خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی

 

بهتر است به تغذیه اطفال بیش فعال بیشتر توجه کنید این خردسالان نیازمند کنترل رژیم غذایی خود هستند بهتر است انواع املاح و موادمعدنی را در تغذیه روزانه آن ها بگنجانید دریافت اسیدهای چرب ضروری،روی و منیزیم،ویتامین B6 و دیگر املاح معدنی برای این سنین مهم و ضوری است می توانید با روش های تغذیه ای موثر بیش فعالی را در فرزندتان درمان کنید .

  • اختلال بیش فعالی از سنین 3-4 سالگی شروع و در دبستان شناخته می شود. این اختلال 3-7 در صد کودکان را مبتلا و در پسرها شایع تر است. این کودکان معمولاً از میزان هوش و IQ خوبی برخوردارند
  • بیش فعالی و اختلال توجه علل متعددی دارد و می توان ناشی از نوع اختلال در سوخت و ساز مواد در مغز باشد.

از ویژگی های عمده این بچه ها:

√ فعالیت و تحرک زیاد

√ توجه و تمرکز کم

√ رفتارهای ناگهانی و بدون فکر

مطالعات فراوانی روی نقش عوامل تغذیه ای در بیش فعالی کودکان مبتلا انجام شده است که رعایت آن می تواند نقش بسزایی در این گروه داشته باشد.

اسیدهای چرب ضروری

تحقیقات بسیاری نشان داده اند که غلظت اسیدهای چرب، امگا 3 و امگا 6 در این افراد به مقدار زیادی پایین تر است. و این کودکان علایم کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند تشنگی زیاد را نشان می دهند. بهترین منبع اسیدهای چرب امگا 3 ماهی های آزاد مانند سالمون، ساردین، میگو و شاه ماهی است و منابع اسیدهای چرب امگا 6، کنجد، تخمه کدو و آفتابگردان هستند. دیگر منابع اسیدهای چرب ضروری (امگا 3 و 6) آجیل ها، لوبیای سویا، روغن بادام زمینی و روغن زیتون است.

  • روی و منیزیم:

کنترل سیستم اعصاب مرکزی و محیطی تحت نظر این دو ماده است و مطالعات، ارتباط بین کمبود روی و بیش فعالی را نشان داده است به طوری که سطح سرمی روی در کودکان مبتلا به بیش فعالی به طور قابل توجهی پایین تر از کودکان طبیعی بوده است.

کمبود Mg و Zn در کودکان، مشکلاتی از قبیل خشونت، کج خلقی، گریه های زیاد، بیزاری و نفرت و ناتوانی در تمرکز، واکنش پذیری بیش از حد به محرک های بیرونی، خستگی، اختلال خواب را ایجاد می کند. گوشت(قرمز و سفید)، شیر و محصولات لبنی، 80% کل میزان روی (Zn)  غذایی را تشکیل می دهند.

جگر، پنیر، غلات کامل، لوبیاها خشک، مغزها و محصولات سویا نیز منابع نسبتاً خوب روی هستند.

خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی   خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی

  • ویتامین B6 :

ویتامین های گروه B به خصوص B6 سبب بهبود رفتار در برخی از کودکان بیش فعال شده است. در برخی از این کودکان سطح سروتونین خون پایین است در نتیجه دوز بالای ویتامین B6 با افزایش میزان سروتونین خون، سبب بهبود علایم می شود.

این ویتامین در گوشت ها، غلات کامل به خصوص گندم، سبزیجات و مغزها یافت می شود.

خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی   خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی   خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی

 

 

  • آهن:

کمبود آهن، دقت و توجه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. برخی از مطالعات نشان داده با مکمل های حاوی آهن، باعث بهبود 30 درصدی در این نوع کودکان شده است. بهترین منبع آهن، جگر، غذاهای دریایی، گوشت کم چرب، ماهی و ماکیان می باشد.

خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی   خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی   خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی   خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی

 

غذاهای تحریک کننده در افراد بیش فعال 

  1. شکر: مطالعات نشان می دهد که مصرف شکر ممکن است سطح آدرنالین را در کودکان به میزان 10 برابر افزایش دهد. پس این نتایج بیانگر ارتباط مستقیم بین رفتارهای خشونت آمیز با دریافت شکر بالاست.
  2. بادام، سیب، زردآلو، کشمش، هلو، آلو، پرتقال، توت، گوجه فرنگی، خیار مصنوعی
  3. رنگ های موجود در غذاهای آماده بسته بندی شده، آدامس، شکلات، آبلیمو، سس ها، کمپوت ها، کنسروها، نوشابه های گازدار
  4. مواد نگهدارنده موجود در مواد غذایی از قبیل مرباها، پوره میوه ها، آبمیوه های بسته بندی شده، ترشیجات و سس های سالاد
  5. نوشابه های گازدار
  6. قهوه، چای، کولا و نوشیدنی های حاوی کافئین
  7. افزودنی ها: چون رنگ های مصنوعی، بنزات سدیم و غیره
  8. شیرین کننده های مصنوعی

خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی   خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی   خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی   خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی   خوردو خوراک اطفال بیش‌فعالی تغذیه کودکان بیش‌فعالی بیش‌فعالی

غذاهای مناسب در افراد بیش فعال

  1. مواد غذایی طبیعی (بدون فرآورده های کارخانه ای)
  2. برنج، ذرت، جو، عدس و لوبیا
  3. آب فراوان
  4. پروتئین با کیفیت بالا (گوشت، سویا و حبوبات)
  5. مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب ضروری (ماهی ها، مغزها مانند آجیل ها، دانه های روغنی)
  6. مواد غذایی حاوی روغن های گیاهی طبیعی (گردو، زیتون، تخمه آفتابگردان و کنجد)
  7. مواد غذایی حاوی منیزیم(این مواد غذایی حاوی آرام بخش های طبیعی است مانند کاهو)

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 19 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • بررسی علل سرخ شدن گونه
  • برای رفع تشنگی زغال اخته بخورید
  • نحوه رفتار با افراد مبتلا به اسکیزوفرنی
  • آبگوشت سالمون انتخابی مناسب برای تغذیه کودکان
  • چطوری آب زیادتری بنوشیم
  • خانم های باردار اهل دود بخوانند
  • برای حفظ سلامتی هرگز شال گردن خود را به دیگری ندهید
  • صد نکته تغذیه ای برای تناسب اندام
  • محبوبترین ها

  • نوشیدنی مفید و مقوی برای کودکان
  • سلامتی چه تاثیری بر سالم زندگی کردن دارد
  • موارد تاثیرگذار بر اشتها
  • اثرات عمده میوه ها و سبزی ها در سلامت انسان
  • آشنایی با انواع چربی های سالم
  • روغن پالم دلیلی برای افزایش گرایش عموم به لبنیات محلی
  • 10 علت شایع که بر سر راه کاهش وزن‌تان سنگ می‌اندازند
  • مشکلات استخوانی با این نوع شیرها
  • رپورتاژ

  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • لیفت‌پلاس، آخرین تکنیک لیفت صورت، گردن و ابرو
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • متد جدید ترمیم مو فقط در یک جلسه
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • الو دکتر

    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است