به مدت ۱۲ هفته انجام شد نشان داده شد که در رژیم غذایی بدون چربی هیچ کدام از آنتی اکسیدان ها و کاروتینویئد های موجود در سبزیجات در روده جذب نشده اند و این افراد دچار ضعف سیستم ایمنی شده اند. می توانید از چربی های سالم مانند روغن زیتون و کنجد و همچنین سرکه بالزامیک یا سس گوجه فرنگی خانگی برای میکس در سالادتان استفاده کنید.

۴ – آب پنیر

آب پنیر یک نوشیدنی بسیار موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این نوشیدنی عالی سرشار از آمینو اسیدی به نام سیستیئن است که سازنده پروتیئنی به نام گلوتاتیون می باشد. گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که سلول ها را در برابر عفونت های ویروسی و باکتریایی مقاوم می کند. می توانید صبح خود را با این معجون قدرتمند شروع کنید. منبع غنی دیگر ماست است. آبی که روی ماست است را هیچ گاه دور نریزید بلکه آن را در ماست هم بزنید  نوش جان کنید. پودرهای پروتیئنی آب پنیر در بازار وجود دارد که البته گرانتر ولی بسیار مقوی و خالص هستند.

۵ – گوجه فرنگی از سوپ پیشی می گیرد!

وقتی سرما می خورید سوپ رشته فرنگی می خورید؟ به شما توصیه می کنم که برای اینکه از سرما خوردگی و آنفلونزا در امان بمانید رژیم های غنی از گوجه فرنگی به خصوص در فصل زمستان داشته باشید. یک مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی بر روی ۱۲ نفر انجام شد که به مدت ۳ هفته این افراد رژیم سرشار از گوجه فرنگی داشتند و سه هفته متوالی دیگر رژیم فاقد گوجه. در سه هفته اول گلبول های سفید کشنده خون این افراد به میزان ۳۸ درصد از آسیب ناشی از رادیکاهای آزاد بدن – اتم هایی در بدن انسان که سلول ها را تخریب می کنند – نسبت به رژیم بدون گوجه فرنگی در امان مانده بودند. دانشمندان معتقدند که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که سلول های بدن را در مقابل اثرات مخرب رادیکال های آزاد مقاوم می کند.

۶ – از طبیعت و گیاهان موجود در آن کمک بگیرید

Butterbue یا پتاسیتس گیاهی است که ممکن است به نظر شما آلرژی زا باشد. ولی برعکس این تصور این گیاه برای درمان آلرژی به کار می رود. محققان اسکاتلندی می گویند که درمان با داروی پتاسیتس در بیماران دارای آلرژی ۱۳ درصد بهتر از بیمارانی بوده که از دارونما ها استفاده کرده اند. همچنین مجله پزشکی بریتانیا در مطالعه ای این داروی گیاهی را موثرتر از داروی ضد آلرژی Zyrtec میداند. در حالی که این داروی گیاهی هیچ عارضه جانبی مانند خواب آلودگی و غیره را در مقابل داروهای صنعتی ندارد. این گیاه در درمان تمامی علائم آلرژی مانند عطسه و آبریزش و التهاب موثر است.

۷ – نوشابه بدون گاز گیتورید

گیتورید یکی از بهترین نوشیدنی ها برای افزایش سیستم ایمنی بدن است. در یک تحقیق ورزشکارانی که در مدت ۱۵ دقیقه ورزش سنگین بیش از یک استکان گیتورید مصرف کردند دستگاه ایمنی قوی تری نسبت به ورزشکارانی که دارونما مصرف می کردند، داشتند.

۸ – فلفل تند بخورید

کپسایسین موجود در فلفل های تند می تواند بیماری را قبل از آغاز شدن متوقف کند. تحقیقات نشان داده که موش هایی که یک دوز روزانه از کپسایسین را در روز مصرف کرده اند ۳ برابر بیشتر سلول های آنتی بادی نسبت به آن دسته ای که کپسایسین مصرف نکرده اند تولید کرده اند و آنتی بادی زیاد یعنی سرماخوردگی و عفونت کمتر. اگر با فلفل تند مشکل دارید کمی سس فلفلی هم می تواند کارساز باشد و دستگاه ایمنی تان را قوی کند.

۹ – وزنتان را کم کنید

کاهش وزن علاوه بر جلوگیری از دیابت و بیماری های قلبی و عروقی فواید دیگری نیز دارد و آن شکل گیری دستگاه ایمنی بدن است. در یک تحقیق در امریکا از کسانی که اضافه وزن داشتند خواسته شد که ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری از رژیم روزانه خود کم کنند. بعد از مدتی دیده شد که علاوه بر کاهش کلسترول خون، این افراد دستگاه ایمنی بسیار مقاوم در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا دارند. هنوز محققان رابطه کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی را نیافته اند اما آنچه که مسلم است این است که کم کردن ۲۰۰ کالری از رژیم روزانه کار ساده ای است.

منبع: نت نوشت

ارسال شده در 12 آبان 1395 توسط writer.m با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • انواع انزوا طلبی کدامند؟
  • ترفندهای موثر برای چربی سوزی سریع
  • اهمیت وجود سالاد در سفره افطار
  • طول عمر بیشتر زنان با قرصهای حاملگی
  • اقدام در مورد دانش آموزان آسیب پذیر
  • تغییر در شیوه زندگی برای معالجه کمردرد
  • عوامل خطرزای سیگار در بروز بیماریهای قلبی
  • اختلال روانی افراد پس از دزدی از منزل
  • سیگار را ترک کنید و به سلامتی نزدیک شوید
  • 90 درصد ناباروری‌ها قابل درمان است
  • با حرکت دادن صورت گونه هایتان را برجسته کنید
  • موفقیت دانشمندان در درمان ناشنوایی مادرزادی
  • افزايش مصرف داروهاي امراض رواني در آمريكا
  • خانم ها با این رژیم غذایی آشنا شوید
  • شخصیت شناسی رضایت از زندگی با این تست
  • محبوبترین ها

  • انواع عشق را بشناسیم
  • قبل از چیدمان اتاق کودک به این نکات توجه داشته باشید
  • از روی روانشناسی رنگ‌ها جام جهانی چه برنده و بازنده ای دارد
  • اسرار نهفته در برخی رفتارهای شما
  • اثربخشی روان درمانی بین فردی در درمان افسردگی
  • آثار روانی چاقی
  • درمان های مختلف برای استرس
  • داشتن وزن مناسب در زنان احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش میدهد
  • درمان های خانگی و طبیعی برای دلشوره
  • ترس از بازگشت چاقی پس از رسیدن به تناسب اندام
  • آیا هیپنوتیزم درمانی حقیقت دارد؟
  • استرس های شغلی و خطرات آن
  • عصبی شدن در محل اشتغال ممنوع
  • کنارگذاشتن این حس با این دلایل محکم
  • انتقال استرس از محیط به روح و روان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است