fatigue

بسیاری از افراد با اینکه در طول روز فعالیت های جسمی سنگینی ندارند اما احساس خستگی زیادی می کنند.اگر شما هم با این مشکل رو به رو شده اید بهتر است برای درمان آن سراغ وعده های غذایی خود بروید و ببینید از چه مواد خوراکی ای استفاده می کنید.در این مطلب شما را با موادی که باعث ایجاد خستگی می شوند آشنا میکنیم.

نان سفید، غلاتی بدون فایده برای بدن

برخلاف نان کامل، نان های سفید جزو غلات تصفیه شده است که عاری از غلاف و جوانه مغذی خود هستند. عمل تصفیه کردن باعث از بین رفتن ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر مغذی می شود. با وجود اینکه هضم کردن آن ها چندان سخت نیست اما فیبر اندکی دارند و ارزش غذایی آن ها اندک است. در نتیجه فقط باعث به زحمت افتادن دستگاه گوارش شده و تقریباً هیچ ماده مغذی چشمگیری به بدن نمی رسانند.
توصیه می کنیم به سراغ نان ها، پاستاها و برنج کامل و نیمه کامل بروید. سعی کنید از محصولات طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. چون محصولات غیرارگانیک به انواع آفتکش هایی که به طور گسترده در کشاورزی استفاده می شود آلوده اند.
قند سفید: دشمن دستگاه ایمنی بدن
نوشابه ها حاوی قند سفید و آسپارتام هستند. طعم شیرین آسپارتام که یک شیرین کننده مصنوعی است مانند قند سفید باعث افزایش ترشح انسولین می شود. در نتیجه بدن بسیار بیهوده خسته می شود.

مواد غذایی قندی از جمله آبنبات، کیک ها و دیگر شیرینیجات، حاوی قند سفید هستند که قندی تصفیه شده و بدون فایده برای بدن محسوب می شود و هضم آن ها انرژی بدن را به باد می دهد. بهتر است بخصوص در زمان خستگی قند سفید را حذف کنید چون در ابتدا انرژی کاذبی داده و بلافاصله خسته تر می کند.
به عقیده متخصصان قند سفید تأثیر منفی روی دستگاه ایمنی بدن دارد. این مواد غذایی باعث اسیدی شدن بدن شده و مخزن مواد معدنی بدن را خالی می کنند. در نتیجه خیلی زود باک انرژی تان خالی می شود و یک دور باطل شکل می گیرد که در آن وارد فاز افت و افزایش قند خون می شود که بدن را خسته می کند.
توصیه می کنیم به جای قند سفید نیز از قندهای کامل و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنید. یادتان باشد که این قندهای مغذی روی دندان های کودکان تأثیر بد نداشته و باعث پوسیدگی نمی شوند. چون تأثیری در اسیدی و دمینرالیزه کردن محیط دهان ندارند.
قهوه: گول نخورید

خیلی از افراد قهوه را برای انرژی گرفتن میل می کنند. واقعیت این است که نوشیدن قهوه در فاز اول فرد را سرحال کرده اما به طور ناگهانی نیز وی را تخلیه انرژی می کند. به عقیده متخصصان قهوه سیاه و حتی بدون قند نیز باعث افزایش قند خون می شود که قبل از ایجاد خستگی زیاد فعالیت غدد فوق کلیوی را افزایش می دهد. بهتر است در حین احساس خستگی زیاد به حفظ تعادل بیندیشید. اگر عادت به قهوه خوردن دارید یک فنجان صبحگاهی را میل کنید اما از نوشیدن آن در فواصل بین وعده های غذایی خودداری کنید.
توصیه می کنیم به جای قهوه از دمنوش های حاوی دارچین یا زنجبیل به همراه لیموترش یا چای رویبوس (چای قرمز بدون تئین) استفاده کنید که باعث گرم شدن و افزایش انرژی بدن می شوند.
مواد غذایی چرب

مواد غذایی چرب انرژی ایجاد کرده و بدن را گرم می کنند. بنابراین نباید به حذف آن ها اقدام کرد اما توجه داشته باشید که چربی ها تقریباً فاقد ارزش غذایی هستند. بهتر است در این مواقع در مصرف مارگارین، کره، روغن آفتابگردان و غیره بپرهیزید. از آنجایی که این مواد چرب حرارت بدن را بالا می برند اسیدهای چرب موجود در آن ها تغییر کرده و سمی می شوند.
توصیه می کنیم در همه حال روغن زیتون بکر و یا روغن گردو را دریابید.
استیک برای شام ممنوع
احتمالاً زمانی که زیاد خسته هستید نای آشپزی ندارید و ترجیح می دهید از غذاهای آماده استفاده کنید. اما این مسئله اصلاً به نفعتان نیست. افزودنی ها و نمک زیاد موجود در غذاهای آماده هضم غذا را سخت کرده و شما را بیش از پیش خسته می کند

استیک غذایی است که با سس و بخصوص سیب زمینی سرخ کرده سرو می شود. درست است که خوردن آن لذت بخش است اما در مواقع خستگی زیاد توصیه نمی شود بخصوص برای وعده شام. گوشت قرمز مانند چربی های اشباع شده موجود در روغن سرخ کردنی برای وعده شام بسیار سنگین است و احتمال بروز اختلالات خواب را بالا می برد. در نتیجه خستگی تشدید می شود. اگر هوس استیک کرده اید بهتر است آن را برای ناهار میل کنید چون برای هضم شبانه مناسب نیست.
توصیه می کنیم همچنین از مصرف پیتزا با پنیر فراوان نیز بپرهیزید چون سنگین بوده و خوابتان را دچار اختلال خواهد کرد. بهتر است برای شام از ماهی و پروتئین های گیاهی مانند عدس، لوبیا و میوه های خشک و آجیل ها استفاده کنید.

