jamnewsimage20140283

 

 

 

دریافت برخی عناصر برای بدن ما حیاتی و ضروری است و در انواع واکنش های بدنمان تاثیر میگذارد ید, آهن,  کلسیم,منیزیم از جمله عناصر مهم برای بدنمان می باشند و برای درمان بسیاری از مشکلات بدن موثر و مفید می باشند کاهش بهره هوشی و قدرت یادگیری کودکان، ناهنجاریهای مادرزادی, خستگی, ناتوانی تمرکز, کم اشتهایی,شکنندگی استخوان ها و استرس و اضطراب از جمله پیامدهای کم شدن این عناصر در بدن به شمار می روند .

ید:

ید ماده مغذی ضروری برای فعالیت غده تیروئید و ماده اصلی در ساختمان هورمونهای تیروئیدی است که تنظیم متابولیسم بدن را به عهده دارد، نیاز به ید در دوران رشد یعنی کودکی، سنین مدرسه و بلوغ حیاتی است. کمبود ید در دوران جنینی موجب ناهنجاریهای مادرزادی، مانند کر و لالی، عقب ماندگی رشد مغزی و جسمی می شود .

حتی کمبود ید خفیف می تواند موجب کاهش بهره هوشی و قدرت یادگیری کودکان بشود. در اغلب کشورهای جهان برای پیشگیری از کمبود ید نمک ها را، با افزودن ید غنی کرده اند. بهترین راه پیشگیری از کمبود ید، مصرف نمک یددار است.

 

 

14325588743

 

  •        آهن :آهن موردنیاز در سنین مدرسه بستگی به سرعت رشد، ذخائر آهن بدن و قابلیت جذب آن از منابع غذایی دارد. نیاز به آهن در دوران رشد، افزایش می یابد . آهن مورد نیاز روزانه در یک کودک 10 ساله برای تامین ذخایر بدن به اندازه نیاز یک مرد بالغ است. بهترین نوع آهن قابل جذب در مواد حیوانی مثل گوشت، مرغ و جگر وجود دارد. در صورتی که منبع عمده آهن دریافتی روزانه غذاهای گیاهی مانند حبوبات ، غلات، سبزیجات و زرده تخم مرغ باشد باید به دریافت کافی ویتامین C که جذب آهن را افزایش می دهد توجه شود .انواع میوه های تازه بخصوص مرکبات حاوی ویتامین C هستند ومصرف سالاد شامل گوجه فرنگی، فلفل سبز دلمه ای، کلم و گلم کلم همراه با غذا و مصرف میوه یا آب میوه پس از غذا جذب آهن غذای کودکان را افزایش می دهد .

    کمبود آن باعث ضعف، خستگی، ناتوانی تمرکز، کم اشتهایی، رنگ پریدگی و تیرگی دور چشم ها میشود .

662428_887

 

 

 

    کلسیم :

کلسیم نه تنها برای استحکام دندانها و استخوانها بلکه برای رشد استخوانهای جدید ضروری است . دریافت کافی کلسیم از برنامه غذایی روزانه در سنین مدرسه و بلوغ برای حفظ تراکم طبیعی استخوانها و جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالی حائز اهمیت است شیر و لبنیات مهمترین منبع تامین کلسیم هستند بنابراین، کودکان و دانش اموزانی که از این گروه به مقدار کافی استفاده نمی کنند در معرض خطرکمبود کلسیم قرار دارند. بویژه اگر همراه با وعده غذایی خود نوشابه های گازدار مصرف می کنند. نوشابه های گازدار حاوی مقادیر زیادی فسفر می باشند که می توانند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کنند .

بستنی که با شیر پاستوریزه تهیه شده است منبع خوبی از کلسیم است و مصرف آن در میان وعده بخشی از کلسیم موردنیاز کودکان این سنین را تامین می کند . میان وعده مناسب دیگر برای تامین کلسیم ، نان و پنیر است ( پنیر منبع خوبی از کلسیم است ) که به همراه سبزی ، گوجه فرنگی ، خیار و یا گردو یک میان وعده سالم و مغذی برای دانش آموزان بشمار می رود. what-is-calciumedcoan-ir

 

منیزیم:

مصرف کافی منیزیم می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

جلوگیری از سخت رگی (تصلب شرایین)
جلوگیری از حمله و سکته قلبی
کاهش فشار خون
کاهش چربی زرد( کلسترول) و تری کلیسرید خون
تصحیح بی نظمی‌های ضربان قلب
توقف حمله حاد آسم
کاهش میزان نیاز به انسولین در صورت دیابتی بودن
جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه
درمان بیماری کرون
درمان سر و صدای ناشی از کاهش شنوایی
بهبود بینایی در صورت داشتن آب سیاه
کاهش گرفتگی ماهیچه ، زود پریشی، خستگی، افسردگی و احتباس مایع مرتبط با قاعدگی
جلوگیری از عوارض جدی آبستنی مانند پره اکلامپسی و اکلامپسی
نگهداری و تجدید سطح انرژی طبیعی بدن
بهبود چگونگی خواب
کاهش دل نگرانی و افسردگی
کاهش آزارها و آثارها استرس

کمبود منیزیم باعث اختلال در غده پاراتیرویید، شکنندگی استخوان ها و دندان ها، نقص در سیستم عصبی و انقباضات عضلانی، گرگرفتگی، اضطراب و بی قراری می شود.

 

magnesium-foods-720x480

 

 

ارسال شده در 17 آبان 1395 توسط خانم مطلبی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • میزان تمایل خانم ها به مشارکت در تامین مخارج زندگی
  • تشخیص آنفلوآنزای خطرناک و کشنده از نوع معمولی
  • یک باغچه، یک رنگ و هزار عطر
  • آموزش تصویری کروکت سیب زمینی خانگی
  • تاثیرات مفید ورزش روی همه رده های سنی
  • خوابیدن با داروهای خواب آور ممنوع!
  • هدف گذاری و رسیدن به آن
  • افراد خانه دار در فصل سرما مراقب افزایش وزن خود باشند
  • آیا مصرف پروبیوتیک شما بیش از حد است؟
  • از آسم ورزشی چه میزان اطلاع دارید؟
  • کسلی و خستگی را از بین ببرید
  • کمی نور، زمینه ساز افسردگی در افراد است
  • چطوری با نارگیل و نعناع نرم کننده لب درست کنیم؟
  • از ویتامین دی چشم پوشی نکنید
  • چند روش گیاهی و خانگی برای درمان حساسیت فصلی
  • محبوبترین ها

  • تقویت بافت عضله از طریق گیاهی
  • با این گیاه ها نگرانی تان را تسکین دهید
  • با گل ماهور بیماریهای ریوی را معالجه کنید
  • خواص دارویی گیاه آستراگالوس | اسطراغالیس، گون
  • خواص و فواید دارویی گیاه و روغن بنگ دانه
  • روغن دارچین خانگی موثرترین داروی تقویت جنسی
  • 20 فایده زردچوبه برای سلامت و زیبایی
  • داروهای خانگی برای پوکی استخوان
  • روغن کنجد و این کاربردهای مفید
  • فایده های آب سیب زمینی خام
  • دارچین و زردچوبه دو ماده معجزه آسا
  • داروهای خانگی برای برفک دهان
  • تهیه معجون با سبزه
  • خواص دارویی گیاه انزروت
  • مراقبت از سیستم ایمنی برای رفع آلرژی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است