overweight-1

افراد زیادی هستند که با اینکه کم غذا می خورند اما باز هم از اضافه وزن ناراضی هستند و مدام گله می کنند که حجم غذای من کم است اما لاغر نمی شوم.اما به راستی دلیل این موضوع چیست؟آیا این مشکل به خاطر تیروئید است و این افراد به کم کاری تیروتید دچار هستند؟برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ما همراه باشید.

تعادل کالری یا تعادل متابولیسم چیست؟ در شبانه‌روز، ما مقداری غذا می‌خوریم و ساعاتی را فعالیت می‌کنیم؛ غذایی که می‌خوریم، صرف سوخت و ساز اولیه و انرژی فعالیت‌هایمان می‌شود. وقتی مقدار غذا و مصرف انرژی مساوی باشد، ما در تعادل هستیم. این تعادل در سال‌های اخیر بشدت به هم خورده است. غذا خیلی زیادتر از نیاز استفاده می‌شود و فعالیت بدنی بشدت کم شده است.

زیادی غذا در قسمت‌هایی از بدن که به عنوان بافت چربی شناخته می‌شود؛ ذخیره می‌شود. بافت چربی به صورت استاندارد در نقاط مختلفی ایجاد می‌شود. در جلوی شکم، اطراف باسن و اطراف ران. اینها نقاط معمول برای ذخیره کالری اضافی است. وقتی مقدار چربی از این هم زیادتر می‌شود، چربی به نقاط دیگری مهاجرت یا به عبارت بهتر حمله می‌کند. داخل بافت عضلانی، درون سلول‌های کبدی و بین روده‌ها ومعده و قلب و خلاصه هر جایی که بتواند. در سال‌های نوجوانی و جوانی، بدن به دلیل نیروی جوانی از اثرات سوء این حملات فرار می‌کند.

با شروع دهه چهارم زندگی یعنی از 30 سالگی به بعد، نیروی جوانی تحلیل می‌رود و چربی‌های تجمع یافته شروع به آسیب می‌کنند. تنها راه مبارزه با این روند، بازگشت به تعادل متابولیک است.

تعادل متابولیک یعنی به اندازه فعالیت و نیازمان غذا بخوریم. یک وعده غذا شامل یک بشقاب معمولی پلو بعلاوه یک کاسه کوچک خورش و یک پیاله ماست تقریبا 80 درصد نیاز روزانه یک فرد 35 ساله را برای 24 ساعت زندگی ساکن فراهم می‌کند. اگر این فرد دو عدد میوه کوچک در روز بخورد، بقیه نیازش برطرف می‌شود. اکنون در نظر بگیریم که این فرد یک صبحانه معمولی شامل نان و پنیر خورده است. اگر این فرد 60 تا 90 دقیقه راه رفته باشد، انرژی حاصل از صبحانه را مصرف کرده است. فرض کنیم این فرد برای وعده شام فقط یک کاسه سوپ می‌خورد. واضح است جایی برای مصرف انرژی حاصل از این شام ساده نیست و این فرد هر روز حدود 30 گرم و هر ماه حدود یک کیلوگرم چاق می‌شود.

 

یک بار مرور کنیم:

با یک صبحانه ساده، یک ناهار معمولی، دو عدد میوه و یک شام خیلی سبک به همراه یک ساعت و نیم پیاده‌روی نه‌تنها لاغر نشده‌ایم، بلکه هر روز چاق‌تر می‌شویم.

 

راه‌حل فقط یک چیز است:

ورزش. ورزشی که شما را خسته کند، به نفس نفس بیندازد و باعث تپش قلب شود. اگر روزانه 40 دقیقه بدویم یا در باشگاه فعالیت شدید کنیم یا شنا یا کوهپیمایی کنیم، می‌توانیم این بالانس منفی را معکوس کنیم. البته یادمان باشد، حتی با این مقدار ورزش روزانه نمی‌توانیم شام کامل بخوریم و باید به همان کاسه سوپ اکتفا کنیم.

منبع: خبرپو

ارسال شده در 25 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • یکی از بیماری های شایع دوران کودکی چیست؟
  • 7 فایده شیر بز برای نوزاد
  • عواقب خطرناک زندگی در کنار بزرگراه
  • بررسی گروه سبزیجات از دیدگاه پزشکان
  • داروی رانیتیدین همراه با نحوه ی مصرف برای تمامی افراد
  • گیاهی که خواب شما را تنظیم می کند
  • عادات روزانه ای که باید تغییر کنند
  • هر آنچه لازم است درباره سلامت جنسی بدانیم
  • لاغری موضعی با این روش های جراحی
  • چرا باید کودک را بوسید
  • اختلاف نظر در برخی ازدواج ها
  • اشتهای زیاد و این پیامدها
  • پیشنهادات تغذیه ای در شیمی درمانی
  • تا چه حدی میتوان کودک را تنبیه کرد؟
  • اطلاعات کامل درباره ماهی‌درمانی
  • محبوبترین ها

  • تنقلات سالم برای کودکان
  • مصرف نکنید سالادهای آماده را
  • موارد استثنایی برای کاهش وزن
  • از کجا بدانیم ویتامین ث بدنمان کم شده
  • در ماه رمضان چگونه به معده خود بیشتر توجه کنیم
  • چگونه بی حوصلگی بعد از خوردن ناهار را برطرف کنیم؟
  • دسته بندی غذایی برای دهه های مختلف سنی
  • ترکیبات مضر فست فودها
  • فکت گرافی – وانیل یک داروی خوشبو است
  • این نوع بادام را بیشتر بشناسید
  • چرا نباید غذاهای اسیدی را در فویل بپزیم؟
  • 14 میان وعده سالم برای کودکان و نوجوانان
  • چرا بادام لاغر میکند؟
  • چیپس و پفک، عامل بیماری کودک
  • چرا برخی آدامس ها مثل پلاستیک هستند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است