غذاهای آماده: سخت هضم هستند

احتمالاً زمانی که زیاد خسته هستید نای آشپزی ندارید و ترجیح می دهید از غذاهای آماده استفاده کنید. اما این مسئله اصلاً به نفعتان نیست. افزودنی ها و نمک زیاد موجود در غذاهای آماده هضم غذا را سخت کرده و شما را بیش از پیش خسته می کند. یادتان باشد که این غذاها ارزش غذایی ندارند. از طرف دیگر خیلی از افراد این غذاهای آماده و کنسروی را در ماکروویو داغ می کنند. این شیوه نیز ساختار مولکولی مواد غذایی را تغییر داده و باعث ایجاد واکنش ایمنی خسته کننده برای بدن می شود.
توصیه می کنیم حتی اگر حوصله آشپزی ندارید به جای این غذاها از میوه ها و سبزیجات فصل استفاده کنید. کدو حلوایی، میوه شاه بلوط و خیلی از میوه ها و سبزیجات دیگر سیرکننده و مغذی هستند.

نوشیدنی های گازدار: خسته تر می شوید

نوشابه ها حاوی قند سفید و آسپارتام هستند. طعم شیرین آسپارتام که یک شیرین کننده مصنوعی است مانند قند سفید باعث افزایش ترشح انسولین می شود. در نتیجه بدن بسیار بیهوده خسته می شود.
توصیه می کنیم به جای این قبیل نوشیدنی ها از آب میوه ها و آب سبزیجات خانگی و طبیعی استفاده کنید. چون سرشار از ویتامین ها و عناصر مغذی هستند. در کنار این نوشیدنی ها از مصرف آب غافل نشوید. البته نیازی نیست خودتان را مجبور به نوشیدن آب کنید چون این مسئله نیز باعث خستگی کلیه ها می شود. بهتر است از آب گرم یا ولرم استفاده کنید تا خستگی گرم کردن بدن کمتر شود.

و در آخر این که الکل نیز باعث کند شدن روند هضم غذا شده و این مسئله بدن را خسته می کند. این قبیل نوشیدنی ها باعث بروز مشکلات دیگر نیز می شود و نیازی به توضیح نیست که لازم است از مصرف آن ها خودداری شود.

منبع سلامت نیوز

 

ارسال شده در 22 آبان 1395 توسط خانم انیسی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • 7 موردی که باید در باره هیسترکتومی بدانید
  • نوشیدنی های شیرین برای سحری مناسب نیستند
  • چرا کتاب خوان ها 20% کمتر به مرگ زود هنگام مبتلا می شوند؟
  • آسیب قرنیه – پارگی، سوراخ، و ترومای غیر نافذ به قرنیه
  • زمانی که اضطراب به سراغتان می آید
  • آیا خوردن ترشی به سیستم ایمنی صدمه میزند؟
  • مواد تشکیل دهنده یک صبحانه پر خاصیت
  • بی اشتهایی افراد مسن به چه علتی است؟
  • 11 عملی که قبل از خواب نباید فراموش کنید
  • مصرف آجیل و این فایده های بی نظیر
  • ورزشکاران چرا دچار سردرد ورزشی می شوند؟
  • آزمایش خون بدهید تا افسردگی تان تشخیص داده شود
  • 7 دلیل برای خوردن چربی های اشباع شده
  • اهمیت نقش پدر در فرزندان اوتیسمی
  • در بدنسازی منظور از برنامه تمرینی انفجاری چیست
  • محبوبترین ها

  • رشد عضلات در آکتومورف ها
  • آموزش تمرینات مرتبط با عضلات ساق پا
  • نکاتی ارزشمند درباره ورزش
  • روش پیاده روی
  • درمان انواع مشکلات روده ای با ورزش
  • نخستین کارهایی که هر دونده مبتدی باید انجام دهد
  • توصیه های لازم در هنگام عفونت ها
  • با این ورزش ها پاها را قوی کنید
  • از شدت ورزش خود بکاهید
  • چرا ورزش انسان را جوان می کند (2)
  • ورزش های مفید برای بالای سی سال
  • درباره پروتئین سه گانه بیشتر بدانیم
  • رشد عضلات و خطاهای آن
  • دلیل ضروری بودن کربوهیدرات برای ورزشکاران
  • اهداف کلی تمرینات ورزشی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است