high-triglycerides

 

افزایش تری گلیسیرید خون را چگونه می توانیم درمان کنیم چه عواملی باعث بالارفتن سطح تری گلیسیرید خون می شوند برخی داروها نیز در این زمینه نقش دارند علائم و نشانه های بارز در این زمینه کدامند چگونه می توانیم تری گلیسیرید خون را کنترل کنیم در این مطلب 15 روش موثر برای کنترل تری گلیسیرید خون در منزل برایتان آورده ایم .

افزایش تری گلیسیرید خون، با پیامدهای بسیار خطرناکی مانند سختی و سفتی رگ های خونی، سکته قبلی، بیماری های انسداد رگ و بیماری های سندرم متابولیک همراه است.
عوامل افزایش تری گلیسیرید خون:
– چاقی
– کم کاری تیروئید
– بیماری کلیه و کبد
– افزایش مصرف کالری
– نوشیدن مشروبات الکلی
– دیابت کنترل نشده

داروهایی که موجب افزایش تری گلیسرید خون می شوند:

– تاموکسیفن (داروی درمان کننده سرطان)
– استروئید
– بتابلوکرها
– دیورتیک ها
– استروژن
– ضد بارداری

در بسیاری از موارد دیده شده است که افزایش تری گلیسیرید خون، ارثی می باشد.

علائم افزایش تری گلیسیرید خون:
افزایش تری گلیسیرید خون غالبا بدون علامت می باشد. اما اگر شما از نظر ژنتیکی دچار افزایش تری گلیسیرید خون باشید، زیر پوست تان، رسوب چربی به شکل لکه های زرد رنگی دیده می شود. این لکه های زرد به نام xanthomas خوانده می شود.

چگونه تری گلیسرید خون را پایین بیاوریم؟
مهم ترین منبع تری گلیسیرید خون، چربی های موجود در غذا می باشد. بعد از خوردن غذا، کبد فرایند تولید آنها را فراهم می کند. مقدار کمی تری گلیسیرید در خون افراد سالم وجود دارد. اما اگر کالری زیادی مصرف کنید ( از منابع کربوهیدرات، چربی و یا پروتئین)، بدن کالری اضافی را به صورت تری گلیسیرید ذخیره می کند.

این تری گلیسیرید ذخیره شده، همان چربی های بدن می باشد. بنابراین خون افراد چاق، دارای تری گلیسیرید زیادی است. افزایش تری گلیسیرید خون، غالبا در اثر چاقی ، نوشیدن مشروبات الکلی و یا دیابت بوجود می آید.
رژیم غذایی صحیح، به کاهش تری گلیسیرید خون کمک می کند:
۱- چربی های اشباع را نخورید، مثل غذاهای سرخ کردنی، شیرینی ها ، چربی گوشت، کره، مارگارین و روغن نباتی جامد.
۲- از لبنیات کم چرب استفاده کنید.
۳- چربی های گوشت را جدا کنید.
۴- شکر، مواد غذایی شیرین و غذاهایی که از آرد سفید تهیه می شوند (مثل شیرینی ها و نان لواش) را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
۵- غذای خود را با روغن کانولا، زیتون و یا ذرت بپزید.
۶- مطمئن باشید که در غذاهای فرآوری شده، هیچ گونه چربی اشباعی وجود ندارد.
۷- غذاهای فیبردار را زیاد مصرف کنید، مثل نان سبوس دار، حبوبات، جو، سبزی ها و میوه ها.
۸- نوشیدنی های شیرین را مصرف نکنید، مثل انواع نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و آب میوه های صنعتی.
۹- مشروبات الکلی مصرف نکنید.
۱۰- پُرخوری نکنید. به یاد داشته باشید که مصرف زیاد کالری، موجب افزایش تری گلیسیرید خون می شود.

۱۱-اگر چاق هستید، وزن خود را کم کنید.
۱۲- ورزش و فعالیت بدنی روزانه را از یاد نبرید. حداقل روزی ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.
۱۳- سیگار نکشید.
۱۴- کلسترول را کمتر مصرف کنید. غذاهای دارای کلسترول شامل: زرده تخم مرغ، لبنیات و منابع چربی های اشباع است.
۱۵- غذاهای دارای چربی امگا ۳ (مانند انواع ماهی و گردو) را زیاد مصرف کنید. پزشک ممکن است برای شما مکمل روغن ماهی و یا DHA را تجویز کند.

ارسال شده در 30 آبان 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • شناسایی بیشتر لوپوس
  • علامت هایی که نشان می دهد ممکن است آسیب عصبی ایجاد شده باشد
  • 4 علت برای سکته قلبی که حتی فکرش راهم نمی کردید
  • وحید شمسایی در بیمارستان جم بستری شد
  • روغن کنجد، خواص آن و آثر آن بر رشد موها
  • اینطوری از بیماریهای کبد پیشگیری کنید
  • درباره عفونت‌های مختلف ناحیه تناسلی چه میدانید
  • درحرکت پشت بازو دنیس ولف چه اسراری دارد
  • یافتن شیوه جدید برای درمان واریس
  • چگونه میتوان از پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری کرد
  • دیابت و رژیم های غذایی با پروتئین بالا
  • خودسرانه برای کاهش وزن تصمیم نگیرید
  • رازهای حفظ تازگی و زیبایی آرایش در فصل تابستان
  • کاهش آب مورد نیاز بدن
  • رازهایی برای مهار کردن احساسات
  • محبوبترین ها

  • برنامه تقویت در روانشناسی
  • آسیب های پرتوقع بودن در زندگی مشترک
  • رسیدن به خوشحالی در کمترین زمان
  • اگر دوست دارید خانواده ای موفق داشته باشید
  • بر انسان کراک چه تاثیرات روانی دارد؟
  • افراد کامل و بالغ چه خصوصیاتی دارند
  • ضرورت مشاوره با روانکاو در این شرایط
  • همسران قابل اعتماد چه خصوصیت هایی دارند
  • تغییر در زندگی با حضور بچه
  • دگرگونی به خاطر رابطه احساسی
  • چه پیش بینی هایی اشتباه از آب درآمده اند؟
  • اهمیت مراوده رابطه با خانواده همسر
  • چگونه می توان زندگی زناشویی را تعالی داد 1
  • افسردگی شما با خوابیدن زیاد
  • قلب شاد و زندگی سالم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است