1062048_462

با چه روش هایی قادر خواهیم بود اشتهای کودک خود را افزایش دهیم چه توصیه هایی در این زمینه برای کودک مفید خواهد بود ؟روش های افزایش اشتیاق خردسالان به خوردن غذا به چه صورت است؟ رفتار تغذیه ای خردسالان و اطفال در سنین پایین به چه صورت است ؟والدین باید به چه نکاتی در این زمینه اهمیت دهند پیشنهادات تغذیه ای موثر در این باره را با هم می خوانیم .

 در سال دوم زندگی سرعت رشد فیزیکی کودک کندتر از سال اول می‌شود. یعنی در سال دوم زندگی 5/2 کیلوگرم به وزن کودک و 12 سانتی‌متر به قد او اضافه می‌شود.(در سال اول زندگی 7 کیلوگرم به وزن و 25 سانتیمتر به قد اضافه می‌شود.).
– در این سن رفتار تغذیه ای کودک نیز تغییر می کند و در مورد نحوه غذا خوردنش دخالت می کند.
–  گاهی غذا را در دهان نگه می دارد و آن را نمی بلعد ولی ممکن است برای خوردن همان غذا بعد از چند ساعت علاقه نشان دهد.
– در این سن کودک یاد می گیرد که چگونه می تواند از قاشق بطور صحیح استفاده کند.
– در گرفتن فنجان مهارت پیدا می کند و آنرا با یک دست می گیرد و می تواند مایعات را از فنجان بنوشد.
– هر یک از کودکان 2-1 ساله الگوی رشد خاصی دارند و نباید با دیگر کودکان مقایسه شود.
– در اشتها و رشد هر کودک نیز نوساناتی وجود دارد. یعنی گاهی رشد کودک بهتر است و اشتهای بیش‌تری دارد و گاهی اوقات کم اشتها می‌شود.
–  چون سرعت رشد کودک در این زمان کم می‌شود در نتیجه اشتهای کودک کمتر از قبل می‌شود و این مسئله ممکن است مادر را نگران کند.
–  کودک در این سن دوست دارد که استقلال خود را نشان دهد و می خواهد که خودش غذا بخورد.
–  دوست دارد ریخت و پاش کند و از انگشتان خود برای برداشتن غذا استفاده کند.
–  کودک ترجیح می دهد از غذاهایی استفاده کند که مستقیما آنها را به دست می گیرد.
–  غذای کودک 2-1 ساله باید کم حجم ولی مقوی و مناسب باشد و شامل همه گروه‌های غذایی باشد.
– معده کودک کوچک است لذا باید وعده های غذایی کودک زیاد باشد ولی مقدار غذا در هر وعده کم باشد. بهتر است 6-5 بار در شبانه روز به کودک غذا داده شود. 3 وعده غذای اصلی و بقیه میان وعده است.
–  در این سن هنوز هم باید شیر مادر به کودک داده شود. اما بهتر است در طول روز ابتدا به کودک غذا داده شود و بعد شیر مادر.
–   بین 5/1 -1 سالگی زمانی است که باید کودک به خوردن غذاهای خانواده عادت کند.
–   می توانید سفیده تخم مرغ را به تدریج به برنامه غذایی کودک اضافه کنید. بهتر است سفیده تخم مرغ را از مقدار کم شروع کنید و به تدریج بر مقدار آن اضافه کنید.
–  از حبوبات بیش‌تر در برنامه غذایی کودک استفاده کنید.
– لازم است در ابتدا کمی غذاهای خانواده را تغییر دهید تا کودک راحت تر بتواند آنرا بخورد و به تدریج که کودک به خوردن غذا عادت کرد از غذاهای خانواده برای او استفاده کنید. مثلاً در ابتدا برنج کته را با کمی آب خورش نرم و له کنید و به کودک بدهید.
–  دادن غذاهای خیلی شیرین و یا نوشیدنی به مقدار زیاد در فاصله وعده های غذایی اصلی توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است کودک را بسیار سیر کنند و او نتواند غذای اصلی را خوب بخورد.
–  از تنقلاتی مثل چیپس، پفک، شکلات و نوشابه برای کودک استفاده نکنید.
–  می توانید به عنوان میان وعده به کودک خرما، کشمش، بستنی پاستوریزه، پسته، بادام بدهید.
– در سال دوم زندگی لازم است که قطره آهن به کودک داده شود.
–     در مورد قطره مولتی ویتامین اگر کودک از شیر مادر استفاده می کند و خوب غذا می خورد ضرورتی ندارد ولی اگر مادری بخواهد می تواند به کودک قطره مولتی ویتامین بدهد.
– نباید به زور به کودک غذا داده شود.
–  از شیر گرفتن کودک باید تدریجی باشد. بد از پایان 2 سال شیر خوردن که کودک 5 وعده غذا در طول روز می خورد و می تواند مایعات را با لیوان بنوشد مادر باید دفعات شیر دادن به کودک را کاهش دهد.
به نکات زیر توجه کنید:
1-  قبل از خواب و صبح هنگام بیدار شدن شیر خودتان را بدهید.
2- به تدریج وعده های شیر دادن قبل و بعد از ظهر را کم کنید یعنی فاصله وعده های شیر دادن را بیش‌تر کنید. تا خودبخود یک وعده شیر خوردن حذف شود.
3- سرگرمی های جدید برای کودک ایجاد کنید.
4- زمان شیر خوردن کودک را پیش بینی کنید و یک میان وعده در دسترس داشته باشید.
5- اگر در صندلی و یا محل خاصی به کودک شیر می دادید از آن محل استفاده نکنید تا کودک به یاد شیر خوردن نیفتد.
6  از سایر افراد خانواده کمک بگیرید و بهتر است صبح زودتر از کودک بیدار شوید و از فرد دیگری بخواهید که هنگام بیدار شدن کودک در کنار او باشد.
7- بالاخره وعده های شیر خوردن در ساعات شب را به ترتیب یک شب در میان و دو شب در میان و … کنید تا خود کودک دیگر تقاضای شیر نکند.
وب‌سایت صبحانه

