602804_630

دریافت ویتامین ای تا چه حد برای سلامتی مان مفید و موثر است این نوع ویتامین در چه موادغذایی نهفته است می خواهیم در این مطلب به بررسی خواص و فایده های مختلف آن اشاره کنیم

عوارض کمبود ویتامین E چه میزان اطلاع دارید همچنین از مضرات زیاده روی برای دریافت این ماده معدنی چه میدانید ؟می خواهیم در این مطلب به همه این سوالات پاسخ دهیم مصرف این مکمل برای بانوان بسیار مفید و حائز اهمیت است .

ویژگی های ویتامین E
 این ویتامین همچون ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اثر شیمیایی مخربی که به بافت‌های بدن لطمه می‌زند را از بین می‌برد. ویتامین E در لایه چربی دیواره سلول و داخل سلول قرار می‌گیرد، از تخریب دیواره سلول جلوگیری  و از غشای سلول ها محافظت می کند.
فواید ویتامین E
این ویتامین در درمان انواع سرطان‌ها مانند پروستات، پوست و دهان کمک می‌کند. همچنین ویتامین E دارای خاصیت ضد انعقادی می‌باشد که به جریان راحت خون در رگ‌هایی که دارای پلاکت‌های چربی چسبنده به دیواره هستند، کمک می‌کند (بهبود عملکرد سیستم گردش خون). این ویتامین در جلوگیری از ابتلا به سکته مغزی در افراد غیر سیگاری نقش دارد اما در افراد سیگاری خیر.
همچنین در جلوگیری از سقط جنین نیز بسیار مؤثر است. هرچند ویتامین E مهم‌ترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی و پوست و چشم‌های سالم است، اما همه فواید و خطرات ویتامین E هنوز خیلی مشخص نیست.
منابع ویتامینE
ویتامین E تنها در منابع گیاهی است و در منابع چربی حیوانی یافت نمی‌شود. روغن جوانه گندم غنی‌ترین ماده غذایی از لحاظ ویتامین E می‌باشد. موادی مثل روغن آفتاب گردان و زیتون٬ ذرت و بادام٬ آجیل تازه (فندق٬ بادام٬ گردو)٬ اسفناج٬ کلم پیچ٬ گوجه فرنگی، سویا و سیب زمینی دارای مقادیری از این ویتامین می‌باشند.
در میوه‌هایی مثل هلو و یا مارچوبه نیز به طور نسبی این ویتامین یافت می‌شود.  به جز منابع طبیعی ویتامین E به صورت مصنوعی و به شکل قرص و آمپول نیز در دسترس می‌باشد. میزان نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین ۷ تا ۹ میلی گرم می‌باشد. دقت کنید این دارو اعتیاد آور است.
images
عوارض کمبود ویتامین E
  • افزایش احتمال ابتلا به سرطان
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • اختلالات تولید مثلی
  • کمبود ویتامین  E باعث ریزش مو
  • عوارض دیگر کمبود ویتامین E خونریزی می‎باشد که ممکن است در مغز یا به وسیله لکه‎های وسیعی در زیر پوست و شکم پیدا گردد.
مصرف بیش از اندازه
  • مشکلات مصرف زیاد ویتامین E نسبت به سایر ویتامین‌های محلول در چربی کمتر است، زیرا بدن تحمل مقادیر زیاد آن را نسبتاً دارد.  اما اگر مصرف بیش از اندازه و به صورت مصنوعی مانند آمپول یا قرص ویتامین E باشد، باعث مسمومیت‌های ویتامینی می‌شود.

 

  • همچنین از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه این ویتامین این است که بدن از دیگر ویتامین‌های محلول در چربی استفاده نمی‌کند و کمبود این ویتامین‌ها در بدن به وجود می‌آید.  از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه می توان گفت باعث رسوب کلسیم در استخوان‌ها و همچنین موجب اختلال در ذخیره ویتامین  Aدر کبد می‌شود و حتی مصرف بیش از اندازه آن (بیشتر از ۴۰۰واحد) خطر مرگ به همراه دارد. در مقاله ای که توسط «دکتر راشتون» در دانشگاه پورت ماوث چاپ شده، این هشدار آمده است مصرف بیش از اندازه ویتامین E هم می تواند اثرات معکوس داشته باشد و باعث ریزش بیشتر موها شود.

 

  • کسانی که می‎خواهند قدرت جنسی آن‎ها زیاد شود ویتامین E و A را به غذای خود بیافزایند. البته در مواد طبیعی که دارای این ویتامین‎ها باشند، اما مصرف دارویی آن بهتر است زیر نظر پزشک باشد.

 

نقش ویتامین E در ورزش
ورزش های استقامتی ۱۰ تا ۲۰ برابر حالت عادی، مصرف اکسیژن را افزایش می دهند که این مسئله تولید رادیکال های آزاد و در نتیجه تخریب عضلات و سایر بافت های بدن را افزایش می دهد و نهایتاً ظرفیت اجرا را کاهش دهد.
ویتامین E چون خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بعد از تمرینات شدید ورزشی باعث بازسازی سریع سلول های تخریب شده از ورزش می شود و باعث از بین رفتن سریع درد عضلانی می شود. مکمل دهی ویتامین E در ورزشکاران حرفه ای، یعنی افرادی که بطور دائم و پیوسته ورزش می کنند، توصیه می شود، نه افرادی که بطور دلخواه ورزش می کنند.
vitamin-e-720x340

ارسال شده در 15 آبان 1395 توسط خانم مطلبی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آیین قدردانی از بنیان‌گذار رشته آسم و آلرژی جنوب کشور
  • دانستنی های مفید درباره عارضه آکرومگالی
  • اهمیت ویتامین C در سیستم عصبی
  • سالاد پروتئینی
  • اهمیت تنظیم و تخصیص وظایف در زندگی زناشویی
  • خوردن قند تمرکز حواس بچه ها را کاهش میدهد
  • چرا ورزش کردن بر بسیاری از اشخاص چاق بی ثاثیر است
  • استفاده از میوه خشک درون کیک
  • فصل سرما را با داروخانه طبیعی بگذرانید
  • رقیب جدید کتری
  • بازی کنید تا قدرت آی کیو افزایش یابد
  • تشخیص وجود کیست تخمدان با این روش ها
  • مضرترین تفکرات مرگ آور
  • همه چیز درباره جرم گوش
  • به تمام ورزشكاران توصيه مي شود ورزش بارفیکس انجام دهند چرا؟
  • محبوبترین ها

  • بیرون از خونه در فصل زمستان چگونه ورزش کنیم؟
  • علت اجرای ورزش قدرتی
  • تاثیرات پوشیدن کفش پیلاتس را بدانید
  • اهداف کلی تمرینات ورزشی
  • ورزش و گرم کردن و سرد کردن
  • نیروی عضلانی و شیوه ورزش در حرکات قدرتی
  • در مورد تاریخچه رشته ورزشی تکواندو و قدمت آن بدانید
  • رشد عضلات در آکتومورف ها
  • با ورزش این سرطان ها را از بین ببرید
  • برای افزایش سایز عضلات و قدرت سیستم تمرینی (۹۶۳)
  • آخرن دستاوردهای پژوهشی در باره ۷ دقیقه ورزش موثر روزانه
  • کوه گرفتگی به چه حالتی اطلاق می شود
  • در تابستان اصول ورزش را یاد بگیریم
  • کلید های موفقیت آرنولد در تمرین سینه
  • آموزش تصویری بدنسازی در 6 هفته ( بخش 1)
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است