ارسال شده در 29 آبان 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع سلامت کودک

پیشنهاد سردبیر

  • کیک اسفناج با آرد ذرت
  • عوامل انتقال دهنده ویروس سرماخوردگی
  • برخورد با توزیع کنندگان تنباکوی معطر
  • ریسک حاملگی برای این سنین
  • تغییرات امیال جنسی پس از فرزندآوری
  • سردرد تنشی را چطوری با ماساژ درمان کنیم ( آموزش تصویری)
  • کاهش وزن ناگهانی خردسالان
  • پیاده روی برای رسیدن به وزن مناسب
  • ریسک کدامیک بیشتر است؟ بیماری دیابت یا بیماری چربی
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان های خطرناک با ورزش
  • دلیل چاقی دائمی برخی افراد
  • باورتان میشود که آلوئه ورا خاصیت شگفت انگیزی دارد
  • دانستنی هایی درمورد بطری های آب
  • پیشگیری از بروز از سرطان با طب سنتی
  • علت اعتیاد آورشدن بستنی در بدن
  • محبوبترین ها

  • مضرات مصرف خودسرانه ی دارو برای خانم ها
  • از روغن پالم چه می دانید
  • سی سالگی و بهترین عادات برای آنان
  • نحوه ی شکایت از پرستار و پرسنل بیمارستان
  • عواقب خطرناک ضربات مغزی
  • پیامهای هشدار دهنده روی سیگار
  • منحل کردن سرطان در بدن با ورزش
  • آموزش نرمش دست و انگشت آرتروزدار به صورت تصویری
  • همراه با کودک به فروشگاه های مواد غذایی نروید
  • حمله قلبی با این نوع ورزش ها
  • اگر می خواهید لیزر درمانی کنید بخوانید
  • راه حل هایی برای رهایی ازخستگی کاری
  • Happiness Blanket پتوی حساس ها
  • از گرمازدگی در تابستان پیشگیری کنید
  • آرد نانوایی هایی غنی سازی می شود
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است